Jaakko Pöyry Groupille 32 miljoonan euron toimeksianto Amata Powerilta Thaimaassa

Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmä, Electrowatt-Ekono, on saanut Amata Power Limitediltä toimitussopimukset Thaimaahan rakennettavan 60 MW:n maakaasukäyttöisen yhteistuotantovoimalaitoksen toteuttamisesta. Toimeksiannon arvo on 32 miljoonaa euroa ja sen toteutusaika on 20 kuukautta.

Toimeksianto käsittää 60 MW:n kaasuturbiinikombivoimalaitoksen suunnittelu-, toimitus-, rakentamis- ja käynnistämispalvelut. Voimalaitoksessa tuotetaan sähkön ja lämmön lisäksi myös höyryä teollisuudelle. Polttoaineena on läheisestä runkoputkistosta saatava maakaasu.

Laitos rakennetaan Amata Nakorn Industrial Estate -teollisuusalueelle 57 km Bangkokista kaakkoon. Nyt toteutettava hanke on Amata Powerin kolmas kyseisellä teollisuusalueella sijaitseva voimalaitos. Ennestään yhtiöllä on alueella 170 MW:n ja 110 MW:n yhteistuotantovoimalaitokset.

Energia-liiketoimintaryhmän tavoitteena on laajentaa palvelutarjontaansa erityisesti Euroopan ja Kaakkois-Aasian kombivoimalaitosmarkkinoilla. Lähitulevaisuudessa kombivoimalaitosprojektien määrän arvioidaan kasvavan niiden hyvän hyötysuhteen ja alhaisten päästöjen vuoksi. Saatu toimeksianto on Electrowatt-Ekonon neljäs kaasuturbiinitekniikkaan perustuva projekti Thaimaassa.

Energia-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Electrowatt-Ekono. Sen liikevaihto vuonna 2004 oli 146 miljoonaa euroa. Electrowatt-Ekonolla on toimistoja 22 maassa ja se työllistää 1500 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen