Nokia Connection 2004: Uudet tuotteet ja ohjelmistosuunnitelmat tukevat langattoman teollisuuden kehittymistä

Viiden uuden matkaviestimen julkistus, ohjelmistoalustojen esittely, uuden tukiaseman julkistus ja arvio vuoden 2004 matkapuhelinmarkkinoista olivat pääosassa vuosittaisessa Nokia Connection -tapahtumassa tänään.

Esitellessään uusia tuotteita pääjohtaja Jorma Ollila totesi viiden uuden matkaviestimen vahvistavan Nokian tuotevalikoimaa ja parantavan tuotevalikoiman kilpailukykyä. Uusiin tuotteisiin kuuluu kolme taitettavaa puhelinta ja maailman pienikokoisin 3G WCDMA/GSM -kaksitoimipuhelin. "Olemme nyt terästäneet tuotevalikoimaamme tärkeillä osa-alueilla ja tuomme markkinoille uusia keskihintaisia tuotteita sekä lisää taitettavia puhelimia tuotevalikoimaamme," pääjohtaja Ollila totesi.

Tapahtumassa esiteltiin Nokian ohjelmistokehityssuunnitelmia ja yhtiö julkisti uusia toiminnallisuuksia teollisuudenalan johtavaan Series 60 -ohjelmistoalustaan. Näitä ovat muun muassa yrityskäyttöön tarkoitetut sovellukset ja kattava tuki eri verkkoteknologioille. Ollila mainitsi puheessaan Series 40- ja Series 60 -ohjelmistoalustat, joiden ominaisuudet mahdollistavat operaattorikohtaisen räätälöinnin, ja muistutti samalla Nokian yhteistyöstä operaattoreiden kanssa. Hän totesi, että Nokia pyrkii jatkossakin vastaamaan kuluttajien ja operaattoriasiakkaiden muuttuviin tarpeisiin panostamalla entistä enemmän asiakastarpeiden kartoittamiseen ja asiakaskohtaiseen räätälöintiin.

Nokian tarkensi arviotaan matkaviestinten kappalemääräisestä myynnistä vuonna 2004. "Nokia arvioi, että vuonna 2004 myydään maailmanlaajuisesti noin 600 miljoonaa matkaviestintä, joista noin kolmannes on kamerapuhelimia" varatoimitusjohtaja Matti Alahuhta totesi.

Teollisuudenala kehittyy vahvasti. Vuoden 2004 aikana matkaviestinkäyttäjien määrä on kasvanut lähes 800 000 uudella tilaajalla päivittäin. "Tilaajamäärän kasvaessa nopeasti arvioimme nyt matkapuhelinliittymien määrän yltävän kahteen miljardiin jo vuonna 2007, toisin sanoen vuotta aiemmin kuin aikaisemmin arvioimme," Alahuhta arvioi. Nokia on myös tarkistanut arviotaan maailmanlaajuisesta matkaviestinten kappalemääräisestä myynnistä vuoden 2004 ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja arvioi myynnin olleen 141 miljoonaa kappaletta. Nokia myi ensimmäisellä neljänneksellä 44,7 miljoonaa matkaviestintä, joten sen markkinaosuus oli lähes 32 %.

Maailmassa on tällä hetkellä lähes kuusi miljoonaa 3G WCDMA -puhelimen käyttäjää ja Nokia arvioi tämän vuoden olevan merkittävä 3G WCDMA:n kannalta. Vuoden loppuun mennessä kaupallisessa käytössä on arvioiden mukaan yli 60 3G WCDMA -verkkoa. 3G WCDMA:lle asetettuihin odotuksiin vastaavat mm. tänään esitellyt Nokia 6630 -puhelin, joka tuo 3G-palvelut massamarkkinoille, sekä Nokia MetroSite 50 -tukiasema, joka edistää 3G WCDMA:n nopeaa, kustannustehokasta käyttöönottoa ja laajentumista.

Nokia toisti aiemman ennusteensa verkkomarkkinan hienoisesta kasvusta vuonna 2004. Varatoimitusjohtaja ja Networks-toimialaryhmän johtaja Sari Baldauf korosti Länsi-Euroopan johtavaa roolia 3G WCDMA:n käyttöönotossa: "Vuoden 2004 viiden ensimmäisen kuukauden aikana on Euroopassa julkistettu 20 3G WCDMA -verkkoa, mikä on erittäin rohkaisevaa," Baldauf totesi. Hän kertoi Nokian panostavan Yhdysvaltain verkkomarkkinoille sekä esitteli yhtiön HSDPA-teknologiasuunnitelmia ja tämän, verkkoihin lisää nopeutta tuovan teknologian, operaattoreille tarjoamia mahdollisuuksia. Hän mainitsi myös Nokian vahvan aseman 3G WCDMA:ssa: yhtiö on toimittajana 15:ssa tähän mennessä kaupallisessa käytössä olevasta 33 verkosta ja 3G-asiakasreferenssejä Nokialla on yhteensä 43.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireilläolevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kehitys langattoman viestinnän markkinoilla ja langattomalla teollisuudenalalla, mukaan lukien langattomien ohjelmistojen ja palveluiden markkinat sekä keskittyminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 2) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen kysyntä ja hyväksyntä markkinoilla; 4) teknologiamuutosten vaikutukset sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 5) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja muutokset kilpailutilanteessa; 6) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 7) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 8) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 9) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 10) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden korkeaa laatua; 11) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 12) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 13) menestyksemme teknologiaan, ohjelmistoihin tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 14) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 15) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 16) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian, johon sisältyy patentteja ja immateriaalioikeuksia, saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin ja loukkaamatta suojattuja immateriaalioikeuksia; 17) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 18) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 19) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 20) kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 21) kykymme toteuttaa uusi organisaatiorakenteemme; 22) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2003 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-21 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia