Regnskap 3.Kvartal 2004 Sparebanken Midt-Norge

SpareBank 1 Midt-Norge oppnådde per 3. kvartal 2004 et overskudd etter skatt på 277 mill. kroner(96 mill kroner) som tilsvarer en egenkapitalavkastning på 15,9 % (5,9 %).  Kostnader i forhold til inntekter ble i morbanken 53 % (59 %). Det gode resultatet skyldes hovedsaklig sterk økning i provisjonsinntekter fra salg av spare- og forsikringsprodukter, reduksjon i kostnader samt betydelig reduksjon i tap.

Inntektssiden viser:
  • Netto rente- og kredittprovisjonsinntekter utgjør 643 mill. kroner(658 mill. kroner). Bortfall av avgift til Bankenes Sikringsfond har forbedret rentenettoen med 23 mill. kroner sammenlignet med 2003.
  • Samlede kursgevinster og utbytte på verdipapirer ble 53 mill. kroner(63 mill. kroner)
  • Samlet volum av aksje- og rentefond, Unit Link, pensjonssparing, livrente samt aktiv forvaltningsprodukter har økt med 925 mill kroner siste 12 måneder til 2.529 mill. kroner.
  • Netto provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter er økt med 45 mill. kroner tilsvarende en økning på18 % siden i fjor.
  • Vekst i salg av liv- og skadeforsikring har gitt et økt premievolum på 11,4 % hittil i år.
  • Samlet utlånsvekst på 2,8 % og uendrete innskudd hittil i år.
  • Samlet resultat i datterselskapene på 20 mill kroner(16 mill kroner)
  • SpareBank 1 Midt-Norge sin andel av resultatet i SpareBank 1 Gruppen AS er 9,7 mill. kroner(- 1,0 mill kroner)

Kostnadssiden viser:
  • 5,1 % kostnadsreduksjon i morbanken etter gjennomført effektiviseringsprogram
  • Bemanningsreduksjon på 85 årsverk i morbank fra 596 årsverk til 514 årsverk pr. 30.09.04.    Pr. 30.09.04 var det i konsernet 642 årsverk(715 årsverk).

Tap og kredittrisiko
  • Betydelig reduksjon i tap på utlån fra 275,2 mill kroner per 3. kvartal 2003 til 91,6 mill kroner pr. 3. kvartal 2004
  • Netto problemlån(lån som er misligholdt og/eller tapsutsatt med fradrag av tapsavsetninger) er redusert med 162 mill kroner sammenlignet med 30.09.2003.

Totale utlån har økt med 0,9 mrd. kroner(1,2 mrd) og tilsvarer en økning på 2,8 % (3,9 %).  Utlånsvekst siste 12 måneder var 3,4 % (5,3 %) Totale utlån var 32,8 mrd kroner per 3. kvartal 2004.  Personmarkedsutlån utgjorde 63 % (61 %) av utlån til kunder per 3. kvartal.  Totale innskudd fra kunder var per 3. kvartal 20. mrd. kroner som er uendret fra årsskiftet.  Innskuddsvekst siste 12 måneder var 4,7 % (7,3 %)

SpareBank 1 Midt-Norges forvaltningskapital er per 30.09.2004 på kr. 36.675 mill. kroner en nedgang fra 31.12.2003 på 201 mill. kroner.

Det gode resultatet etter tre kvartaler skyldes gode rammevilkår og et målrettet forbedringsarbeide i banken, sier adm. direktør Finn Haugan i en kommentar.  Det er også særdeles gledelig at vi nå har en god vekst både i godt sikrede utlån og i salg av ulike spareprodukt.  Bankens provisjonsinntekter viser en robust utvikling, hvilket bekrefter at vi nå lykkes godt med våre ambisjoner om å fremstå som en profesjonell rådgiver for våre kunder fortsetter Haugan.  Avslutningsvis fremhever Haugan den meget gledelige resultatutvikling i bankens datterselskap samt i SpareBank 1 Gruppen AS.

Trondheim, 27. oktober 2004

Kontaktpersoner:

Eventuelle spørsmål rettes til:  adm. direktør Finn Haugan telefon + 47 90 04 10 02
eller  :  konserndirektør Kjell Fordal telefon + 47 90 54 16 72

Kvartalsrapport 3. kvartal 2004