Nokia osallistuu ensimmäistä kertaa photokina-messuille

Nokian uusimmat langattoman kuvaviestinnän laitteet ja ratkaisut tuovat spontaanin kuvaviestinnän kuluttajien ulottuville

Nokia esittelee tänään Saksan Kölnissä alkavilla photokina-messuilla kuvaviestintälaitteidensa valikoimaa, jonka kohokohtana on viime viikolla julkistettu, megapikselin kameralla varustettu Nokia 6670 -älypuhelin. Viikon kestävä photokina on joka toinen vuosi järjestettävä valokuva-alan messutapahtuma, johon Nokia osallistuu nyt ensimmäistä kertaa. Nokia on vahvasti mukana edistämässä langattoman kuvaviestinnän kasvua ja esittelee photokina-messuilla uusimpia tuotteitaan ja ratkaisujaan kuvien ottamiseen, muokkaamiseen, katseluun, jakamiseen, tulostamiseen ja tallentamiseen.

"Langaton kuvaviestintä on voimakkaassa kasvussa. Arvioimme, että jo ensi vuonna kolme neljästä digikuvaamiseen tarkoitetusta laitteesta on kamerapuhelimia", sanoi Nokian Multimedia-toimialaryhmän Imaging-liiketoimintayksikön johtaja Juha Putkiranta. "Yhä laajeneva älykkäiden kuvaviestintälaitteiden valikoimamme sekä yhteistyömme alan johtavien yritysten kanssa varmistavat, että Nokia on erinomaisessa asemassa vauhdittamassa alan kasvua."

Photokina-messuilla Nokialla on monipuolista tarjottavaa niin kuluttajille kuin kuvaviestinnän ammattilaisille. Tapahtumassa esitellään muun muassa Nokian megapikselikamerapuhelinten valikoimaa, johon kuuluvat Nokia 6670-, Nokia 7610- ja Nokia 6630 - mallit. Tuote-esittelyjen kautta yleisöllä on tilaisuus nähdä langattomuuden etuja kuvaviestinnässä: kuvien ottaminen tai videokuvan nauhoittaminen onnistuu milloin vain, sillä kamera kulkee aina käyttäjän mukana; kuvat tai videopätkät voi jakaa välittömästi muiden kanssa, ja ne voi tallentaa esimerkiksi virtuaaliseen kuva-albumiin internetissä.

Nokian messuosastolla (halli 8.2, C-049/D-040) yleisöllä on mahdollisuus tutustua uusimpien kuvaviestintää tukevien älypuhelinten lisäksi myös lisälaitteisiin ja muihin ratkaisuihin, joihin kuuluvat muun muassa Nokia Image Frame -kuvakehys, digitaalinen Nokia Image Album -kuva-albumi sekä Hewlett-Packardin ja Kodakin kanssa yhteistyössä toteutetut tulostamiseen liittyvät ratkaisut. Messuvieraat voivat kokeilla myös kuvien ja videomateriaalin muokkaamiseen suunniteltuja sovelluksia sekä Nokia Lifeblog -sovellusta. Nokia Lifeblog -sovelluksen avulla käyttäjä voi pitää puhelimellaan digitaalista päiväkirjaa tai tehdä multimediamuistion, jossa on mukana kuvia, videopätkiä ja viestejä.

Nokian Business Lounge -tilassa (halli 8.2, C-009) messuvieraat voivat ihailla arvostetun englantilaisen valokuvaajan Rankinin kuvista koottua näyttelyä. Rankin hyödynsi megapikselin kameralla varustettua Nokia 7610 -puhelinta luodakseen kuusi ihastuttavaa valokuvaa. Esillä on myös valokuvien luomiseen liittyvät 60 kamerapuhelimella otettua kuvaa. Rankin sai innoituksen kuviinsa legandaarisista Cottingleyn keijukuvista, joista hän loi uudet, modernit versiot Nokian viimeisimmän matkapuhelinteknologian avulla.

Yksi tämän vuoden photokina-messujen kohokohdista on "Päivä prinsessana" -muuttumisleikki. Siinä naispuolisilla messuvierailla on mahdollisuus uudistaa tyylinsä meikkitaiteilija Ulrich Remusin käsissä, minkä jälkeen huippuvalokuvaaja Guido Karp kuvaa heidät. Koko muuttumisleikki kuvataan Nokia 7610 -kamerapuhelimella. Jokainen osallistuja saa ammattikuvaajan ottamasta muotokuvastaan kopion sekä CD-ROM-levylle tallennettua videomateriaalia ja valokuvia muuttumisestaan prinsessaksi.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Multimedia