CeBIT 2004: Nokia vie langattomuuden uusille alueille

Nokia julkisti tänään CeBIT 2004 -messuilla Saksan Hannoverissa joukon uusia tuotteita ja ratkaisuja, jotka havainnollistavat Nokian visiota siitä, miten elämän eri osa-alueet muuttuvat langattomiksi. Uutuustuotteisiin kuuluu kuvaviestintälaite, jossa on Nokian puhelimista ensimmäisenä yhden megapikselin kamera ja jolla voi ottaa, tulostaa, tallentaa ja lähettää valokuvatasoisia kuvia ja videota. Tänään esiteltiin myös Nokian kuvaviestintälaitteisiin liitettäviä lisälaitteita, muun muassa digitaalinen valokuva-albumi Nokia Image Album ja Nokia Image Viewer -kuvankatselulaite. Lisäksi Nokia julkisti uuden edistyksellisen autosarjan ja RFID-teknologiaa käyttävän ratkaisun kenttätyötä tekeville ihmisille. Langattomasta pelaamisesta kiinnostuneet puolestaan iloitsevat tänään N-Gage-pelialustalle julkistetusta Pocket Kingdom: Own the World -pelistä, joka on maailman ensimmäinen langaton peli, jossa jopa tuhannet pelaajat ympäri maailman voivat samanaikaisesti pelata toisiaan vastaan.

Nokian CeBIT 2004 -messujen näyttelyosasto tarjoaa kävijöille mahdollisuuden tutustua langattomiin laitteisiin, kuvaviestinnän, musiikin ja langattoman sisällön sovelluksiin sekä yritystuotteisiin ja -ratkaisuihin. Nokia esittelee messuilla myös uusimpia teknologioita kuten EDGE-, Push to Talk-, WCDMA- ja streaming-teknologioita.

"Langaton teollisuus ei tarkoita enää vain matkapuhelimia tai verkkoja, vaan se on laajentunut koko digitaaliseen teollisuuteen kulutuselektroniikan, informaatioteknologian sekä mediateollisuuden sulautuessa. Nokia on keskeisessä asemassa viemästä tätä muutosta eteenpäin kiinnostavilla tuotteillaan ja ylivertaisella teknologiaosaamisellaan. CeBIT 2004 -messut on näyteikkuna Nokian johtoasemaan langattomassa teollisuudessa sekä teknologioissa. Se tarjoaa kävijöille mahdollisuuden tutustua edistyksellisiin tuotteisiin ja ratkaisuihin, jotka havainnollistavat digitaalisen teollisuuden eri alojen sulautumisen tarjoamia mahdollisuuksia", sanoo johtaja Juha Putkiranta Nokian Imaging-liiketoimintayksiköstä.

Puheviestinnästä kuvalliseen viestintään

Nokia jatkaa langattomuuden laajentamista puheviestinnästä kuvaviestintään kasvavalla kuvaviestintälaitteiden tuotevalikoimallaan ja edistämällä langattoman kuvaviestinnän maailmanlaajuista omaksumista. Tänään esitelty Nokia 7610 -älypuhelin on Nokian ensimmäinen yhden megapikselin (1152 X 864) kuvaviestintälaite, jossa on korkealaatuinen linssi, nelinkertainen digitaalinen tarkennin ja itselaukaisin. Uutuuslaitteessa on myös edistykselliset multimediaviestintäominaisuudet, sähköposti, Internet-selain, 72 megatavun laajennettava muisti ja Java-teknologian tuki. Tiedonsiirtoa varten laitteessa on USB-kaapeli sekä Bluetooth-yhteys.

Tänään esitellyn Nokia Image Album -valokuva-albumin 20 gigatavun kovalevylle voi tallentaa digitaalisia kuvia, videopätkiä ja viestejä, joita voi katsella, järjestää ja editoida tv-ruudulla kaukosäätimen avulla. Nokia Image Viewer -kuvakatselulaitteella käyttäjät voivat puolestaan näyttää kuvia yhteensopivista puhelimistaan TV-ruudulla tai videoprojektorilla.

Ensimmäinen langaton peli tuhansien pelaajien toisiaan vastaan pelaamiseen

Nokia julkisti tänään Segan kanssa N-Gage-pelialustalle Pocket Kingdom: Own the World -pelin. Se on maailman ensimmäinen langaton peli, jossa jopa tuhannet pelaajat ympäri maailman voivat pelata toisiaan vastaan rakentaessaan pelissä omaa valtakuntaansa. N-Gage-pelilaitteen näyttelyosastolla CeBIT 2004 -messuilla kävijät voivat pelata N-Gage-pelialustalle kehitettyjä pelejä ja kokeilla N-Gage Arenaa, pelaajille suunnattua langatonta palvelua, jossa pelaajat voivat luoda omia virtuaaliyhteisöjään.

Nokian messuosastolla esittäytyy myös useita Forum Nokiaan kuuluvia sovelluskehittäjiä. Näytteillä ovat uusimmat ja innovatiivisimmat langattomat sovellukset ja palvelut niin viihteen kuin yritysratkaisujenkin alueelta; muun muassa vuorovaikutteinen tv ja 3D-sääennustukset. Forum Nokiaan on rekisteröitynyt yhteensä yli 1,35 miljoonaa sovelluskehittäjää.

Touch & Go

CeBIT 2004 -messuilla julkaistiin myös Nokia Mobile RFID Kit -ratkaisu. Yhdistettynä Nokia 5140 -puhelimeen Nokia Mobile RFID Kit on ensimmäinen GSM-puhelimeen integroitava RFID-lukijaominaisuus. Nokia Mobile RFID Kit helpottaa kenttätyötä tekevien ihmisten liikkuvuutta tuomalla RFID-teknologian matkapuhelimeen. Ratkaisu mahdollistaa esimerkiksi yhteydenoton web-tietokantaan koskettamalla RFID-lukijaominaisuuksilla varustetulla puhelimella yhteensopivaa esinettä.

Matkapuhelinten käyttöä ajoneuvoissa helpottaa uusi Advanced Car Kit -autosarja, joka on yhteensopiva useiden matkapuhelinmallien kanssa. Advanced Car Kit -autosarja on Nokian ensimmäinen autosarja, joka hyödyntää sekä Bluetooth-teknologian mahdollistamaa langatonta yhteyttä että Pop-PortTM-kaapeliyhteyttä. Nokia julkisti tänään myös toisen handsfree-laitteen, Nokia Headrest Handsfree BHF-3 -laitteen, joka asennetaan etuistuimen niskatukeen.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia