Suomen kilpailuvirasto on hyväksynyt Indoor Group Oy:n siirtymisen Keskolle

Suomen kilpailuviraston arvion mukaan yrityskauppa ei synnytä tai vahvista sellaista määräävää markkina-asemaa, jonka seurauksena kilpailu merkittävästi estyy Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.

Yrityskaupan seurauksena Kesko ja sen tytäryhtiö Keswell vahvistavat merkittävästi asemaansa erityisesti kotimaan käyttötavarakaupassa. Tällä hetkellä Keswellin tytäryhtiö Anttila Oy myy sisustustarvikkeita ja huonekaluja Anttila-tavarataloissa ja Kodin Ykkönen -sisustustavarataloissa. Yhdessä Asko- ja Sotka-ketjujen kanssa Keswellistä tulee huonekalukaupan markkinajohtaja Suomessa noin 25 % markkinaosuudella.

Indoor Group Oy on huonekalukaupan markkinajohtaja Suomessa Asko- ja Sotka-ketjuillaan. Askolla on Suomessa 29 liikettä pääosin suurimmilla paikkakunnilla. Ruotsissa on 2 liikettä suur-Tukholman alueella. Lisäksi Askolla on liikkeet Virossa ja Latviassa. Sotkalla on Suomessa 52 liikettä, Virossa 3 liikettä ja Latviassa 1 liike. Indoor Groupilla on keskusvarasto Suomessa ja logistiikkakeskus Tallinnassa. Kotimaassa Asko-liikkeistä 8 ja Sotka-liikkeistä 32 on franchise-yrittäjien hallinnassa. Indoor Groupin liikevaihto vuonna 2003 oli 167 milj. euroa ja kannattavuus oli hyvä.

Keswell Oy on erikoistunut kotimaan käyttötavarakauppaan. Keswellin suurin tytäryhtiö on Anttila Oy, joka toimii neljällä konseptilla: Anttila-tavaratalot, Kodin Ykkönen, Anttila postimyynti ja netanttila.com. Muita Keswellin kauppakonsepteja ovat Intersport, Kesport, Musta Pörssi, Andiamo, K-Kenkä, Kenkäexpertti ja Academica. Suomen ulkopuolella Keswellillä on toimintaa Virossa ja Latviassa, joissa toimii Anttila postimyynti. Keswellin liikevaihto vuonna 2003 oli 726 milj. euroa ja henkilökunnan määrä on noin 3 200.

Lisätietoja:
Keswell Oy:n toimitusjohtaja Matti Laamanen, puh. 01053 39100