Intensjonsavtale for prosessering- og utstyrslektere i Det kaspiske hav

I intensjonsavtalen går det frem at operatøren Agip og Aker Kværner har til hensikt å fullføre forhandlingene og signere kontrakten for prosjektet senere i høst. Arbeidet starter umiddelbart gjennom en interimavtale.

- Kashagan-prosjektet er et viktig springbrett for Aker Kværner i de attraktive markedene knyttet til oljefeltene utenfor Kasakhstan og til feltene på russisk sektor, sier Simen Lieungh, konserndirektør for feltutvikling i Aker Kværner. De neste ti til 15 årene vil Kashagan-feltet være gjenstand for omfattende utbygging.

Lieungh fremhever at intensjonsavtalen med all tydelighet viser Aker Kværners posisjon som en konkurransedyktig og global leverandør i internasjonal olje- og gassindustri.

Intensjonsavtalen omfatter fabrikasjon, utrustning og testing av syv lektere - tre for oljeseparasjon, to for gass og glykol-behandling, en for nødstrømsgeneratorer og annet nødutstyr, samt en for brannslukningsutstyr. Alle lekterne bygges 95 meter lange, 16 meter brede og 5,5 meter høye. Etter levering skal lekterne installeres på pilarer i fire til seks meters dypt vann. Installasjonene inngår i den første fasen av en langsiktig utbygging av Kashagan-feltet.

Lekter-skrogene skal bygges ved Aker Tulcea og Braila verftene i Romania, et arbeid som starter sent i november i år. Men det er Aker Kværners spesialiserte modulverksted, Kværner Egersund, som skal sammenstille modulene som skal stå på seks av lekterne. Søsterselskapet Aker Kværner Elektro skal levere elektroinstallasjon, instrumentering og telekommunikasjon om bord.

De tre første lekterne slepes fra Romania til Egersund via Middelhavet våren 2005, de tre siste kommer våren 2006. De ferdigstilte modul-lekterne til Kashagan leveres via elve/kanalsystemene Don og Volga for installasjon på feltet i Det kaspiske hav i 2006 og 2007. Den syvende lekteren skal utrustes ved Korabel-verftet i den russiske byen Astrakhan og slepes dit fra byggeverftet i Romania via Don og Volga.

På det meste vil omkring 1200 personer være involvert i prosjektet.  For Aker Kværner vil Kashagan-avtalen bety omtrent 750 årsverk.

Kashagan-feltet representerer et av de største funnene av olje og gass i verden de siste 30 årene. Feltet ligger 80 kilometer sør for Atyrau (tidligere Gurjev) i Kasakhstan og omkring 300 kilometer øst for Astrakhan i Russland.

Andelseierne i Kashagan-prosjektet er Eni (Agip, operatør), ExxonMobil, Shell, Total, British Gas (alle med 16,67 prosent eierandel), og ConocoPhillips og Inpex, (med eierandeler på 8,33 prosent hver.

Kontrakten vil bli signert av Aker Kværner Engineering & Technology AS, et selskap i Aker Kværner konsernet.

SLUTT

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Media:
Geir Arne Drangeid, informasjonsdirektør i Aker Kværner ASA Tlf: 913 10 458

Investor relations:
Lasse Torkildsen, Investor Relations, Aker Kværner ASA, Tlf: 67 51 30 39

AKER KVÆRNER ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Kværner»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Aker Kværner konsernet består av et antall juridiske enheter. De fleste av disse bruker Aker Kværner som merkenavn/varemerke. Virksomheten i Aker Kværner omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering og kjemiindustri, farmasi og bioteknologi, gruveindustri og metallforedling, kraft og papirmasse. Aker Kværner har en samlet omsetning på omlag 31 milliarder norske kroner og sysselsetter ca 21 000 ansatte i mer enn 30 land.

Field Development Europe er en multidisiplin og teknologibasert organisasjon som dekker alle tekniske og ledelsesfunksjoner for å gjennomføre utbygging av olje- og gassfelt over hele verden -  fra brønnhode til mottaksterminal.

Aker Kværner Engineering and Technology har ca 800 ansatte med hovedkontor på Lysaker ved Oslo. Selskapet har omfattende erfaring og stor kompetanse innen utvikling av teknologier og konsepter - i tillegg til gjennomføring av store prosjekter. Aker Kværner Engineering and Technology har vært involvert i utviklingen av de aller fleste olje- og gassfeltene på norsk kontinentalsokkel. Selskapet har også spilt en aktiv rolle i flere terminal- og landbaserte prosjekter i Norge. Aker Kværner Engineering and Technology er for tiden involvert i flere internasjonale prosjekter basert på selskapets kompetanse og produkter, som for eksempel LNG-terminaler.

Kværner Egersund er ett av forretningsområdets tre norske verft. Kværner Egersund har alltid vært kjnt som modul-verftet. Først og fremst på grunn av en imponerende meritt-liste, men også fordi verkstedet er skreddersydd for modulbygging. I tillegg har Kværner Egersund også spesialisert seg mot bygging og testing av havbrunns-strukturer. I løpet av de 10 siste årene har verftet stadig bygget og levert slike strukturer. Den langsiktige målsettingen for verftet er å konsolidere posisjonen som leverandør av moduler og havbunns-strukturer - både nasjonalt og internasjonalt.

Aker Kværner Elektro  er en komplett EPC-leverandør innen elektro, instrumentering og telekommunikasjon til kunder innen olje- og gass-prosessering - både offshore og på land. Selskapet har bred erfaring og ekspertise på sine områder og har en stab på 1.700 engasjerte, profesjonelle medarbeidere som er innstilt på å levere optimale løsninger til kundene. Aker Kværner Elektro er geografisk samlokalisert med kundene . Målet er å skape tillit og langsiktige relasjoner ved å være pålitelig, konkurransedyktig, levere kvalitet - og ved å møte kundenes forventninger.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akerkvaerner.com