Net Insight delårsrapport januari-juni 2004

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

Försäljning
I maj erhöll Net Insight en tilläggsorder från en europeisk mediaoperatör avseende nätverksutrustning för transport av video och data. Nätverket kommer att knyta ihop ytterligare ett antal europeiska städer.

I juni erhöll Net Insight ytterligare order på nätverksutrustning från Allied Telesyn. Beställningen avser utrustning till Matanuska Telephone Association (MTA), Alaskas största telefonkooperativ och Midwest Tel Net, som expanderar sitt Triple Play-nätverk till ett ökat antal hushåll. Allied Telesyn är återförsäljare av Net Insights utrustning och har tidigare framgångsrikt levererat ett Triple Play-lösning till Midwest TelNet samt till Matanuska Telephone Association.

Net Insight erhöll en tilläggsorder i juni från Broadwing avseende utrustning för att expandera ett existerande medianätverk till flera städer. En Broadwing-kund, Ascent Media Network Services (AMNS) kommer att använda NimbraTM-plattformen för att kunna tillhandahålla realtidsvideo och dataöverföring till sina kunder via Broadwings medianät. AMNS kommer att använda utrustning från Net Insight i New York, Minneapolis, Los Angeles och London, såväl som Net Insights utrustning som är installerad i Broadwings nätverk.

Vidare i juni erhöll Net Insight ytterligare order avseende fler Nimbra-noder från en europeisk kund. Ordern är en tilläggsorder och avser expansion av nätverket till flera städer.

Net Insight erhöll i juni även en tilläggsorder från tyska systemintegratören Controlware.

Installationer och tekniska verifikationer
Den amerikanska teleoperatören Broadwing lanserade sitt digitala medianät i april baserat på utrustning som beställdes från Net Insight i december 2003. Nätet sträcker sig från kust till kust mellan fem städer i USA och används för kvalificerad TV- och videotransport.

Implementeringen av medianätverket hos Westdeutscher Rundfunk (WDR) har börjat och installationerna fortgår enligt projektplanen med fem städer inkopplade. Alla 14 städer i Nordrhein-Westfalen som ingår i WDRs Regionet kommer att vara inkopplade i oktober. WDR arrangerade en officiell lansering av deras state-of-the-art Regionet i juli.

Net Insight har offentliggjort lanseringen av en ny OC-48/STM-16 modul för transportplattformen Nimbra. Nimbra-plattformen är en nätverksprodukt för markbundna multitjänstnätverk som används av mediabolag samt av tele- och kabel-TV-operatörer för att leverera realtidsvideo, filtransport, LAN-konnektivitet och rösttjänster, alla i samma växlade nätverk. Den nya 2-ports modulen, med en hastighet på 2,4 gigabit/s per port, möjliggör ett snabbare nätverk till media- och tele-bolag som kan skalas uppåt till fler platser. Mediabolag och operatörer kan t ex dra fördel av kortets interna växlingskapacitet. För operatörer och tjänsteleverantörer möjliggör den nya modulen tillhandahållande av TV, Video on Demand (VOD), Internet, telefoni över xDSL eller fiber till sina kunder, alla med garanterad 100% QoS och 95% utnyttjandegrad.

Forskning och utveckling
I ljuset av den svaga efterfrågan under åren 2001-2003 instruerade styrelsen ledningen att minska bolagets kostnader. Baserat på en successivt förbättrad marknad gör styrelsen nu bedömningen att Net Insight är väl positionerat för att investera i utveckling av nya och kommande produkter. Därför kommer kostnaderna inom forskning och utveckling att öka något för att därmed lägga grunden för ett förbättrat kunderbjudande samt resultera i ökad försäljning och förbättrat resultat. Förvärvet av Q2 Labs, verksamt inom optiska nätverksprodukter, var ett steg i en sådan linje.

Extra bolagsstämma
Vid en extra bolagsstämma den 13 april beslutades att godkänna styrelsens beslut från den 14 mars 2004 om emission av högst 2.500.000 nya aktier av serie B. Rätt att teckna de nya aktierna, tillkom enbart aktieägarna i Q2 Labs AB med rätt och skyldighet att betala för de nya aktierna genom överlåtelse av aktier i Q2 Labs AB. I och med bolagsstämmans godkännande har samtliga villkor för affärens genomförande uppfyllts och det slutliga övertagandet av bolaget ägde rum den 15 april.
Vidare beslutades om godkännande av styrelsens beslut från den 19 mars 2004 om riktade emissioner till fyra enheter inom Constellation Ventures II-gruppen av (i) högst 31.000.000 nya aktier av serie B samt (ii) skuldförbindelser om sammanlagt nominellt 1.000 kronor förenade med sammanlagt 9.790.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier av serie B. Teckning och betalning för de ny aktierna om två kronor och tio öre, dvs. en total likvid om 65.100.000 kronor, samt teckning och betalning för skuldförbindelserna om 1.000 kronor skedde den 15 april.

Clifford H. Friedman (från Constellation Venture II-gruppen) valdes in som ny styrelseledamot. Tomas Torlöf har lämnat styrelsen.

Organisation
Den 5 april tillträdde Steven East som ny global försäljningschef. Steven har mer än 17 års erfarenhet av internationell försäljning på ledningsnivå i Storbritannien, Europa och USA. Steven kommer senast från Broadwing Communications Inc där han var vice VD för International Carrier Division. Steven har även bl a 10 års erfarenhet från Nortel Networks där han fokuserade på kabel- och telefonimarknaden. Steven är placerad på Net Insights kontor i USA.

Mässor
Net Insight medverkade mycket framgångsrikt på mediemässan NAB 2004, National Association of Broadcasters, i Las Vegas den 19-22 april där ca 1.200 bolag inom den professionella medieindustrin ställer ut. Bolagets monter var mycket välbesökt och flertalet möten genomfördes med ledande internationella media- och TV-bolag. Även intresset från kunder från såväl Europa som USA har varit mycket stort. En del av montern disponerades av Net Insights kund EBU, European Broadcasting Union.

Net Insight medverkade även på EBU's huvudkontor i Genève den 18-19 maj på WBU-ISOG Broadcasters möte som anordnades av EBU.

Vidare medverkade Net Insight i Alphatrons monter på Broadcast Asia2004, den 15-18 juni på Singapore Expo.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Net Insight erhöll i juli en tilläggsorder från en europeisk mediaoperatör. Tilläggsordern avser ökad kapacitet i nätverket.
I augusti erhöll Net Insight en tilläggsorder från en europeisk operatör avseende tre noder. Order var en tilläggsorder avseende expansion av ett medianät i flera kunder i mer än 10 städer.

Vidare i augusti erhöll Net Insight en tilläggsorder från en europeisk mediaoperatör avseende utrustning för realtidsdistribution av sportevenemang till en kabel-TV-operatör.

Net Insight har erhållit en order från Cinema Events för leverans av utrustning för en High-Definition TV-applikation. Net Insights utrustning kommer att användas för att transportera HDTV från initialt ett tiotal olika sportarenor spridda över USA för live evenemang.

Net Insight var senior sponsor för Broadband & Triple Play Services 2004 i Wien där bland annat Rod Olsen, VD för Vernon Telephone Cooperative Inc, en Net Insight-kund, talade om deras framgångsrika verksamhet inom Triple Play baserad på Net Insights lösningar.

MARKNADS- OCH FRAMTIDSUTSIKTER

Försäljningen under första halvåret uppgick till 22,1 MSEK vilket är något högre än motsvarande period förra året inklusive genombrottsordern från WDR.

Trots att försäljningen första halvåret varit lägre än förväntat fortsätter Bolaget att tro på en ökad försäljning jämfört med 2003 som ett resultat av en gradvis förbättrad marknad. Bolaget är involverat i flera substantiella kontraktsförhandlingar och bedömer att en break-even-nivå kan uppnås mot slutet av året.

Net Insight kommer att ställa ut på International Broadcasting Convention (IBC) 2004, världens största mässa inom tv-sändnings-teknik den 10-14 september i Amsterdam. Mässan täcker alla nyckelområden inom elektronisk media-verksamhet inklusive audio, kabel, film, Internet, multimedia, produktion, efterproduktion, radio, satellit och överföring. Net Insight kommer att visa lösningar för TV-sändning, DVB-T och Triple Play samt nya produkter, Nimbra Vision Network Management och Touch screen application för on-demand-tjänster.

RESULTATUTVECKLING

Nettoomsättningen uppgick till en något högre siffra än samma period föregående år. Försäljningen blev totalt 22,1 MSEK (20,8) för perioden. Kostnaderna uppgick till totalt 54,9 MSEK (50,2). Ökningen av kostnader avser främst högre utvecklingskostnader avseende produktutveckling samt förvärvet av Q2 Labs. Rörelseresultatet uppgick till -41,1 MSEK (-37,1) och resultatet efter finansiella poster uppgick -40,2 MSEK (-36,7). Finansnettot uppgick till 0,9 MSEK (0,4).

Personal
Antalet anställda uppgick totalt vid utgången av perioden till 69 personer (65). I det amerikanska dotterbolaget uppgick antalet anställda till 5 personer (5).

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 106,7 MSEK (47,7). Bolaget har haft en snabbare indrivning av kundfordringar vilket stödjer likviditeten. För att eliminera risken i en försenad kundfordran har 2 MSEK reserverats under andra kvartalet.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar uppgick till 0 SEK (0). 6,3 MSEK (3,9) av bolagets utvecklingskostnader har aktiverats under perioden. Dessa redovisas som immateriell anläggningstillgång.

Finansiella aktiviteter
Bolaget har under året tillförts 65,1 MSEK genom en riktad nyemission till Constellation Ventures i enlighet med extra bolagsstämmans beslut den 13 april 2004.

Utöver detta har bolaget under året genomfört en apportemission vid förvärvet av Q2 Labs. Den kassaflödespåverkande delen av apportemissionen är obetydlig (84 TSEK) och redovisas under finansieringsverksamheten i kassaflödesanalysen och utgörs av Q2 Labs kassa vid förvärvstillfället.

Moderbolag
Nettoomsättningen uppgick till 22,1 MSEK (20,8). Resultatet efter finansiella poster uppgick totalt till -43,4 MSEK (-40,2). Likvida medel uppgick till 105,1 MSEK (47,0). Det beräknade ackumulerade skattemässiga underskottet av näringsverksamhet i moderbolaget uppgår till 934 MSEK. Det finns inga ackumulerade skattemässiga underskott i något dotterbolag.

Denna delårsrapport har upprättats med tillämpning av samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder som för år 2003. Denna delårsrapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapport från Net Insight
Delårsapport januari - juni: 27 oktober 2004

Stockholm den 20 augusti 2004

Tomas Duffy, VD Net Insight AB

För mer information kontakta:
Tomas Duffy, VD Net Insight AB
Tel. 08 685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Fredrik Trägårdh, CFO Net Insight AB
Tel. 08 685 06 01, e-post: fredrik.tragardh@netinsight.net

Net Insight AB
Västberga Allé 9
Org nr 556533-4397

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk.

Net Insight delårsrapport jan-juni 2004