Nokia ja TeliaSonera Finland ovat tehneet maailman ensimmäisen EDGE-WCDMA 3G -tiedonsiirron kaupallisessa verkossa

Nokia ja matkapuhelinoperaattori TeliaSonera Finland ovat menestyksekkäästi tehneet maailman ensimmäisen EDGE-WCDMA -pakettidatatiedonsiirron kaupallisessa verkossa käyttäen Nokian verkko- ja päätelaitteita. Tämä mahdollistaa TeliaSonera Finlandin asiakkaille saumattomat 3G-palvelut EDGE- ja WCDMA-verkkojen välillä.

Nokia on päivittänyt TeliaSonera Finlandin maanlaajuisen kaupallisen verkon tukemaan  pakettidatan siirtymistä EDGE-verkosta WCDMA-verkkoon. Yhteys toteutettiin käyttäen Nokia 6630 -kuvaviestipuhelinta, joka on maailman ensimmäinen EDGE-WCDMA-tiedonsiirtoa tukeva puhelin.

Tiedon joustava siirtyminen WCDMA-verkosta GSM/GPRS/EDGE -verkkoon on olennaista matkapuhelinpalveluiden käyttäjille sekä WCDMA-teknologian menestyksekkäälle omaksumiselle.

WCDMA-verkon yhteentoimivuus EDGE-verkon kanssa on erityisen tärkeää WCDMA-teknologian käyttöönoton alkuvaiheessa, koska WCDMA-verkon peittoalue ei ole alussa yhtä kattava kuin laajalle levinnyt GSM/EDGE-verkon peittoalue.

"Maailman johtavana EDGE-teknologian toimittajana Nokia on erittäin iloinen tästä tärkeästä virstanpylväästä GSM- ja 3G-verkkojen yhteentoimivuudessa. On merkittävää, että yhteentoimivuus tapahtuu kaupallisessa GSM/EDGE -verkossa, joka on päivitetty tukemaan WCDMA-yhteentoimivuutta", sanoo johtaja Jan Lindgren Nokian Networks -yksiköstä.

TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla.

TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2003 TeliaSoneralla oli 11 957 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 37 610 000), 8 061 000 kiinteän verkon asiakasta ja (osakkuusyhtiöt  mukaanlukien9 160 000) ja 1 631 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 1 691 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2003 pro forma -liikevaihto oli 81,7 miljardia Ruotsin kruunua (9,01 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 26 694.www.teliasonera.com

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia Networks