Keskolle vastinepyyntö Kilpailuvirastolta enimmäishinnoittelusta vuosina 1997-2000

Kilpailuvirasto esittää luonnoksessaan, että ainakin vuosina 1997-2000 K-market- ja K-lähikauppa -ketjujen ja vuosina 1999-2000 K-extra -ketjun kauppiaista koostuneissa toimielimissä enimmäishinnoiteltiin muitakin päivittäistavarakaupan tuotteita kuin tuolloin voimassa olleet poikkeusluvat olisivat sallineet.

K-ryhmän toiminta perustui vuoden 2000 loppuun saakka vähittäiskauppiaiden keskinäiseen horisontaaliseen yhteistyöhön. Vuoden 2001 alusta ruokakauppaketjuissa siirryttiin Kesko Oyj:n tytäryhtiön Ruokakesko Oy:n ja vähittäiskauppiaiden väliseen vertikaalisesti ohjattuun järjestelmään. Ruokakeskolla on vuodesta 2001 lähtien ollut kilpailuviraston myöntämät poikkeusluvat päivittäistavaroiden enimmäishinnoittelulle. Tällä hetkellä on voimassa kilpailuviraston 16.4.2004 myöntämä poikkeuslupa, jonka perusteella Ruokakesko voi päättää ylimmät myyntihinnat Pirkka-tuotteille ja osalle K-ruokakauppaketjuissa myytävistä muista tuotteista. Poikkeusluvasta on tiedotettu pörssitiedotteella 16.4.2004.

Kesko Oyj antaa kilpailuvirastolle oman vastineensa esitysluonnokseen.

Lisätietoja:
Ruokakeskon toimitusjohtaja Kalervo Haapaniemi, puh. 01053 22204