Net Insight: Delårsrapport

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
Försäljning
Under första kvartalet har en stor del av den viktiga ordern från WDR som togs i december 2003 levererats. Net Insight har även erhållit en mindre tilläggsorder från Allied Telesyn. Beställningen avser nätverksutrustning till Matanuska Telephone Association (MTA), Alaskas största telefonkooperativ och Vernon Telephone Cooperative som kommer att använda utrustningen för att tillhandahålla Triple Play till ett utökat antal hushåll.

Ordrar som erhölls från EBU, WDR och Broadwing i december förra året har medfört ökat intresse för Net Insights lösningar till den professionella mediaindustrin.

Installationer
EBU, European Broadcasting Union, beställde nätverksutrustning från Net Insight i december 2003. Nätverket skall knyta ihop EBUs medlemmar vilka är några av de största TV-bolagen i Europa. Framgångsrika installationer slutfördes i april på EBUs huvudkontor i Genève såväl som i Rom och Washington DC inklusive den första transatlantiska anslutningen. De återstående TV-bolagen i den första fasen som inkluderar nio städer kommer att anslutas under april och maj.

Installationer pågår inom projektet med Westdeutscher Rundfunk, WDR. WDR beställde ett regionalt medienät baserat på Net Insights utrustning i december 2003. Nätet kommer att bli ett av de största privata medianätverken i Europa och bära all WDRs TV, data- och telefontrafik mellan 14 städer.

Under första kvartalet har installationer ägt rum hos den amerikanska teleoperatören Broadwing som beställde utrustning från Net Insight i december 2003. Nätverket lanserades i samband med mediamässan i Las Vegas i april.

Förvärv och nyemissioner
Avtal har offentliggjorts om att förvärva privatägda Q2 Labs AB, grundat 2003 av anställda inom före detta Qeyton Systems (förvärvat av Cisco under 2000) och Cisco Photonics Sweden. Avtalet innebär att 2.500.000 Net Insight-aktier av serie B byts ut mot alla utestående aktier i Q2 Labs (lika med 1 % utspädning i Net Insight). Q2 Labs tillför förutom utvecklade delprodukter en unik know-how inom kostnadseffektiv produktarkitektur och design. Genom dessa tillskott till produktportföljen kommer Net Insights konkurrensfördelar inom Triple Play och transport för den professionella mediemarknaden att stärkas ytterligare.
USA-baserade Constellation Ventures har undertecknat ett subscription agreement om att investera 65 miljoner kronor samt erhålla en plats i styrelsen i Net Insight. Constellation Ventures är en investerare med ett kraftfullt industriellt nätverk inom mediaindustrin som kommer att vara en betydande drivkraft i utvecklingen av Net Insights affärer i den globala mediaindustrin. För Net Insight föreligger en uppenbar synergipotential med såväl flera av portföljbolagen som investerarna i Constellation Ventures. Constellation Ventures kommer att identifiera och introducera nyckelkonton för Net Insight, arbeta nära Net Insights försäljare och ledning samt bistå i Net Insights affärsutvecklingsprocess för att säkra och fördjupa strategiska samarbeten.

Ordinarie bolagsstämma
Vid den ordinarie bolagsstämman den 22 mars 2004 omvaldes styrelseordföranden Lars Berg samt styrelseledamöterna Bernt Magnusson, Bo Dimert, Lage Jonason, Raimo Lindgren och Tomas Torlöf. Till ny styrelseledamot valdes Birgitta Stymne Göransson.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
Organisation
Den 5 april tillträdde Steven East som ny global försäljningschef. Steven har mer än 17 års erfarenhet av internationell försäljning på ledningsnivå i Storbritannien, Europa och USA. Steven kommer senast från Broadwing Communications Inc där han var vice VD för International Carrier Division. Steven har även bl a 10 års erfarenhet från Nortel Networks där han fokuserade på kabel- och telefonimarknaden. Han kommer att vara placerad på Net Insights kontor i USA.

Extra bolagsstämma
Vid en extra bolagsstämma den 13 april beslutades att godkänna styrelsens beslut från den 14 mars 2004 om emission av högst 2.500.000 nya aktier av serie B. Rätt att teckna de nya aktierna, tillkom enbart aktieägarna i Q2 Labs AB med rätt och skyldighet att betala för de nya aktierna genom överlåtelse av aktier i Q2 Labs AB. I och med bolagsstämmans godkännande har samtliga villkor för affärens genomförande uppfyllts och det slutliga övertagandet av bolaget ägde rum den 15 april.

Vidare beslutades om godkännande av styrelsens beslut från den 19 mars 2004 om riktade emissioner till fyra enheter inom Constellation Ventures II-gruppen av (i) högst 31.000.000 nya aktier av serie B samt (ii) skuldförbindelser om sammanlagt nominellt 1.000 kronor förenade med sammanlagt 9.790.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier av serie B. Teckning och betalning för de ny aktierna om två kronor och tio öre, dvs. en total likvid om 65.100.000 kronor, samt teckning och betalning för skuldförbindelserna om 1.000 kronor skedde den 15 april.
Clifford H. Friedman (från Constellation Venture II-gruppen) valdes in som ny styrelseledamot och ersätter Tomas Torlöf som samtidigt anmält sitt utträde ur styrelsen.

Broadwing
Den amerikanska teleoperatören Broadwing har lanserat sitt digitala medianät baserat på utrustning som beställdes från Net Insight i december 2003. Nätet sträcker sig från kust till kust mellan fem städer i USA och används för kvalificerad TV- och videotransport.

NAB 2004
Net Insight medverkade mycket framgångsrikt på mediemässan NAB 2004, National Association of Broadcasters, i Las Vegas den 19-22 april där ca 1.200 bolag inom den professionella medieindustrin ställer ut. Bolagets monter var mycket välbesökt och flertalet möten genomfördes med ledande internationella media- och TV-bolag. Även intresset från kunder från såväl Europa som USA har varit mycket stort. En del av montern disponerades av Net Insights kund EBU, European Broadcasting Union.

MARKNADS- OCH FRAMTIDSUTSIKTER
Försäljningen för kvartalet uppgick till 13,1 MSEK och är en kraftig ökning jämfört med samma kvartal föregående år. Bolaget räknar med en ökad omsättning i år jämfört med 2003 då marknaden förväntas förbättras successivt under årets gång och därmed nå break-even-nivå någon gång under slutet av året. Inom professionella mediamarknaden har bolaget noterat en ökad vilja att investera. På marknaden för Triple Play väntas antalet installationer öka under året för att nå betydande genomslag och volymer 2005.

RESULTATUTVECKLING
Nettoomsättningen uppgick totalt till 13,1 MSEK (3,6) för perioden. De totala omkostnaderna uppgick till 26,8 MSEK (25,2). Rörelseresultatet uppgick till -19,9 MSEK (-22,8) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -19,5 MSEK (-22,5). Finansnettot uppgick till 0,4 MSEK (0,3).

Personal
Antalet anställda uppgick totalt vid utgången av perioden till 64 personer (68). I det amerikanska dotterbolaget uppgick antalet anställda till 5 personer (5).

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 65,1 MSEK (38,4), beloppet inkluderar ej investeringen från Constellation Ventures som inbetalades den 15 april.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar uppgick till 0 MSEK (0). Utvecklingskostnader har aktiverats med 2,5 MSEK (1,5) under perioden. Dessa redovisas som immateriell anläggningstillgång.

Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick till 13,1 MSEK (3,6). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -6,4 MSEK (-23,0). Likvida medel uppgick till 63,7 MSEK (37,1). Det beräknade ackumulerade skattemässiga underskottet av näringsverksamhet i moderbolaget uppgår till 913,3 MSEK .

Denna delårsrapport har upprättats med tillämpning av samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder som för år 2003. Denna delårsrapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapport från Net Insight
Delårsapport januari - juni: 2004-08-20

Stockholm den 23 april 2004

Tomas Duffy, VD Net Insight AB

För mer information kontakta:
Tomas Duffy, VD Net Insight AB
Tel. 08 685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Fredrik Trägårdh, CFO Net Insight AB
Tel. 08 685 06 10, e-post: fredrik.tragardh@netinsight.net

Net Insight AB
Västberga Allé 9
Org nr 556533-4397

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk.

Net Insight: Delårsrapport