Ny administrerende direktør i Prosafe Offshore

Robin Laird har vært ansatt som finansdirektør i Prosafe Offshore siden 1995, og vil tilføye stillingen betydelig kompetanse og erfaring. Han er "bachelor of commerce" fra Edinburgh University i 1985, og ble i 1988 statsautorisert revisor i Skottland. Før han ble ansatt i Prosafe, var han konsernkontroller i Ben Line Group i Edinburgh.

Prosafe Offshore er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare bolig- og servicerigger og har sitt hovedkontor i Aberdeen. Selskapets rigger anvendes hovedsakelig til boligformål i forbindelse med installasjon, modifikasjon og vedlikehold av offshoreinstallasjoner, samt til undervanns konstruksjon og undervanns brønnintervensjon. Prosafe Offshore hadde driftsinntekter på USD 168,8 mill. og et driftsresultat på USD 56,5 mill. i 2004, og oppnådde en flåteutnyttelse på 87 %. Selskapets flåte på åtte rigger opererer for tiden for Bechtel/British Gas på Miskar-prosjektet i Tunisia, for Shell Nigeria på Bonga-feltet i Nigeria, for Statoil på Visund-feltet i Norge, og de øvrige fem rigger er på langvarige kontrakter i Mexicogolfen for Pemex.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, en ledende aktør innen plattformboring i Nordsjøen og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 470 mill. i 2004 og sysselsetter ca. 1 450 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 7. mars 2005