Ahold vecht beschikking lokale rechtbank aan inzake goedkeuringsproces mededingingsautoriteiten van verkoop Disco

Zaandam, 8 december 2004 - Ahold heeft vandaag bekendgemaakt dat haar dochtermaatschappij Disco Ahold International Holdings N.V. ("DAIH") hoger beroep heeft ingesteld tegen een beschikking van een federale rechtbank in San Rafael, Mendoza, Argentinië, die op 3 december 2004 aan DAIH is betekend. De beschikking betreft de op 1 november 2004 bekendgemaakte overdracht aan Cencosud S.A. van ongeveer 85% van de aandelen in Disco S.A. Indien de beschikking uiteindelijk zou worden bekrachtigd, dan zou dit kunnen leiden tot ongedaanmaking van de overdracht door partijen, althans tijdelijk.

De beschikking is eveneens betekend aan Cencosud en de Argentijnse staat. Cencosud heeft daartegen eveneens hoger beroep ingesteld. Zowel Ahold als Cencosud blijven zich volledig inzetten voor afronding van de beoogde transactie en zijn voornemens krachtig verweer te voeren tegen de beschikking.

De beschikking is gegeven zonder dat de Argentijnse staat, DAIH of Cencosud kennis hadden van het verzoekschrift voor de rechterlijke uitspraak en daarom geen verweer konden voeren tegen dat verzoek, dat is ingediend door een nieuwe eiser in de zaak genaamd Belmonte, Manuel y Associacion Ruralista de General Alvear (de "zaak Belmonte") zoals hierna genoemd, omdat zij niet op de hoogte waren gebracht van het verzoek tot de beschikking.

De beschikking is gegeven op basis van de bewering van eiser dat DAIH en Cencosud in strijd zouden hebben gehandeld met Argentijns mededingingsrecht door hun transactie gedeeltelijk af te ronden voordat goedkeuring van de mededingingsautoriteiten was verkregen. Ahold en Cencosud menen dat een dergelijke schending zich niet heeft voorgedaan. De Argentijnse staat heeft in een eerder hoger beroep in deze zaak bevestigd dat goedkeuring van de mededingingsautoriteiten ook kan worden verkregen na afronding van de transactie en dat er, derhalve, niet sprake is van een dergelijke schending.

De rechtbank die de beschikking heeft gegeven heeft ook in eerdere instantie in de zaak Belmonte een beschikking gegeven als gevolg waarvan het voor de Argentijnse mededingingsautoriteiten niet langer mogelijk was de vereiste toetsing van de Disco-transactie uit te voeren, zoals bekendgemaakt in Aholds persbericht van 1 november 2004.

Ahold en Cencosud menen dat hun hoger beroep tegen de beschikking vooralsnog de mogelijke werking van de beschikking heeft geschorst.

Ahold heeft de overdracht van haar controlerend belang in Disco bekendgemaakt op 1 november 2004, in vervolg op een eerdere bekendmaking over deze transactie op 5 maart 2004. Ahold meent dat de overdracht van de aandelen in Disco zoals geëffectueerd in het belang is van de klanten en medewerkers van Disco, welke belangen nadelig werden beïnvloed door de vertraging in de verkrijging van de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en de afronding van de transactie.

--------------------------------------------------------------------------
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken betreffende de mogelijke invloed van de beschikking van een Argentijnse rechtbank op de overdracht van aandelen in Disco aan Cencosud, met inbegrip van de mogelijke ongedaanmaking van de overdracht, Aholds en Cencosuds inzet bij de Disco-transactie en hun voornemen om uitgebreid verweer te voeren tegen de beschikking en de invloed van het hoger beroep op mogelijke gevolgen van de beschikking. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Belangrijke factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de informatie in deze forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, verdere maatregelen van de federale rechtbank die de beschikking heeft gegeven of van de eisers, de uiteindelijke definitieve interpretatie van de beschikking, het tijdstip en de uitkomst van het hoger beroep, door Cencosud genomen of achterwege gelaten maatregelen, de maatregelen van andere rechtbanken, overheids-, justitiële en toezichthoudende instanties, enige onmogelijkheid tot of verdere vertragingen bij het verkrijgen van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten, enige andere juridische of andere belemmeringen of vertragingen bij de afronding van de Disco-transactie en andere factoren waarvan een aantal wordt besproken in Aholds publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar. Gegeven deze onderzekerheden, wordt lezers geadviseerd behoedzaam om te gaan met dergelijke forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om (een) gewijzigde forward-looking statement(s) te publiceren naar aanleiding van al dan niet voorziene gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na publicatie van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam 'Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.
--------------------------------------------------------------------------

Disco