Ackermans & van Haaren: Jaarresultaten 2003

* STERKE VERBETERING VAN DE AvH-GROEPSRESULTATEN
dank zij

• groei van de resultaten bij Bank Delen/Bank J. Van Breda & C°
  • herstel van de bijdrage van Sofinim
  • belangrijke bijdrage vanwege GIB/Quick Restaurants
    en ondanks

• lager resultaat bij Van Laere en Deme
  • zwaar verlies bij Solvus
    * VERHOGING VAN DIVIDEND tot 0,54 euro per aandeel

De Raad van Bestuur van Ackermans & van Haaren NV deelt mee dat het geconsolideerd nettoresultaat (deel van de groep) van het boekjaar 2003 € 55,1 miljoen bedraagt, hetgeen het verwachte herstel van de resultaten inhoudt tegenover het uitzonderlijk zwakke jaar 2002 (€ 14,8 miljoen).

Samenstelling van het geconsolideerde
    nettoresultaat (deel van de groep)

CONTRACTING

D.E.M.E.
    12,7
    15,0

Algemene Aannemingen Van Laere
    1,2
    8,8

N.M.P.
              1,4
              2,1

15,3
    25,9

HUMAN RESOURCES DIENSTEN

Solvus

FINANCIËLE DIENSTEN

Finaxis (Bank Delen-Bank J. Van Breda & C°)
    21,8

+ 78%

AvH en subholdings
    - 2,5

Andere deelnemingen (hoofdzakelijk GIB)
    21,2
    1,4

Overige 'niet-recurrente' resultaten
    3,3
    5,1

Goodwillafschrijvingen
    - 2,2

Impact impairments deelnemingen
    - 17,8

GECONSOLIDEERD NETTORESULTAAT
    55,1
    14,8
    + 272%

Voornaamste kerncijfers
    Geconsolideerde balans AvH-groep

(€ miljoen)

Eigen Vermogen (deel van de groep)

Nettothesaurie van AvH en subholdings

78,3
    45,4

Gegevens per aandeel

(€)
               (€)

Aantal aandelen
    33.496.904

Geconsolideerde nettowinst per aandeel

Brutodividend
    Nettodividend :  gewoon
    VVPR

Algemene commentaren bij de cijfers

De sterke verbetering van de resultaten in 2003 t.o.v. 2002, is te danken aan
    -    de continu groeiende bijdrage van de financiële diensten (+12,3% in 2003 vs 2002) in sterk wisselende marktomstandigheden
    -    het herstel van de bijdrage van Sofinim dankzij enkele gerealiseerde meerwaarden (Unisel, Coditel, Medisearch International) en de afwezigheid van grote waardeverminderingen
    -    een belangrijke bijdrage (€ 26,5 miljoen) van de in einde 2002 verworven deelneming in GIB en Quick
    en dit ondanks de sterk negatieve bijdrage van Solvus zowel wat betreft het operationeel resultaat als via de uitzonderlijke impairment van goodwill.

De bijdrage van 'AvH en subholdings' is iets negatiever in 2003 vs 2002, niettegenstaande een daling van de interestlasten, omwille van minder portefeuille-meerwaarden in 2003 (kapitaalvermindering Fortales, meerwaarden op verkoop van aandelen Pride en Van Lanschot) vs 2002 (meerwaarden op verkoop van aandelen Gevaert en Unilever).
    De bijdrage van 'GIB' (opgenomen t.b.v. deelnemingspercentage van 50%) bestaat enerzijds voor € 6,6 miljoen hoofdzakelijk uit financiële resultaten en meerwaarden uit een verdere afbouw van de portefeuille van GIB, en anderzijds voor € 16,1 miljoen uit terugname van voorzieningen (op een totaal van € 82,4 miljoen).

De 'overige niet-recurrente' resultaten omvatten o.a.
    enerzijds
    -    meerwaarden gerealiseerd op de verkoop van verzekeringsmakelaar Ch. Lejeune Ltd. (€ 3,7 miljoen) en aandelen Scaldis Invest
    -    terugname van waardeverminderingen op aandelen Sipef
    en anderzijds
    -    voorzieningen voor mogelijke toekomstige optie-verplichtingen  (€ 0,2 miljoen) en
    -    voorziening voor de earn-out verplichtingen in het kader van de afspraken met de familie Delen inzake Finaxis (€ 7,8 miljoen)

In 2003 worden de resultaten Finaxis opgenomen a rato van 60% in de geconsolideerde resultaten van AvH.

Zoals ook in voorgaande jaren reeds het geval was, is ten laste van het resultaat een voorziening aangelegd om het verlies te neutraliseren dat AvH zou dienen te boeken bij het lichten door de familie Delen, voor een totaal bedrag per 31.12.2003 van € 54,3 miljoen (inclusief overname van € 22,5 miljoen schulden), van haar optie op 50% van Promofi, de tussenholding die het 60% belang in Finaxis aanhoudt.

De dotatie aan deze voorziening heeft in 2003 een negatieve impact op de resultatenrekening gehad van € 7,8 miljoen. De totale over de jaren heen opgebouwde voorziening bedroeg per einde 2003 € 38 miljoen.

De uitoefening van de optie door familie Delen begin 2004 zal dankzij de terugname van deze provisie geen impact hebben op het resultaat 2004.

Zoals begin januari 2004 gemeld, heeft AvH met de minderheidsaandeelhouders van Finaxis en de familie Delen een akkoord bereikt dat leidt tot een directe participatie van AvH in Finaxis van 75%, middels een netto investering, gespreid over de jaren 2004 - 2006, van € 175 miljoen.

AvH heeft in 2003 mede dankzij enkele desinvesteringen, haar thesauriepositie aanzienlijk verbeterd.
    De beleggingsportefeuille (inclusief latente meerwaarden) van AvH bedraagt per 31.12.2003 € 108,5 miljoen (vs € 106,8 miljoen per 31.12.2002). De externe financiële schulden zijn gedaald tot € 58,3 miljoen (vs € 142,4 miljoen per 31.12.2002).
    Inclusief liquiditeiten is de nettothesauriepositie van AvH per 31.12.2003 aldus positief tbv € 78,3 miljoen (tov € 45,4 miljoen per 31.12.2003).

Commentaren bij de voornaamste groepsvennootschappen

BAGGER-, MILIEU- en AANNEMINGSDIENSTEN
    DEME realiseerde in 2003 een lager (-15,8%) resultaat (€ 26,1 miljoen) dan in 2002 (€ 31 miljoen), hoofdzakelijk te wijten aan de omstandigheden in Singapore.
    De aanhoudende sluiting van de zandconcessies in Maleisië en Indonesië heeft het ritme en het rendement van de werken in Singapore verstoord.
    Anderzijds kende DEME een hoge activiteitsgraad in Europa, vooral in Frankrijk, en ook in Indië en Australië. Daarenboven wist DEME verder door te breken  in nieuwe markten in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.
    Zowel DEC (milieu) als DBM (building materials) slaagden erin zich internationaal  verder te ontwikkelen. Scaldis (wrakkenberging) was een leidende partner bij de berging van het gezonken autoschip 'Tricolor'.
    Begin 2004 werd een nieuwe sleephopperzuiger 'Pallieter' (5.400m³) te water gelaten. DEME heeft bovendien een bestelling geplaatst voor een grote, zeewaardige cutter (36.000 pk), die medio 2005 opgeleverd moet worden.
    Dankzij deze cutter hoopt DEME optimaal te kunnen inspelen op de stijgende vraag naar nieuwe haveninfrastructuur en de stijgende activiteiten in o.m. het Midden-Oosten.
    Het orderboek van DEME ligt begin 2004 met € 1.005 miljoen in lijn met begin 2003 (€ 1.090 miljoen), evenwel met een verschuiving van de aard van  werken naar het cutter-segment.
    Zolang de onzekerheid rond Singapore aanhoudt, lijdt het belangrijke segment van 'grote hoppers' aan een tijdelijke overcapaciteit, met druk op de marges als gevolg.
    DEME zal zich in deze marktomstandigheden voorzichtig blijven positioneren, haar diversificatie-activiteiten  uitbouwen en rendabiliseren en haar operationele kosten blijvend bewaken.

ALGEMENE AANNEMINGEN VAN LAERE kende een goed gevulde orderportefeuille in een moeilijke bouwmarkt. De resultaten (€ 1,2 miljoen in 2003 vs € 8,8 miljoen in 2002) werden negatief beïnvloed door herstructureringskosten bij een dochtervennootschap en de opstartverliezen in Nederland.
    Bovendien werd het resultaat in 2002 t.b.v. € 4,1 miljoen positief beïnvloed door de wijziging van boekhoudkundige regels inzake werfafsluiting naar een 'percentage of completion'- methode.
    Voor 2004 verwacht Van Laere een resultaat in lijn met vorig jaar in een competitieve markt.

HUMAN RESOURCES DIENSTEN
    De resultaten van SOLVUS waren over 2003 alweer zwaar negatief ten gevolge van enerzijds de druk op de omzet en marges in de Nederlandse markt, en operationele  verliezen in dochters zoals Schoevers, Bureau van Dijk Computer Services (BVDCS) maar ook in Duitsland en Zwitserland. Anderzijds leidden structurele kostenreducties tot bijkomende uitzonderlijke kosten en voorzieningen (€ -14,4 miljoen) en werden bijkomende uitzonderlijke goodwillafschrijvingen (€ -35,9 miljoen) geboekt voor BVDCS en Creyf's Zwitserland.
    Dit alles leidde tot een daling van omzet met 4,9% tot € 1.447,3 miljoen. De brutomarge daalde met 256 basispunten van 25,6% in 2002 tot 22,9% in 2003. In Frankrijk en Spanje nam evenwel het marktaandeel toe.
    Aldus realiseert Solvus een zwaar negatief resultaat van € -61,4 miljoen, na het verlies van € -40,2 miljoen in 2002.
    Daartegenover echter staat een daling van de algemene kosten met 8,8% tov 2002, hetgeen op een geannualiseerde basis neerkomt op een daling tbv 13,5%. Bovendien leidde een strikter werkkapitaalbeheer, in het bijzonder inzake klantenkrediet, tot een belangrijke vermindering van nettoschuld met € 72 miljoen tot € 192,5 miljoen.

Bovendien werd een aanvang genomen met refocus van de groep op een beperkter aantal operaties met duurzame winstcapaciteit. Schoevers Bedrijfsopleidingen werd begin 2004 verkocht. Ook m.b.t. BVDCS zijn er gesprekken gaande om binnen afzienbare tijd geheel of gedeeltelijk bedrijfsentiteiten te desinvesteren.

Solvus moet in 2004 terug een positief nettoresultaat halen. Enerzijds moeten de in 2003 genomen herstructureringsmaatregelen over 2004 tenvolle uitwerking krijgen. Anderzijds moet de versterking van de teams en de bedrijfscultuur de commerciële slagkracht verhogen. Daarbij kan een duurzame economische heropleving het herstel van de operationele rendabiliteit alleen maar versnellen.

FINANCIËLE DIENSTEN
    BANK DELEN  heeft in zeer wisselende marktomstandigheden een sterk resultaat gerealiseerd met een groei van 16,8% tot € 16,9 miljoen. Mede dankzij de netto-aangroei van beheerde vermogens in de moeilijke beursjaren 2001-2003 en het herstel van de beurzen in de 2de jaarhelft 2003, stegen de totale vermogens toevertrouwd aan Bank Delen eind 2003 tot € 5.910 miljoen  (tov € 5.109 miljoen per 31.12.2002). Hiermee overtreft Bank Delen zelfs het globale toevertrouwde vermogen op het einde van het record-beursjaar 2000.
    Dankzij een verdere strikte kostenbeheersing bleef de cost/income ratio op een lage 43%. Gegeven het huidige beursklimaat kan men voor Bank Delen zeker gematigd optimistisch zijn. Bovendien is de algemene verwachting dat de EBA-context een positieve stimulans zou kunnen betekenen voor de beurs en de financiële sector.

BANK J. VAN BREDA & C° kon ondanks een moeilijke marktomgeving alweer een mooie stijging van het nettoresultaat met 10,6% realiseren tot € 19,6 miljoen. Het aantal cliënten ondernemers en beoefenaars van vrije beroepen groeide in 2003 met 8,5%. In 2003 kwam opnieuw een derde van de nieuwe cliënten uit regio's waarin de bank pas sinds 2001 actief is. Het kredietvolume uit het doelgroepbankieren steeg met 5% tot € 972 miljoen. Het door cliënten belegd vermogen steeg fors met 14% tot € 2.673 miljoen. Verzekeringsbeleggingen stegen met 38%, en de volumes in vermogensbeheer met 15%. Bank Delen beheert vandaag € 820 miljoen voor cliënten van de Bank J. Van Breda & C°, waarvan € 618 miljoen in vermogensbeheer en € 202 miljoen via bevek fondsen beheerd door Bank Delen. De activiteiten in leasing en autofinancieringen konden dankzij een strikte kostenbeheersing hun resultaten verder verbeteren.
    Niettegenstaande de forse investeringen in de commerciële organisatie en het netwerk, kon de cost/income op een zeer competitieve ratio van 54% gehandhaafd blijven. De solvabiliteitsratio bedraagt een zeer solide 13,2%.
    De investeringen in het commerciële netwerk zullen de bank toelaten verder te groeien, mede gedragen door een betere conjunctuur en een herstel van het beursklimaat.

LEASINVEST kon haar resultaat ongeveer handhaven op € 5,2 miljoen. Naast de recurrente bijdragen van vastgoedbevak LRE kon Leasinvest meerwaarden realiseren uit de rotatie van haar portefeuille, o.m. via de verkoop van de certificaten Wickes.
    Leasinvest beheert rechtstreeks en onrechtstreeks ongeveer € 500 miljoen aan vastgoedactiva.
    De LRE-bevak, waarin Leasinvest 40,8% heeft,  bezit nu een portefeuille van € 265,8 miljoen, met een bezettingsgraad van 95,45% en een huurrendement van 7,74%. Voor 2004 verwacht Leasinvest een aanzienlijke stijging van de nettowinst, dankzij de verkoop van een aantal vastgoedactiva.

PRIVATE EQUITY
    De bijdrage van SOFINIM kende een spectaculair herstel.
    De bijdrage van Sofinim NV werd terug positief dankzij terugname van waardeverminderingen (o.m. SES).

Binnen de portefeuille  realiseerden alle geconsolideerde deelnemingen een positief resultaat, met uitzondering van Illochroma en Oleon.
    Enkele commentaren bij de geconsolideerde deelnemingen :
    -  ILLOCHROMA : het verlies is voor het grootste deel te wijten aan een zwak eerste semester dat ondanks een goede zomer niet meer kon goedgemaakt worden en aan het verlies van belangrijke orders in Latijns-Amerika.
    -  OLEON kende een bewogen jaar, met een drastische reorganisatiefase, inclusief sociaal plan, en een hernegociatie van haar kredieten. De onderneming sluit af met een licht negatief operationeel resultaat, en een zwaar negatief nettoresultaat omwille van herstructureringskosten en -voorzieningen.
    -  AXE Investments kende een stijging van de resultaten door een verkoop van vastgoedactiva (Atlantic House te Antwerpen) en het belang in Telindus.
    -  HERTEL kende een mooie stijging van omzet en resultaat, dankzij een gedifferentieerde dienstenwaaier.
    -  NMC kon ondanks de moeilijke conjunctuur voor haar sector een mooie stijging van de resultaten realiseren.
    -  UBF kende een stabiel resultaat, en zette haar eerste stappen op de Belgische markt via de aankoop van het studiocomplex Manhattan in Leuven.
    -  CODITEL wordt, ingevolge de verkoop aan Altice One,  sinds 1/07/03 niet meer geconsolideerd.
    -  AVIAPARTNER kende een licht herstel van haar resultaten in een nog steeds zeer volatiele en competitieve markt.
    -  VUM (via Synvest) kon in 2003 de vruchten plukken van het Pegasus-herstructureringsplan met een sterke verbetering van de resultaten. Ook op commercieel vlak boekte de VUM-groep een aantal opmerkelijke successen.
    -  SCF (E5-Mode) realiseerde een daling van omzet en winst in het eerste halfjaar, omwille van de impact van het gedaalde consumentenvertrouwen en de uitzonderlijk warme zomer.

De nettomeerwaarden private equity werden gerealiseerd op de herschikking van het Unisel/SCF belang (€ 10,9 miljoen) en de verkoop van de deelnemingen in Coditel (€ 1,0) en Medisearch International (€ 3,9 miljoen).
    Waardeverminderingen in de portefeuille bleven beperkt tot € 0,8 miljoen.
    In totaal heeft Sofinim voor € 65,3 miljoen gedesinvesteerd. De investeringen sloegen uitsluitend op vervolginvesteringen tbv € 31,5 miljoen (o.m. Blomhof (Worldcom Belgium), Mercapital en SCF).
    De EVCA-waardering van Sofinim, na betaling van een dividend van € 6,6 miljoen, bedraagt per 31.12.2003 € 290,3 miljoen tov € 272 miljoen per einde 2002.

QUICK RESTAURANTS (deel AvH 28,9%) realiseerde in 2003 de eerste positieve resultaten van de ommekeer. De 'like-for-like' verkopen stegen met 4,4%, waardoor de omzet steeg tot € 263,8 miljoen en het operationeel resultaat met 36% tot € 23,6 miljoen. De  totale verkopen  onder merknaam (dwz inclusief franchises) bedragen € 696,9 miljoen. Dankzij een geslaagde herfinanciering, inclusief de door het brede publiek gesteunde kapitaalverhoging, steeg het eigen vermogen tot € 154,6 miljoen waardoor de schulden zijn teruggevallen tot € 36,7 miljoen. Quick keert opnieuw een dividend uit.

Vooruitzichten 2004
    In de gegeven economische omstandigheden is de Raad van Bestuur gematigd optimistisch over de winstgroei in 2004, zeker indien Solvus haar verwachtingen waarmaakt.
    De herschikking van het aandeelhoudersschap van Finaxis, waardoor AvH voortaan 75% consolideert, zal in de toekomst bijdragen tot een grotere stabiliteit van de groepsresultaten.

Dividend 2003
    De Raad van Bestuur zal aan de gewone algemene vergadering van 24 mei 2004 voorstellen een dividend uit te keren van bruto € 0,54 per aandeel, dwz een stijging met ongeveer 6% t.o.v. het vorige boekjaar (€ 0,51 bruto).  Het voorgestelde nettodividend bedraagt dan € 0,41 per aandeel of € 0,46 per aandeel + VVPR-strip.

Indien de gewone algemene vergadering dit voorstel goedkeurt zal het dividend betaalbaar gesteld worden vanaf 3 juni 2004 tegen afgifte van coupon nr. 5 aan de loketten van Bank Delen, Bank J. Van Breda & C°, Bank Degroof, Fortis Bank, KBC Bank, ING Bank Belgium, Dexia Bank en Petercam.

Kalender 2004
    24 mei 2004                                  gewone algemene vergadering en kwartaalupdate Q1 2004
    3 juni 2004                                     betaalbaarstelling dividend
    9 september 2004                         resultaten H1 2004
    22 november 2004                        kwartaalupdate Q3 2004

Verslag van de Commissaris
    De commissaris heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden, die ten gronde zijn afgewerkt, geen betekenisvolle correctie hebben aan het licht gebracht die in de boekhoudkundige informatie, opgenomen in het persbericht, zou moeten doorgevoerd worden.
    Boudewijn Van Ussel
    vennoot
    Ernst & Young Bedrijfsrevisoren BCV

Ackermans & van Haaren is een gediversifieerde dienstengroep actief in 4 kernsectoren : bagger- en milieudiensten (DEME, één van de grootste baggerbedrijven ter wereld), human resources diensten (Solvus Resource Group, N°5 in de Europese uitzendmarkt), financiële diensten (Bank Delen, één van de grootste onafhankelijke privé-vermogensbeheerders in België - Bank J. Van Breda & C°, niche-bank voor de ondernemer en de vrije beroepen), en private equity (Sofinim, één van de grootste risicokapitaalverschaffers in België met een EVCA-waarde van € 290,3 miljoen).   De groep concentreert zich op een beperkt aantal strategische participaties met een groeipotentieel.

Alle persberichten van AvH en haar belangrijkste groepsvennootschappen evenals de 'Investor Presentation' zijn ook te consulteren op de vernieuwde AvH website : www.avh.be en http://www.ackermansvanhaaren.com

Antwerpen, 17 maart 2004

Bijlage 1 :

Kerncijfers volgens presentatie van de
    geconsolideerde  jaarrekening

Recurrent financieel resultaat
    5,2
    4,8

Ander recurrent resultaat

Resultaat uit kapitaalverrichtingen
    45,3
    0,9