KEMIRAN IFRS:N MUKAISET VERTAILUTIEDOT VUODELTA 2003

Kemira siirtyi IFRS raportointiin 1.1.2004 alkaen. Avaava tase 1.1.2003 ja vertailuluvut vuodelta 2003 on muutettu suomalaisen käytännön mukaisesta raportoinnista IFRS:n mukaiseksi noudattaen siirtymästandardi IFRS 1:n helpotuksia standardien IAS 19 (Työsuhde-etuudet) ja IAS 22 (Yritysten yhteenliittymät) vaatimuksista.

Kemiran laskentaperiaatteet perustuivat IAS/IFRS:ään jo aiemmin niiltä osin kuin suomalainen käytäntö salli sen. Tästä syystä IFRS-siirtymisen merkittävimmät muutokset liittyvät henkilöstöetuuksien raportointiin IAS 19:n mukaan ja myytävissä olevien osakkeiden arvostamiseen IAS 39:n (Rahoitusinstrumentit) mukaan.

Tärkeimmät erot IFRS:n ja suomalaisen käytännön välillä ovat seuraavat:

ETUUSPOHJAISET ELÄKEJÄRJESTELYT *1)

Konsernilla on erilaisia eläkejärjestelyitä kunkin toimintamaan paikallisten olojen ja käytäntöjen mukaisesti. Suomalaisen kirjanpitokäytännön mukaan konsernin eläkevastuut on pääsääntöisesti kirjattu paikallisten sääntöjen mukaan ja IAS 19 mukaisista eläkevastuista on kerrottu tilinpäätöksen liitetiedoissa. IFRS:n mukaisessa tilinpäätöksessä etuuspohjaiset eläkejärjestelyt on käsitelty IAS 19 edellyttämällä tavalla.

Suomalaisen TEL-järjestelmän rahastoitu osuus ja työkyvyttömyysosuus on käsitelty etuuspohjaisena järjestelynä omissa eläkesäätiöissä hoidettavien järjestelyjen osalta. Tällöin myös omien eläkesäätiöiden varat on arvostettu IAS 19:n mukaan. Vakuutusyhtiöissä hoidetun TEL:n osalta eläke-etuuksien työkyvyttömyyteen liittyvä osuus käsitellään niin ikään etuuspohjaisena eläkejärjestelynä.

Etuuspohjaisista eläkejärjestelyistä on kirjattu avaavaan taseeseen velka, joka on syntynyt eläkevelvoitteiden nykyarvon ja järjestelyyn kuuluvien varojen käyvän arvon erotuksena. IFRS 1:n mukaisesti etuuspohjaisten eläkejärjestelyjen kertyneet vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot on kirjattu siirtymähetken taseeseen 1.1.2003. IAS 19 mukaista putkimenetelmää sovelletaan siirtymähetken jälkeen syntyneisiin vakuutusmatemaattisiin voittoihin ja tappioihin.

IFRS-siirtymisen yhteydessä ryhmiteltiin uudelleen joitakin aiemmin eläkeveloissa esitettyjä eriä varauksiin eläkevastuuvelkojen yhdenmukaiseksi esittämiseksi taseessa.

RAHOITUSINSTRUMENTIT

Rahoitusvarat on luokiteltu IAS 39:n edellyttämällä tavalla kaupankäyntitarkoituksessa pidettäviin rahoitusvaroihin, yrityksille myönnettyihin muihin saamisiin ja lainoihin ja myytävissä oleviin rahoitusvaroihin. Kemira on luokitellut muut osakkeet myytävissä oleviksi rahoitusvaroiksi.

IAS 39:n mukaisen käyvän arvon soveltaminen vaikutti merkittävästi myytävissä olevien osakkeiden arvostukseen *2). Nämä sisältävät pääosin Teollisuuden Voima Oy:n osakkeita. Myytävissä olevien rahoitusvarojen luokkaan kuuluvat osakkeet arvostetaan käypään arvoon, jolloin Teollisuuden Voima Oy:n osakkeiden arvon on katsottu olevan riittävän luotettavasti määritettävissä. IAS 39 mukaisesti Kemira kirjaa myytävissä olevien osakkeiden realisoitumattomat arvonmuutokset suoraan omaan pääomaan myyntihetkeen saakka, jolloin ne siirretään tuloslaskelmaan.

Johdannaiset on kirjattu jo aiemmin käypään arvoon taseessa eivätkä rahoitusinstrumenttien arvostuksen muutokset osakkeita lukuun ottamatta aiheuttaneet kokonaisuudessaan merkittäviä muutoksia avaavaan IFRS-taseeseen *3).

MUUT MUUTOKSET

Metsäalueet on arvostettu käypään arvoonsa IAS 41:n (Maatalous) mukaisesti  *4). Aineellisen käyttöomaisuuden raportointia IAS 16:n (Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet) mukaan on tarkennettu mm. eräiden säännöllisin määräajoin suoritettavien suurten, perinpohjaisten kunnossapitojen osalta *5). IFRS-tilinpäätöksessä eräät osakkuusyhtiölainasaamiset on lainasopimusten luonteesta johtuen luettu kuuluvaksi osakkeiden kirjanpitoarvoon pääomaosuusmenetelmää sovellettaessa *4).

Kaikista edellä selostetuista IFRS taseeseen tehdyistä oikaisuista on kirjattu laskennalliset verot IAS 12:n (Tuloverot) edellyttämällä tavalla *6).

VERTAILULUVUT

Jäljempänä on esitetty konsernin tuloslaskelma vuodelta 2003 sekä taseet 31.12.2002 ja 31.12.2003 oikaistuna IFRS:n mukaiseksi. Lisäksi esitetään tuloskehitys toimialoittain neljännesvuosittain vuodelta 2003 sekä aikaisemmin raportoidun tuloksen ja oman pääoman täsmäytyslaskelmat.

*) Viitteet 1-6 osoittavat vastaaviin IFRS-siirtymisestä aiheutuviin oman pääoman ja tilikauden tuloksen muutoksiin taulukossa "IFRS-oikaisut vuonna 2003".

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä: