Idretten går nye veier med Telenor-fondet

Telenor-fondet ble opprettet i fjor gjennom en fireårig samarbeidsavtale mellom Telenor og Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité. Målet med Telenor-fondet er å motivere ungdom til å tenke nytt og gi støtte til tiltak som forenkler idrettslagenes aktiviteter ved hjelp av nye teknologiske løsninger. På denne måten ønsker fondet å bidra til å sikre rekrutteringen til norsk idrett.

Alle idrettslag og grupper tilsluttet Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité kan søke om støtte fra Telenor-fondet som i år er på 300 000 kr. I vår kom det inn 124 søknader fra idrettslag over hele landet. Til nå er 30 idrettslag over hele landet tildelt midler fra Telenor-fondet som hvert år er på 300 000 kroner.  Søknadsfristen er 1. mai og 1. september.

Ved vurderingen av søknadene er det lagt spesiell vekt på å støtte prosjekter som tar i bruk nye teknologiske løsninger for å fremme utviklingen av det enkelte idrettslag. Samtidig er det er mål at ungdom selv tar aktiv del i utvikling og gjennomføringen av tiltakene. Det vil bli tildelt midler fra Telenor-fondet også i  2005 og 2006.

Disse får støtte ved tildelingen i vår:

Samnanger IL
Får støtte til innkjøp av tidtakersystem med databrikker.
Trondheim Danseklubb
Får støtte til å utarbeide et treningsprogram som kan overføres via internett til andre klubber.
Horten Roklubb
Får støtte til å ta i bruk digitale hjelpemidler i teknikktreningen.
Bækkelaget SK
Får støtte til å skape et web-basert "rom" der utøverne bl.a. finner info om trening og konkurranser.
Gjelleråsen IF
Får støtte til å utvikle et web-basert  system for automatisering av påmeldinger/innmeldinger.
Fossum IF
Får støtte til å utvikle streamingmuligheter til klubbens hjemmeside.
Fredrikstad Skiklubb
Får støtte til å utvikle digitale verktøy for å gjennomføre veivalganalyse av løp.
Kollenhopp
Får støtte til å ta i bruk PC og internett for å styrke rapportering mellom utøver og trener.
Konnerud IL
Får støtte til å ta i bruk et PC-basert verktøy for kampanalyse.
Drammen Skøiteklubb
Får støtte til å kjøpe digitalt videokamera til teknikklæring for distribusjon via internett
Longyearbyen Luftsportslag
Får støtte til å gjennomføre radiokurs for ungdom.

"Telenor-fondet har som mål å utvikle ungdomsidretten gjennom systematisk bruk av teknologi. Med støtte fra Telenorfondet skal ungdom selv få mulighet til å igangsette tiltak og få prøvd ut egne ideer. Vi håper dette vil bidra til at flere klubber etablerer og videreutvikler attraktive aktivitetstilbud til ungdom," sa Telenor-direktør Helge Andersen under utdelingen av midler fra Telenor-fondet på Bergen Bislett Games.

"Telenor har i flere år vært en aktiv samarbeidspartner for norsk idrett bl.a. som hovedsponsor for Norges Friidrettsforbund og en rekke toppidrettsutøvere knyttet til forbundet. Gjennom Telenor-fondet ønsker vi sammen å videreutvikle ungdomsidretten ved bruk av moderne teknologiske løsninger," sa NIF-president Karl-Arne Johannessen under tildelingen.

Kontaktpersoner:
Steinar Ostermann, informasjonssjef Telenor, tlf. 995 77777
steinar.ostermann@telenor.com

Halvor Lea, informasjonssjef i NIF, tlf. 419 00021
halvor.lea@nif.idrett.no

Arne Erdal, leder for friidrettsgruppen i Samnanger IL, tlf. 56 58 63 63

Edgar Weiseth, leder i Trondheim Danseklubb, tlf. 72 88 52 41/906 46681

Hans Due, leder i Horten Roklubb, tlf. 932 45224

Mer informasjon om Telenor-fondet finnes på www.idrett.no