Telenor overtar Montenegros ledende mobiloperatør ProMonte

Kjøpesummen er 64,8 millioner euro, som motsvarer ca 531,5 millioner kroner. Det innebærer at ProMonte totalt er verdsatt til 116 millioner euro. Selskapet har en negativ netto rentebærende gjeld på 2,9 millioner euro (4,6 millioner kontant, og en rentebærende gjeld på 1,7 millioner).

Telenor gikk inn i det montenegrinske mobilmarkedet i 1995, som partner i det gresk-norske konsortiet ETL (European Telecom Luxembourg), et prosjektsamarbeid mellom Telenor Mobile Communications AS, W-Com Investments, Westsouth Telecom og TopStar Shipping and Trading. ETL og teleoperatøren i Montenegro etablerte ProMonte og skaffet til veie lisens for mobilvirksomhet i 1996. ProMonte ble i juli 1996 det første selskapet som lanserte kommersiell mobilvirksomhet i Montenegro. ProMonte er fortsatt den ledende mobiloperatøren i Montenegro, med 273 000 abonnenter, hvilket utgjorde en markedsandel på 57 prosent ved utgangen av juni 2004. Montenegro har en befolkning på 618 000, og ved utgangen av juni 2004 hadde landet en mobilpenetrasjon på rundt 77 prosent.

"ProMonte er et veldrevet og kostnadseffektivt selskap med en sunn EBITDA-margin. At vi nå skaffer oss en majoritetsinteresse i selskapet er i tråd med vår strategi om enten å ta kontroll i de selskapene vi har en eierandel i, eller trekke oss ut," sier Arve Johansen, visekonsernsjef i Telenor.

Kontaktperson i Telenor International Mobile:
Kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes, tlf: 917 89 427