Yara International ASA blir notert på Oslo Børs

"I dag realiseres planene om å skille ut Agri fra Norsk Hydro, for å la det nye selskapet utvikle sin virksomhet videre og samtidig styrke sin posisjon som en drivende kraft innen gjødselindustrien," sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara International, som tror finansmarkedet vil anerkjenne hvilke verdier som skapes av en industri som bidrar til at produsenter av mat verden over kan møte matbehovet hos en stadig voksende befolkning

Yara er verdens største leverandør av plantenæring med 7.500 ansatte i mer enn 50 land. Selskapet får et nytt navn, Yara, som har et norrønt opphav og henspeiler på jordbruk og år med god avling. Samtidig viderfører Yara Vikingskip-logoen, et symbol som i snart 100 år har stått for høykvalitets gjødselprodukter verden over.

Yara kan de senere årene vise til sterke resultater. Ved inngangen til 2002 avsluttet selskapet et tre-års program for å posisjonere seg som et av de mest lønnsomme selskapene i bransjen. Organisk vekst har i perioden vært på 3-4% hvilket er omtrent det dobbelte av veksten i bransjen i perioden. 2003 ga rekordresultat med et driftsresultat på 2.723 millioner kroner og EBITDA (resultat før skatt, rentekostnader og enkelte andre finansposter, avskrivninger og nedskrivninger) på 4.717 millioner kroner (vurdert som utskilt regnskap fra Hydro). I 2003 solgte Yara International mer enn 20 millioner tonn med gjødselprodukter til mer enn 120 land.

Den internasjonale gjødselindustrien er fortsatt fragmentert og ventes å bli ytterligere konsolidert. Yara er som den eneste reelle globale aktøren godt posisjonert til å kunne utnytte de endringer og muligheter som måtte komme. Thorleif Enger er trygg på at Yara vil spille en sentral rolle i utviklingen og restruktureringen av gjødselindustrien.  "Jeg vil at Yara skal være "the industry shaper". For å realisere denne ambisjonen må vi opprettholde vår finansielle styrke slik at vi har handlefrihet til å agere når de rette mulighetene byr seg."

For further information:

Arne Cartridge, Kommunikasjonsdirektør, tlf. +47 47 900 900