Suoria mobiili-tv -ohjelmia lähetetään ensimmäistä kertaa kansainvälisessä urheilutapahtumassa

Suomen mobiili-tv -pilotin alustavat tulokset positiivisia

Suorat mobiili-tv -lähetykset jatkuvat elokuussa yleisurheilun MM-kilpailuissa Helsingissä, jolloin hankkeeseen osallistuvien yritysten kutsuvieraat käyttävät mobiili-tv:tä suurtapahtuman aikana. YLE välittää mobiili-tv:n käyttäjille reaaliaikaisen monikanavakokonaisuuden, joka sisältää kotimaiset YLE TV1:ssä ja YLE TV2:ssa välitettävät selostetut kisalähetykset sekä kansainväliseen jakeluun tarkoitetun koostelähetyksen. Mobiili-tv:n käyttäjille lähetetään lisäksi viisi erityistä lajikohtaista kisalähetystä (juoksu-, heitto- ja hyppylajit sekä kävelyt ja maraton), jotka mahdollistavat kunkin lajin seuraamisen keskeytyksettä alusta loppuun. Tarjolla on myös kattavat internet-, teksti-tv- ja hakupohjaiset mobiilipalvelut, mm. kisojen huippuhetket mobiilivideoina.

MM-kilpailujen ajan mobiili tv -päätelaitteessa näkyvät muut televisiokanavat ovat YLE TV1, MTV3, Nelonen, CNN, BBC World sekä Eurosport. Mobiili-tv -lähetykset vastaanotetaan Nokian 7710 -älypuhelimella ja sen takakuoreen sijoitetulla lisälaitteella.

Yleisurheilun MM-kilpailut tarjoavat erinomaisen ympäristön esitellä mobiili-tv:n käyttötilanteita, ja erityisesti uuden sisällön tuottamista ainoastaan mobiili-tv -päätelaitteeseen. Käyttäjä voi katsoa kisoja esimerkiksi jo matkalla kisapaikalle tai alueella liikkuessaan omasta päätelaitteestaan.

Digita, Elisa, MTV, Nelonen, Nokia, Sonera ja YLE aloittivat kansainvälisesti ainutlaatuisen mobiili-tv -pilotin 8.3.2005 Suomessa, joka päättyi 20.6.2005. Hankkeessa mukana olevat yritykset testasivat pääkaupunkiseudun alueella televisio-ohjelmien katselua ja vastaanottoa matkapuhelimissa. Lisäksi selvitettiin mobiili-tv -palvelujen käyttöä ja kuluttajien käyttökokemuksia. Vastavalmistuneiden alustavien tutkimustulosten mukaan 58 % testikäyttäjistä uskoo, että mobiili tv -palvelusta tulee suosittu palvelu. Tuttuja tv-kanavia katsottiin myös mobiililaitteessa ja testikäyttäjät katsoivat mobiili-tv:tä 5 - 30 minuuttia päivässä. Suomen mobiili-tv -pilotin tutkimustuloksista kerrotaan tarkemmin 30.8.2005.

DVB-H -teknologia tarjoaa tehokkaan tavan tv-kanavien jakeluun liikkuville mobiililaitteiden käyttäjille. Kaikki televisiokanavat sekä tapahtumakohtaiset lisäkanavat voidaan välittää katsojille suorina lähetyksinä kustannustehokkaasti riippumatta vastaanottajien määrästä. Kanavien katselu on käyttäjille helppoa ja vuorovaikutteisia lisäpalveluita voidaan käyttää samalla päätelaitteella.

Digita Oy on Suomen johtava radio- ja televisiopalvelujen jakeluyhtiö sekä merkittävä tietoliikenneverkkojen ja verkkoinfrastruktuurin kehittäjä. Digitan maan kattava organisaatio varmistaa palveluiden korkean laadun ympäri vuorokauden. Digitan asiakkaita ovat tv- ja radioyhtiöt sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattorit. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 89 miljoonaa euroa. Yhtiössä työskentelee 370 henkilöä. Digita kuuluu kansainväliseen TDF-konserniin.

Elisa Oyj on täyden palvelun tietoliikenneyritys, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset puhe- ja datapalvelut, yhteyden internetiin ja sisältöpalveluihin, puhelinpalveluratkaisut, asiakaskohtaiset viestintä- ja ICT-ratkaisut, kansainväliset viestintäratkaisut sekä verkko-operaattoripalvelut. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 1,36 miljardia euroa, ja konsernin palveluksessa oli vuoden 2004 lopussa 5 376 henkilöä. Elisan verkoissa oli vuoden 2004 lopussa yhteensä 1,22 miljoonaa kiinteää puhelinliittymää. Laajakaistaliittymien määrä on merkittävässä kasvussa, ja niitä oli vuoden lopussa 222 307. Elisan matkaviestintäverkko-operaattorilla oli vuoden 2004 lopussa 1,38 miljoonaa matkapuhelinliittymää. Helsingin Pörssissä noteeratulla Elisalla on noin 300 000 osakkeenomistajaa, jotka muodostuvat kotimaisista ja ulkomaisista institutionaalisista sijoittajista sekä suomalaisista kotitalouksista.

TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2004 TeliaSoneralla oli 15 411 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 51 359 000), 8 312 000 kiinteän verkon asiakasta ja (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 8 943 000) ja 2 017 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 2 056 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2004 -liikevaihto oli 81,9 miljardia Ruotsin kruunua (9,08 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 29 082.

Yleisradio Oy (YLE) on julkista täyden palvelun televisio- ja radiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen ovat laissa määriteltyjä. YLE tekee ohjelmia ja tuottaa palveluja suomeksi ja ruotsiksi sekä mm. saameksi, romaniksi ja viittomakielellä. YLEn pääomistaja on valtio, toiminta rahoitetaan pääosin tv-maksutuloilla. YLEn tavoite on taata suomalaisille yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään.

MTV Oy:n MTV3- ja Subtv-kanavia katsoo joka päivä kolme miljoonaa suomalaista. Kanavien yhteenlaskettu katseluosuus vuonna 2004 oli 38%. Koko kansan MTV3 on Suomen tavoittavin media. Kaapeli- ja digikanava Subtv on
kova kasvaja, se tavoittaa jo 800 000 suomalaista päivittäin. MTV3 on mainostuotoilla mitattuna Suomen suurin yksittäinen mainosmedia. Mainostaja voi esittää viestinsä MTV3-kanavan kautta joko valtakunnallisesti tai
kohdistaa sen 10 näkyvyysalueelle.

Nelonen on osa SanomaWSOY:n sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmää SWelcomia. Aktiivisten kaupunkilaisten kanavana Nelosella on vahva asema katsojien ja mainostajien keskuudessa: Nelosta katsoo viikoittain 74 % suomalaisista ja Nelonen on liikevaihdolla mitattuna Suomen kolmanneksi suurin mainosmedia.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Jaakko Harno, myyntijohtaja, Digita