Nokia esittelee uusia yhtenäistyviä ratkaisuja Nokia Mobility Conference -tapahtumassa Monacossa

Nokia esittelee viimeaikaista kehitystä verkkoliiketoiminnassaan sekä palvelujen yhtenäistymisen tarjoamia mahdollisuuksia vuosittaisessa Nokia Mobility Conference -tapahtumassa Monacossa tänään.

"Palveluiden yhtenäistyminen on avainasemassa viestinnässä", sanoo johtaja J.T. Bergqvist Nokian verkkopuolelta. "Ihmiset haluavat langattomuutta ja helppoja palveluja niin liikkeellä ollessaan, toimistossa kuin kotonakin. Matkapuhelinverkkojen ja kiinteiden verkkojen yhdistyminen on megatrendi, joka luo liiketoiminta-mahdollisuuksia innovatiivisille ja ripeille yrityksille".

"Palvelujen yhtenäistyminen tuo uusia viestintätapoja, kuten reaaliaikainen videon jakaminen, interaktiiviset pelit ja push to talk -pikayhteys yli matkapuhelinverkkojen ja kiinteiden verkojen välillä. Avaintekijöinä tässä kehityksessä ovat multiradiopäätelaitteet ja uusi IP-pohjainen multimediarunkoverkko. Pelkkä keskusratkaisujen IP-päivitys ei riitä", lisää Bergqvist.

Nokia Mobility Conference -tapahtumassa Nokia esittelee uutta multimediapalvelua, reaaliaikaisen videokuvan jakamista puheen lisäksi 3G-puhelussa. Tämän mahdollistaa Nokian kaupallisesti saatavilla oleva Nokia IP Multimedia Subsystem -runkoverkkoarkkitehtuuri operaattoreille ja palveluntarjoajille.

Nokia myös esittelee verkkopohjaista ratkaisua sisältöliiketoiminnan laajentamiseen. Ratkaisu perustuu Nokia Intelligent Content Delivery -ratkaisuun ja sen uusiin toiminnallisuuksiin, jotka täyttävät uusien, segmentoitujen sisältöpalveluiden ja jatkuvasti päivitettävän mobiilisisällön asettamat vaatimukset.

Lisäksi Nokia esittelee matkapuhelinoperaattoreille ja palvelun tarjoajille End-User Services Consulting -konsultointipalvelut tukemaan uusien palvelujen kehittämistä kuluttajille ja yritysasiakkaille. Tässä auttaa kuluttajien toiveiden ymmärtäminen sekä Nokian tietämys päätelaitteista, verkoista sekä sovellusten kehittämisestä.

Nokia kertoi myös verkkoliiketoimintansa kehityksestä. Nokia on vahvasti mukana WCDMA 3G -verkkojen kaupallisessa käyttöönotossa sekä matkapuhelinteknolgian tuomisessa kasvaville markkinoille.

Nokia on toimittanut 24 nyt käytössä olevasta 50:stä kaupallisesta WCDMA 3G -verkosta. Uudet kasvavat markkinat  Aasiassa, Lähi-idässä ja Afrikassa ovat Nokialle tärkeitä aluevaltauksia. Kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä Nokia sai viisi uutta asiakasta: Telenor (Pakistan), BSNL (Intia), GPTC (Libya), Ethiopian Telecommunications ja DCC/Astellit (Ukraina).

Nokia on edennyt vahvasti myös uusissa runkoverkoissa. Nokian MSC Server System on teollisuuden alan ensimmäinen 3GPP Release 4:n mukainen ratkaisu piirikytkentäiseen verkkoon, ja Nokia on toimittanut sen jo 20 asiakkaalle. Nokia IP Multimedia Subsystem on laajassa testikäytöissä ja yhtiöllä on siitä neljä kaupallista sopimusta. Nokia Intelligent Content Delivery -ratkaisua on toimitettu jo yli 30 operaattorille maailmanlaajuisesti, ja Nokialla on kaupalliset Push to talk over Cellular -sopimukset 19 asiakkaan kanssa.

Operaattoreille tarjottavat palvelut ovat kasvava liiketoiminnan alue. Nokialla on laaja palvelutarjonta ja vahva asema  kasvavilla alueilla kuten palveluiden hallinnassa, operointiratkaisuissa, verkkojen operoimis -ja muissa ulkoistamispalveluissa sekä järjestelmäintegraatiossa. Nokialla on 60 palveluiden hallintasopimusta eri operaattorien kanssa ja Nokian NetAct(TM)-verkonhallintaratkaisua on toimitettu jo yli 300 asiakkaalle maailmanlaajuisesti.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja:

Nokia Networks