Novo Nordisk modtager EU-godkendelse af den nye, langtidsvirkende insulinanalog Levemir®

Novo Nordisk meddeler i dag, at Europa-Kommissionen har givet tilladelse til markedsføring af Levemir®, virksomhedens nye, langtidsvirkende insulinanalog til behandling af diabetes.

Novo Nordisk vil lancere Levemir® i Storbritannien senere i denne måned og i andre europæiske markeder i andet halvår af 2004.

Med Levemir® er Novo Nordisk den eneste virksomhed i verden, der kan markeds­føre en hel portefølje af insulinanaloger - en hurtigtvirkende (NovoRapid®), en færdigblandet (NovoMix® 30) og nu også en langtidsvirkende (Levemir®).

"Det er en vigtig milepæl for Novo Nordisk og mennesker med diabetes, fordi Levemir® opfylder et hidtil udækket medicinsk behov inden for basal insulin­behandling og adskiller sig markant fra konkurrerende basale insulinpræparater på markedet," siger koncernforskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen.

Levemir® er en langtidsvirkende insulinanalog, der giver en mere forudsigelig daglig regulering af blodsukkerniveauet sammenlignet med konventio­nelle insulinpræpara­ter.1-6 Blandt fordelene for diabetikere er, at det er påvist, at Levemir® giver lavere fasteblodsukker og nedsat risiko for hypoglykæmi (for lavt blodsukker), specielt om natten.1-5 Undersøgelser har endvidere vist, at diabetikere, der bruger Levemir®, undgår den uønskede vægtforøgelse, der ofte ses i forbindelse med konventionelle insulinpræparater.1-5, 7

EU-godkendelsen af Levemir® ændrer ikke på Novo Nordisks forventninger til de økonomiske resultater for 2004.

For yderligere information kontakt:
Medier:
Investorer:

Mike Rulis
Palle Holm Olesen

Peter Haahr

Referencer:
1        Home P, Bartley P, Landin-Olsson M et al.  Insulin detemir offers superior glycaemic control compared to NPH insulin in people with type 1 diabetes.  Diabetes Care 2004;(In press)

2        Pieber T, Grill V, Kristensen A et. al.  Treatment with Insulin Detemir Allows Flexible Timing of Administration in Subjects with Type 1 Diabetes. Diabetologia 2003;46(Suppl.2):A7

3        Hermansen K, Fontaine P, Kukolja KK et al. Benefits of Insulin Analogues over Human Insulins: Lower HbA1c and less hypoglycaemia using insulin detemir and insulin aspart. Diabetologia (In press)

4        Russell-Jones D, BolinderJ, Simpson R et al.  Lower and more predictable fasting blood glucose and reduced risk of nocturnal hypoglycaemia with once daily insulin detemir vs. NPH in subjects with type 1 diabetes.  Diabetologia 2002; 45 (suppl. 2): A51.

5        De Leeuw I, Vague P, Selam JL, Skeie S, Elte JWF, Lang H, Draeger E.  Lower risk of nocturnal hypoglycaemia and favourable weight development in type 1 diabetic subjects after 12 months treatment with insulin detemir vs. NPH insulin. Diabetologia 2002; 45 (suppl. 2); A257.

6        Heise T, Nosek L, Draeger E, et. al. Lower within-subject variability of insulin detemir in comparison to NPH insulin and insulin glargine in subjects with type 1 diabetes.  Diabetes 2003; 52(Suppl 1): A121.

7        Haak T, Tiengo A, Waldhausl W, Draeger E. Treatment with Insulin Detemir is Associated with Predictable Fasting Blood Glucose Levels and Favorable Weight Development in Subjects with Type 2 Diabetes. Diabetes Care 2003, 52 (Suppl 1): A120.

Fondsbørsmeddelelse nr. 40 / 2004

Læs i PDF format