Metso toimittaa purkauslaitteistoja Rizhaon satamaan Kiinaan

Metso Minerals toimittaa Rizhaon satamaan Koillis-Kiinaan kaksi linjaa kaksivaunuisia purkauslaitteistoja. Ensimmäinen linja asennetaan joulukuussa 2005 ja toinen helmikuussa 2006. Tilauksen arvo on yli 12 miljoonaa euroa.

Metso Mineralsin tilaus kattaa suunnittelun, laitteistot, asennuksen sekä asemien käynnistystuen. Järjestelmät sisältävät vaunujen siirtolaitteistot sekä kippauslaitteen, joka tyhjentää kaksi peräkkäistä hiilivaunua kerrallaan. Kullakin linjalla voidaan tyhjentää 60 vaunua ja yli 3 600 tonnia hiiltä tunnissa. Purkauslaitteistot tehostavat hiilikuljetuksia Kiinan pohjoisosista maan eteläosien uusiin voimalaitoksiin.

Projektin ostajana on China National Heavy Machinery Corporation, joka toimii Rizhao Luqiao Port Industry Co. Ltd:n puolesta. Metso toimitti kaksi vastaavaa järjestelmää Rizhaon satamaan vuonna 1984.

Metso Minerals on toimittanut yli 250 vastaavaa purkauslaitteistoa eri puolille maailmaa ja on näiden järjestelmien johtava toimittaja maailmassa.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven- ja mineraalienkäsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003
Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 23 000 henkilöä yli 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.