Bedre drift og god ordreinngang

Driftsresultatet for første halvår utgjorde USD 37,1 mill (USD 28,3 mill). Driftsresultat før goodwillavskrivninger utgjorde USD 40,9 mill (USD 32,2 mill).

Resultat etter skatt i første halvår utgjorde USD 24,4 mill (USD 0,9 mill). Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter utgjorde USD 37,4 mill (USD -12,8 mill), mens utvannet resultat pr. aksje og utvannet kontantstrøm pr. aksje utgjorde henholdsvis USD 0,72 (USD 0,03) og USD 1,10 (USD -0,38). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde utvannet resultat pr. aksje USD 0,83 (USD 0,14).

Offshore Support Services

Driftsresultatet i andre kvartal utgjorde USD 10,4 mill (USD 9,1 mill). Utnyttelsesgraden for riggene var 79% (77%). Årsaken til økningen i driftsresultatet er betydelig bedre inntjening for MSV Regalia, mens Safe Scandinavia har hatt en lavere utnyttelse. De høye driftsinntektene på en tilnærmet uendret utnyttelsesgrad, samt høye driftskostnader, skyldes i hovedsak en omfattende mobilisering av Safe Caledonia fra Øst-Timor til Afrika som langt på vei er kompensert av kunden.

Alle de fem riggene som opererer i Mexicogolfen, har vært i ordinær drift gjennom hele andre kvartal. For øvrig har MSV Regalia operert på Bonga-feltet utenfor Vest-Afrika til begynnelsen av juni da den startet mobilisering til Troll i Nordsjøen. Safe Caledonia gikk av kontrakten i Timorsjøen i midten av april, og ble deretter mobilisert til Vest-Afrika for å overta etter MSV Regalia. Under mobilisering ble Safe Caledonia oppgradert til DP2 (dynamisk posisjonering klasse 2). Safe Scandinavia startet kontrakten for BP på Unity i britisk sektor av Nordsjøen 7. juni.

Floating Production

Driftsresultatet for andre kvartal utgjorde USD 5,5 mill (USD 3,8 mill). Den viktigste årsaken til resultatforbedringen er flere operasjonsdager i andre kvartal i år for Abo FPSO, som startet ordinær produksjon 9. april i fjor. I tillegg var andre kvartal i fjor belastet med engangskostnader på USD 0,4 mill knyttet til organisasjonsendringer, samt opplagskostnader knyttet til M/T Serene Sky som ble solgt i januar i år.

Drilling Services

Driftsresultatet for andre kvartal utgjorde USD 2,6 mill (USD 4,2 mill). Årsakene til resultatnedgangen er i hovedsak at lettvektsriggen Rubicon ikke har vært på kontrakt i andre kvartal i år, samt en kostnadsavsetning på USD 0,7 mill i forbindelse med tidligere administrerende direktørs fratreden.

Fremtidsutsikter

Innenfor Offshore Support Services har selskapet hittil i år fått en kontrakt på 12 måneder for Safe Caledonia i Vest-Afrika i 2004/2005, en kontrakt på fire måneder og 20 dager for MSV Regalia på Visund i 2005, kontrakter for Safe Scandinavia på Britannia i britisk sektor på henholdsvis 18 uker i 2005 og 16 uker i 2006, og en kontrakt på fem måneder for Safe Caledonia på Buzzard i britisk sektor i 2006. Samlet verdi for de faste kontraktene er USD 105 mill. Etter dette er riggflåten sikret 89% utnyttelse i 2004, 77% i 2005, 72% i 2006, 62,5% i 2007 og ca. 30% i 2008.

Selskapet opprettholder et positivt syn på markedsutsiktene både i Nordsjøen og internasjonalt. Flere etterspørselsdrivere, som installasjon/modifikasjon av FPSOer og fjerning av utrangerte installasjoner, støtter opp under et langsiktig behov for denne type enheter. Videre ser man at kontrakter tildeles lengre tid i forkant av kontraktsoppstart enn tidligere, og at ratenivået - spesielt utenfor norsk sokkel - er forbedret. Prosafe vil fortsette å arbeide aktivt for å opprettholde den største og beste flåten for å betjene flest mulig kommende behov uavhengig av geografi, etterspørselsdriver og kontraktsvarighet.

Innenfor Floating Production går operasjonene godt, både når det gjelder oppetid og kostnadseffektivitet. I tillegg har selskapet blitt tildelt arbeidet med oppgradering av FPSO Espoir Ivoirien for oppkobling av West Espoir brønnhodeplattformen på Espoir-feltet på Elfenbenskysten.

På markedssiden ser man tegn til høyere aktivitet sammenlignet med de to foregående år, med flere definerte behov og anbud i både Australasia, Vest-Afrika og Brasil. Selskapets strategi om langsiktig vekst ligger fast. Kostnadsstruktur og driftseffektivitet sikrer i mellomtiden gode resultater i perioder uten nye konverteringsprosjekter.

Innenfor Drilling Services har selskapet blitt tildelt kontrakt med Paladin for bruk av Rubicon på Montrose i britisk sektor. Oppstart på kontrakten vil være i fjerde kvartal 2004. Som en følge av bortfall av kontraktene på Gullfaks, Snorre og Heidrun etter Tampen-anbudet, har selskapet iverksatt en omfattende tilpasning av kostnadsnivået i alle ledd. Aktiviteten på Gullfaks, Snorre og Heidrun forventes å avslutte i Prosafes regi omkring månedsskiftet september/oktober.

Fokus fremover blir først og fremst å besørge en kontrollert tilpasning av kostnadsnivået til lavere aktivitetsnivå, sikre fortsatt arbeid for Rubicon, samt besørge sikker og lønnsom drift i de borekontraktene som også fremover skal opereres på vegne av Hydro, Esso og Statoil.

Rapport Q2 2004