METSO UUSII CMPC:N KARTONKIKONEEN CHILESSA

Metso Paper uusii Cartulinas CMPC:n kartonkikoneen yhtiön Maulen tehtaalla Chilessä. Uusittu kone käynnistyy vuoden 2005 puolivälissä. Tilauksen arvoa ei julkisteta.
Kartonkikone BM19 valmistaa taivekartonkia, ja se otettiin käyttöön vuonna 1998. Uusinnalla parannetaan lopputuotteen laatua, ja koneen tuotantokapasiteetti kasvaa 600 tonnista 900 tonniin päivässä. 5 metriä leveän koneen maksiminopeus on 650 m/min uusinnan jälkeen.
Toimitus käsittää uuden perälaatikon, kaksi kenkäpuristinta ja filmiliimapuristimen. Kuivauskapasiteettia lisätään nopeuden noston vaatimalla tavalla. Lisäksi toimitetaan uusi leikkuri ja kenkäkalanteri.
Cartulinas CMPC S.A. on Empresas CMPC S.A.:n tytäryhtiö. Se on valmistanut taivekartonkia vuodesta 1951. Yhtiön kahden tehtaan yhteinen vuosituotanto on 220 000 tonnia. Maulen tehtaan uusinnan myötä CMPC:n kokonaistuotanto kasvaa yli 300 000 tonniin vuodessa. Lisätuotanto suunnataan pääasiassa Pohjois-Amerikkaan, Eurooppaan ja Aasiaan.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 26 000 henkilöä 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.