METSO UUDISTAA UPM:N ERIKOISPAPERIKONEEN VALKEAKOSKELLA

Metso Paper toimittaa UPM:n Tervasaaren tehtaalle Valkeakoskelle laajan erikoispaperikoneen uusinnan. Irrokepaperia tuottava kone käynnistyy uusittuna kesällä 2005. Kaupan arvo on noin 30 miljoonaa euroa.
Uudistuksen tavoitteena on parantaa tuotettavan irrokepaperin laatua ja nostaa linjan kapasiteettia. Tuotantomäärä nousee nykyisestä 130 000 tonnista 175 000 tonniin vuodessa.
Toimitus käsittää koneen massankäsittelyn uudistuksen, puristin- ja kuivatusosan modernisoinnin sekä linjan kalanterointikapasiteetin lisäyksen. Metso Automation toimittaa projektiin laajan automaatio-osuuden.
Metso Paper toimitti uudistettavan paperikoneen, PK 8:n vuonna 1996. Koneen viiranleveys on 7 250 mm.
UPM on maailman johtavia paperiyhtiöitä. Yhtiön liiketoiminta keskittyy aikakaus-, sanomalehti-, hieno- ja erikoispapereihin, jalostusmateriaaleihin sekä puutuotteisiin. UPM:n liikevaihto vuonna 2003 oli lähes 10 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 35 000. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.
Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 26 000 henkilöä 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.