Agfa kondigt nieuwe product- en technologieontwikkelingen en belangrijke contracten aan op radiologiebeurs in Chicago

Nieuwe product- en technologieontwikkelingen
Agfa zal op zijn RSNA-stand vooral zijn nieuwe ontwikkelingen op het vlak van radiologie-informatiesystemen (Radiology Information Systems of RIS) en PACS (Picture Archiving and Communication System) in de schijnwerpers zetten. Om tegemoet te komen aan de noden van de Noord-Amerikaanse ziekenhuizen en academische centra, ontwikkelde Agfa een volledig geïntegreerd RIS/PACS-systeem. Het systeem zal organisaties helpen om hun kosten te beperken en de efficiëntie van hun klinische workflow te maximaliseren. Dankzij voortdurende ontwikkelingsinspanningen is Agfa er opnieuw in geslaagd zijn wereldwijde positie als voorloper in PACS en RIS te versterken.

In Europa, Australië en Zuid-Amerika heeft Agfa met succes MediWeb geïntroduceerd. MediWeb is een netwerksysteem dat rapporten en beelden uit de radiologieafdeling via een webbrowser ter beschikking stelt aan gemachtigde gebruikers binnen en buiten het ziekenhuis. Nog op het gebied van PACS zal de nieuwe versie van Agfa's webserver IMPAX WEB1000 5.0 ES de kracht en de flexibiliteit van ziekenhuizen ten goede komen. De server zal de tijd inkorten die nodig is om rapporten volledig te verwerken en de efficiëntie sterk verhogen.

Agfa's nieuwe, geavanceerde Systems Management and Reporting Service helpt klanten om de continuïteit van hun werk te verzekeren en om de administratieve inspanningen te beperken die gepaard gaan met het beheer van complexe PACS- en informatiesystemen. De nieuwe service beheert en controleert hardware en software in de organisatie en voorkomt problemen voor ze zich effectief voordoen, waardoor de stilstandtijd drastisch verminderd wordt.

Nog een RSNA-hoogtepunt is Agfa's TalkStation 3.0, de nieuwe generatie spraakherkenningstechnologie voor medische rapportering die de workflow in medische afdelingen versnelt.

Agfa's nieuwe gamma systemen voor computerradiografie (Computed Radiography of CR) werd aangevuld met CR 75.0 en CR 25.0. CR 75.0 digitaliseert medische beelden aan zeer hoge snelheid. Het systeem kan door meerdere gebruikers tegelijk gebruikt worden en het verzekert een continue workflow binnen de afdeling. CR 75.0 elimineert de wachttijden en stelt de gebruiker in staat om meer tijd te besteden aan patiëntenzorg. CR 25.0 biedt de ideale oplossing voor elke gedecentraliseerde CR-omgeving. Deze snelle, veelzijdig digitizer kan binnen de röntgenkamer gebruikt worden en is geschikt voor mobiel gebruik in bussen, schepen, enz.

Op het vlak van de gezondheidszorg voor vrouwen, tenslotte, introduceerde Agfa het nieuwe werkstation voor mammografische diagnoses IMPAX MA3000. Het werkstation verbetert de manier waarop mammografische beelden opgevraagd, weergegeven, gearchiveerd en verdeeld worden. Voorts geeft het toegang tot andere algemene beeldonderzoeken.

Agfa tekent met Luiks universitair ziekenhuis CHU grootste Belgische RIS/PACS-contract ooit
Het universitair ziekenhuis CHU in Luik doet een beroep op Agfa voor het implementeren van het grootste RIS (Radiology Information System)/PACS (Picture Archiving and Communications System)-project dat ooit in België is gerealiseerd. CHU omvat vijf vestigingen en 955 bedden. De totale waarde van het contract bedraagt bijna 8 miljoen euro, inclusief Professional Services voor een periode van 5 jaar. De vijf vestigingen van CHU doen samen jaarlijks 240.000 onderzoeken, goed voor ongeveer 12 Tb aan gegevens. Het RIS/PACS-systeem zal de volgende twee jaar geïnstalleerd worden.

Agfa haalt belangrijk PACS-project binnen voor vijf ziekenhuizen van de NU- sjukvården-groep nabij Gotenburg, Zweden
In Zweden zal Agfa een belangrijk PACS-project implementeren in vijf ziekenhuizen van de NU-sjukvården-groep. Het project heeft een totale waarde van 4,1 miljoen euro, waarvan bijna 1 miljoen euro voor professionele dienstverlening. De NU-sjukvården-groep telt ongeveer 5.500 werknemers en 995 ziekenhuisbedden in vijf ziekenhuizen ten noorden van Gotenburg. Samen voeren ze jaarlijks ongeveer 140.000 radiologieonderzoeken uit. Agfa zal CR-oplossingen en versie 4.5 van zijn IMPAX PACS installeren. De implementatie van het project is voorzien voor begin volgend jaar.

Nederlands Máxima Medisch Centrum integreert Agfa's IMPAX en RIS als laatste stap naar volledig digitale beeldvormings- en informatieworkflow
Het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Nederland heeft besloten zijn bestaand RIS-systeem te vervangen door Agfa's RIS en zijn IMPAX-serverinfrastructuur uit te breiden naar de beide ziekenhuisvestigingen van de groep. Het order dat geschat wordt op 1,2 miljoen euro, vormt de laatste stap in de fusie tussen de afdelingen Beeldvormingstechnologie van het MMC, met integratie van PACS, RIS en spraakherkenning op de desktop.
Het medisch centrum kan nu een en dezelfde planningsmodule gebruiken voor radiologie, nucleaire geneeskunde en andere functionele afdelingen die diagnostische onderzoeken doen, wat een aanzienlijk snellere en efficiëntere workflow oplevert.

Agfa levert volledig geïntegreerd systeem voor digitale mammografie aan Nederlands borstkankerprogramma BBNN
In dit pioniersproject ontwikkelt Agfa een unieke digitale oplossing voor screeningmammografie voor gebruik in mobiele onderzoekswagens van het Bevolkingsonderzoek Borstkanker Noord-Nederland (BBNN). Deze oplossing die het radiologie-informatiesysteem (Radiology Information System of RIS) van het BBNN integreert met Direct Radiography (DR) en met stations voor diagnose en rapportering, beschikt over digitale interfaces die perfect zijn afgestemd op de documenten en beeldworkflows van de bestaande analoge organisatie. Dat zorgt voor een gemakkelijke en vertrouwde manier van werken, samen met alle voordelen van de digitale efficiëntie.

In Nederland organiseren en implementeren negen regionale screening-organisaties het nationale bevolkingsonderzoek naar borstkanker dat wordt gefinancierd door het Nederlandse ministerie van Gezondheid. Om de twee jaar worden alle vrouwen tussen 50 en 75 jaar uitgenodigd voor een gratis mammografie in een van de 62 onderzoekscentra, waarvan 56 mobiele. Met negen mobiele onderzoekscentra, waaronder de nieuwe onderzoekswagen met digitale apparatuur, is het BBNN verantwoordelijk voor het Noorden van Nederland. Ongeveer 80 procent (84 procent in de BBNN-regio) van alle vrouwen heeft zich aangemeld in een van de onderzoekscentra in hun buurt.

Dankzij integratie-expertise haalt AGFA CR/PACS-opdracht binnen van SOG-ziekenhuizen
Na een uitgebreide vergelijking van verschillende leveranciers heeft de Nederlandse Stichting Oosterscheldeziekenhuizen Goes gekozen voor Agfa voor de installatie van CR (Computed Radiography) en digitale beeldmanagementoplossingen. SOG heeft Agfa de opdracht gegeven om CR- en PACS-oplossingen te installeren in haar beide vestigingen. Agfa's PACS-oplossing IMPAX, met 3D Voxar-volumeweergave voor MRI- en CT-beelden zal worden uitgebreid met IMPAX for Orthopaedics OT3000, die is ontworpen op maat van de planningsbehoeften van de orthopedist.
Agfa zal zijn oplossingen integreren met het bestaande RIS, het personeel opleiden om het systeem te ondersteunen en bijkomende service op lange termijn verlenen.

Iers Galway Regional Hospitals sluit 'Managed Service'-overeenkomst van zeven jaar met Agfa
Agfa heeft een 'Managed Service'-contract gesloten met Galway Regional Hospitals uit Ierland, voor een periode van zeven jaar en met een waarde van enkele miljoenen euros. Na een selectieprocedure van drie jaar gaf de bewezen bekwaamheid van Agfa de doorslag Met dit project, dat in het vierde kwartaal van 2005 van start gaat, zal Agfa een van de grootste Ierse digitaliseringprojecten voor radiologie verzorgen.
De 'Managed Service'-overeenkomst houdt in dat Agfa voor een contractueel vastgelegde vergoeding infrastructuur en bijbehorende diensten zal leveren aan Galway Regional Hospitals. Het project omvat Agfa's RIS (Radiology Information System) en IMPAX(TM) PACS (Picture Archiving and Communications System), een DR (Digital Radiography)- product van een derde leverancier, Agfa's CR (Computed Radiography)-oplossing en een draadloos netwerk tussen de beide locaties van de ziekenhuisgroep.

NORrad
, een van Noord-Amerika's grootste regionale multilokatie-PACS kiest voor IMPAX MPI
Het Northern Ontario Digital Radiology (NORrad) PACS-project koos Agfa's IMPAX MPI (Master Patient Index) om de identificatie en het beheer van de beelddossiers van de patiënten te integreren. NORrad is de grootste regionale multilokatie-PACS-installatie in Noord-Amerika.
Met deze geïntegreerde oplossing beschikt de gebruiker over de nodige hulpmiddelen om fouten te vermijden, kosten te besparen, efficiënter te werken en diverse patiëntengegevens te beheren. Doordat de gebruiker toegang krijgt tot alle beelden en informatie van en over de patiënt, wordt een stevige basis gelegd voor betere patiëntenzorg.
De installatie van NORrad/Agfa IMPAX MPI zal volgens planning begin 2005 voltooid zijn. IMPAX MPI is verkrijgbaar in Noord-Amerika met een geplande uitbreiding naar Europa en Asia/Pacific.

Zwitsers ziekenhuis in kanton Winterthur installeert Agfa's PACS-oplossingen
Het ziekenhuis van het kanton Winterthur heeft met Agfa een contract afgesloten voor de installatie van zijn PACS-oplossing. Het hospitaal maakt, samen met het universitair ziekenhuis van Zürich en het ziekenhuis van Triemli, deel uit van het TriPACS-project. Doel van het project is het verhogen van de uitwisseling van onderzoeksgegevens.
De elektronische uitwisseling van onderzoeksgegevens tussen de ziekenhuizen is vanaf 2005 gepland. De uitwisseling zal de workflows van de ziekenhuizen efficiënter maken.
Bovendien zal ze de blootstelling van de patiënt aan straling aanzienlijk verminderen. De radiologen zullen immers in alle ziekenhuizen de beelden van vorige onderzoeken uit het PACS-systeem kunnen oproepen in plaats van een nieuw onderzoek te doen. Uiteindelijk zullen de drie ziekenhuizen tot 90 modaliteiten met hun PACS-systemen verbinden. Meer dan 1.100 gebruikers zullen via de IMPAX WEB1000-server de PACS-gegevens kunnen raadplegen.

Twee ziekenhuizen in India kiezen voor Agfa's RIS/PACS-oplossing
Twee ziekenhuizen in India hebben een contract afgesloten met Agfa voor de installatie van een RIS/PACS-oplossing. Het Dr. L. H. Hiranandani Hospital in Mumbai en het Sree Chitra Tirunal Institute for Medical Sciences and Technology (SCTIMST) in Kerala zien de zopas ondertekende RIS/PACS-overeenkomsten met Agfa als belangrijke stappen voorwaarts om hun ziekenhuizen over te schakelen van analoge op digitale radiologie. Voor Agfa betekenen de contracten een belangrijke doorbraak in de regio.

Over Agfa
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische industrie en de gezondheidszorg. Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft wereldwijd agenten in 100 landen. Samen hebben zij in 2003 een omzet van 4,215 miljard euro tot stand gebracht.
Meer informatie over Agfa en zijn producten vindt u op: www.agfa.com.

Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager