Nokia Wireless Keyboard mahdollistaa nopean tekstinsyötön

Kokoontaitettava, kompakti ja kevyt langaton näppäimistö hyödyntää Bluetooth-teknologiaa

Nokia esitteli tänään kannettavan ja helppokäyttöisen Nokia Wireless Keyboard -näppäimistön matkapuhelinten tekstinsyöttöä varten. Lisälaitteena myytävä langaton näppäimistö helpottaa ja nopeuttaa tekstiviestien, muistiinpanojen ja sähköpostien kirjoittamista. Täysmittainen QWERTY-näppäimistö voidaan liittää Bluetooth-teknologian avulla langattomasti Series 60 -ohjelmistoalustaa käyttäviin matkapuhelinmalleihin, joita ovat esimerkiksi juuri myyntiin tullut Nokia 7610 -puhelin sekä tänään julkistetut uutuusmallit Nokia 6630 ja Nokia 6260.

"Nokia Wireless Keyboard sopii erityisesti työssään paljon liikkuville ammattilaisille, jotka käyttävät matkapuhelintaan sähköpostin, tekstiviestien ja muistiinpanojen kirjoittamiseen. Langaton näppäimistö tekee matkapuhelinten sovellusten käytöstä entistä helpompaa ja tehokkaampaa. Pieni ja kevyt kokoontaitettava lisälaite kulkee helposti mukana kaikkialle tuoden langattoman toimiston yhä lähemmäksi todellisuutta", toteaa Mobile Enhancements -yksikön johtaja Janne Jormalainen Nokian Multimedia-toimialaryhmästä.

Nokia Wireless Keyboard on tarkoitettu matkapuhelinten tekstipohjaisten sovellusten ahkeraan käyttöön. Laitteessa on täysimittainen QWERTY-näppäimistö, nelisuuntaiset nuolinäppäimet, pikanäppäimet, joilla pääsee suoraan matkapuhelimen päävalikkoon sekä viestivalikkoon. Langaton näppäimistö on ihanteellinen työväline paljon liikkuville, ja se tukee myös kolmansien osapuolten kehittämiä sovelluksia. Näppäimistö on saatavilla sekä englanninkielisen standardin mukaisena että skandinaavisin/saksalaisin merkein varustettuna versiona. Langattoman näppäimistön sovellukset tukevat englannin, hollannin, saksan, ranskan, italian, espanjan, portugalin, suomen, ruotsin, norjan ja tanskan kieltä.

Nokia Wireless Keyboard painaa ainoastaan 190 grammaa, ja sen muut mitat ovat avattuna 262 x 87 x 13 mm ja kokoontaitettuna 133 x 87 x 19 mm. Tuote toimii kahdella AAA-paristolla, ja sen käyttöaika on noin 50 tuntia.

Laitteen on määrä tulla myyntiin Euroopassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella ja Amerikassa vuoden 2004 viimeisellä neljänneksellä. Tuotteen veroton hinta vähittäiskaupassa on noin 135 euroa.
Nokia esitteli tänään myös Nokia Music Stand -lisälaitteen, joka avulla voi kuunnella yhteensopivien matkapuhelinten sisäänrakennettua FM-radiota tai MP3-soitinta. Lisälaitteeseen voi liittää myös muita ulkoisia audiolaitteita tai sen kautta voi kuunnella neuvottelupuheluita. Nokia Music Stand -lisälaitteen arvioidaan tulevan myyntiin vuoden 2004 viimeisellä neljänneksellä, ja sen veroton hinta vähittäiskaupassa on noin 70 euroa.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Multimedia
Puhelin: 07180 45667
Sähköposti: press.office@nokia.com

Nokia
Puhelin: 07180 34900
Sähköposti: press.office@nokia.com

www.nokia.fi
www.nokia.com

Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia tuotteesta on saatavilla osoitteessa www.nokia.com/press