Amer Sports ostaa Salomonin

Amer Sports Oyj on sopinut adidas-Salomon AG:n kanssa Salomonin ja siihen kuuluvien brändien, Salomonin, Mavicin, Bonfiren, Arc'Teryxin ja Clichén ostamisesta. Muodostuvasta kokonaisuudesta tulee maailman johtava urheiluvälineyhtiö, jonka liikevaihto tulee olemaan noin 1,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 6.800. Kauppa vaatii voimaan tullakseen kilpailuviranomaisten hyväksynnän ja muiden kaupan ehtojen täyttymisen.

Kauppahinta on noin 485 miljoonaa euroa ja se perustuu vuoden 2004 lopun nettovarallisuuteen. Kauppahintaan sisältyy 144 miljoonaa euroa liikearvoa. Amer Sports rahoittaa kaupan velkarahoituksella mikä nostaa nettovelkaantumisasteen arviolta noin 110 %:iin vuoden 2005 lopussa. Kaupan vaikutuksen Amer Sportsin osakekohtaiseen tulokseen arvioidaan olevan hieman positiivinen kuluvana tilikautena sekä vuonna 2006. Kaupan odotetaan saatavan päätökseen syyskuun 2005 loppuun mennessä.

Vuonna 2004 Salomonin liikevaihto oli 653 miljoonaa euroa ja liikevoitto 9 miljoonaa euroa, joka sisältää 19 miljoonan euron saneerausvarauksen. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Ranskassa, Annecyssa. Salomon on merkittävä välinevalmistaja määrittelemässään kategoriassa "freedom action sport" sisältäen useita talvi- ja kesälajeja. Lisäksi yhtiö valmistaa laadukkaita ulkoiluvaatteita ja jalkineita. Myös Mavic, Bonfire, Arc'Teryx ja Cliché ovat omien lajiensa asiantuntijoita. Salomon on tunnettu innovatiivisista tuotteistaan, jotka edustavat lajikohtaista huippuosaamista.

• Salomon: talviurheilu (alppi- ja maastohiihto sekä lumilautailu: jalkineet, siteet, sukset sekä laudat), rullaluistimet, jalkineet ja asusteet
  • Mavic: pyöräilykomponentit
  • Bonfire: lumilautailuasusteet
  • Arc'Teryx: vaativien olosuhteiden ulkoiluasusteet, kiipeilyvaljaat ja reput
  • Cliché: rullalautailuvälineet ja -asusteet

"Salomonin tuotetarjonta täydentää loistavasti lajivalikoimaamme. Maailman johtavan "freedom action sport" -urheiluvälineyhtiön brändit tarjoavat Amer Sportsille monia uusia mahdollisuuksia. Talviurheilussa Salomon ja Atomic vahvistavat toisiaan. Myös maantieteellisesti nämä kaksi yhtiötä ja niiden edustamat brändit sopivat yhteen ja tasapainottavat toimintaamme. Kaupan myötä meistä tulee maailman johtava urheiluvälineyhtiö", painottaa Roger Talermo, toimitusjohtaja, Amer Sports Oyj.

"Salomon on ollut tärkeä osa yritystämme. Nyt kuitenkin on oikea aika keskittyä ydinliiketoimintoihimme urheilujalkine- ja asustemarkkinoilla sekä kasvavaan golfliiketoimintaamme. Olemme vakuuttuneita yhtiöiden yhteentoimivuudesta ja siitä, että Amer Sports vie Salomonin seuraavalle kehitystasolle", toteaa Herbert Hainer, johtoryhmän puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, adidas-Salomon AG.

"Olemme olleet osa adidas-Salomonia viimeiset kahdeksan vuotta, jolloin Salomon saavutti merkittävän aseman urheilumarkkinoilla niin talvi- kuin kesälajeissakin. Olemme hyvissä asemissa jatkamaan kaikkien liiketoiminta-alueidemme kasvua osana Amer Sportsia, joka on asiantuntija muun muassa talviurheilussa. Uuden yhteistyön avulla saamme brändeistämme kaiken hyödyn irti", kertoo Jean-Luc Diard, toimitusjohtaja, Salomon.

ORGANISAATIO

Jean-Luc Diard, Salomonin toimitusjohtaja vuodesta 1998, jatkaa tehtävässään ja raportoi suoraan Roger Talermolle, Amer Sportsin toimitusjohtajalle. Mavicin, Bonfiren, Arc'Teryxin ja Clichén johto raportoi edelleen Jean-Luc Diardille. Amer Sportsin ja Salomonin myyntiorganisaatioihin ei tule muutoksia, myyntitoiminnot ja asiakassuhteet hoidetaan jatkossakin omien erillisten myyntiverkostojen kautta. Salomonin Ranskassa aloittama ja yritysneuvoston (works council) hyväksymä saneerausohjelma jatkuu.

Salomonin sujuvan irrottautumisen varmistamiseksi Amer Sports ja adidas-Salomon ovat sopineet tekevänsä yhteistyötä kolmen vuoden siirtymäkauden ajan.

Amer Sport arvioi saavuttavansa jo aloitetun saneerausohjelman sekä synergiaetujen kautta asteittain 40 miljoonan euron vuosittaiset kulusäästöt vuoden 2008 loppuun mennessä. Nämä synergiat tulevat pääasiassa teollisesta toiminnasta talviurheiluliiketoiminnassa. Lisäksi synergioita muodostuu hallintotoiminnoissa sekä tutkimus- ja tuotekehityksessä.

AMER-YHTYMÄ OYJ

Lisätietoja antavat klo 14.30 jälkeen:
    Toimitusjohtaja Roger Talermo, puh. (09) 7257 8210
    Talous- ja rahoitusjohtaja Pekka Paalanne, puh. (09) 7257 8212