Unkarilainen Pannon GSM ja Nokia sopivat EDGE-laajennuksesta ja 3G-runkoverkon toimittamisesta

Nokia päivittää Pannonin verkon EDGE-kykyiseksi Budapestissä; 3G-runkoverkko kattaa koko maan

Nokia ja unkarilainen matkapuhelinoperaattori Pannon GSM ovat allekirjoittaneet sopimuksen koskien Pannonin GSM-verkon laajennusta ja EDGE-päivitystä Budapestin alueella sekä Nokia WCDMA 3G -piirikytkentäisen runkoverkon toimittamista valtakunnalliseen käyttöön. Sopimukseen kuuluu myös verkon käyttöönottopalvelut sekä joukko muita palveluita. Sopimus on jatkoa yhtiöiden aiemmalle sopimukselle.

EDGE-päivityksen myötä Pannonin asiakkaat Budapestissä saavat käyttöönsä 3G-tyyppisiset palvelut ja laadukkaammat 2G-palvelut. Toimitukset ovat jo käynnissä, ja EDGE-pohjaiset langattomat laajakaistapalvelut on hiljattain lanseerattu Unkarissa.

EDGE- ja 3G-laitteistojen lisäksi toimitukseen sisältyy joukko palveluita, mm. verkon käyttöönotto-, suorituskyvyn varmennus- ja ylläpitopalvelut. Palvelut toteutetaan  Nokian NetAct(TM)  -verkon ja -palveluiden hallintajärjestelmän avulla.

Pannon GSM ja Nokia soittivat Euroopan ensimmäisen EDGE-puhelun toukokuussa 2003. Nokia on ollut Pannonin GSM-verkon toimittaja vuodesta 1993.

Nokialla on vahva näyttö verkkojen ja palvelujen toimittajana yli 15 vuoden ajalta. Nokialla on operointisopimuksia yli 20 operaattorin kanssa maailmanlaajuisesti ja tämän lisäksi yhtiö on toimittanut "avaimet käteen" -palveluja 27 operaattorille 22 maassa. Nokian NetAct(TM) -verkonhallintajärjestelmä on toimitettu jo yli 300 asiakkaalle maailmanlaajuisesti.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia  tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Networks