Pan Fish ASA: Resultat per første kvartal 2004

Lønnsom drift
: Pan Fish fikk et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på NOK 61,4 millioner i første kvartal 2004, mot NOK 11,8 millioner i samme periode i fjor, og et driftsresultat (EBIT) på NOK 15,2 millioner mot NOK -32,2 millioner i første kvartal ifjor. Alle de fire oppdrettsvirksomhetene bidrar til den solide forbedringen, mens resultatet innen foredling er på nivå med samme periode i 2003.

Refinansiering før sommeren:
Pan Fish-konsernet hadde ved utgangen av første kvartal en negativ egenkapital på NOK 207,4 millioner. Seskapet arbeider for å sikre en langsiktig finansiering, og Styret vil på selskapets Generalforsamling legge frem en handlingsplan for en refinansiering av konsernet.

- Starten på 2004 har vært bedre enn vi våget å håpe for noen måneder siden, samtidig som vi fortsatt har en likviditetssituasjon som hemmer en langsiktig bærekraftig utvikling av konsernet. I årets tre første måneder har vi hatt glede av en positiv etterspørselsutvikling i en rekke av våre kjernemarkeder. Vi tror den positive markedsutviklingen, både i Europa-markedet og i USA, vil vedvare. Kombinert med et sterkt fokus på kostnader, god fiskehelse, og en refinansiering av selskapet skal dette gjøre Pan Fish til laveste kost produsent, og et meget lønnsomt fullt integrert oppdrettsselskap, sier konsernsjef Atle Eide.

(NOKm)
1Q-04
 1Q-03

Driftsinntekter
EBITDA
61,4
11,8
Avskrivninger
Spesielle poster
0,0
EBIT
15,2
Resultat før skatt
Resultat etter skatt

Driftsbildet og utsiktene fremover
Selskapets oppdrettsvirksomhet omsatte for NOK 522,2 millioner i første kvartal, mot NOK 657,1 millioner i samme periode i fjor. Det ble slaktet 18 294 tonn laks rund vekt i perioden, mot 22 613 tonn i første kvartal 2003.

Utsiktene fremover:
- Vi er optimistiske med hensyn til utviklingen fremover. Dette skyldes den kraftige utslaktingen av fisk som har skjedd på Færøyene, kombinert med at redusert biomasse i norske anlegg. I sum gir dette grunn til optimisme med hensyn på prisutviklingen utover høsten og vinteren, sier konsernsjef Atle Eide.

Pan Fish opprettholder synet på det langsiktige vekstpotensialet for oppdrettsbransjen for årene som kommer. På kort sikt er det imidlertid avgjørende at bransjen holder en streng disiplin med hensyn på en bærekraftig tilpasning av produksjonen.

- Vi arbeider for å få på plass en refinansiering av Pan Fish-konsernet før sommeren. Når denne er på plass vil Pan Fish være posisjonert for igjen å bli et ledende og lønnsomt globalt oppdrettsselskap, sier Atle Eide.

Vedlegg:
Delårsrapport 1. kvartal 2004: http://hugin.info/209/R/947274/133668.pdf