Henrik Clausen ny adm. direktør i SONOFON

Telenor kjøpte bredbåndsselskapet Cybercity den 23. mai i år, og sammen med mobilselskapet SONOFON har Telenor nå oppnådd en solid posisjon i det danske telemarkedet.

"Vi er meget glade for at Henrik Clausen har takket ja til jobben som administrerende direktør i SONOFON og at han trer inn i Telenors nordiske ledelse som ansvarlig for våre samlede telekommunikasjonsaktiviteter i Danmark," sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder for Telenor i Norden.

"Henrik Clausen har solid ledererfaring, og han har vist sterke evner til å utvikle og gjennomføre en strategi, som blant annet Cybercitys resultater viser. Det er disse kvalitetene som nå skal brukes til å videreutvikle de to selskapene, og vi har høye forventninger til resultatene," fortsetter Morten Karlsen Sørby.

"Det blir en spennende utfordring. Vi er i ferd med å skape en virkelig sterk bedrift, som også fremover vil kunne takle de store utfordringene i det danske telemarkedet. SONOFON har en sterk posisjon som landets nest største mobiloperatør med over 1,2 millioner kunder, og selskapet har et klart potensial for ytterligere vekst. Det er en stor og spennende oppgave, som jeg ser frem til å ta fatt på," sier Henrik Clausen.

SONOFON har i løpet av årets annet kvartal styrket sin posisjon som Danmarks nest største mobiloperatør i et ellers flatt marked, og parallelt med dette har Cybercity har styrket sin stilling som nummer to i det danske ADSL-bredbåndsmarkedet.

"De neste tre månedene vil bli brukt til å bli kjent med organisasjonen og videreutvikle strategien for Telenors telekommunikasjonsvirksomhet i Danmark. Fokus vil være på å videreføre SONOFONs gode resultater fra de siste kvartalene, utnytte synergimulighetene mellom SONOFON og Cybercity, samt fortsatt styrket lønnsomhet," sier Henrik Clausen.

Henrik Clausen har siden sommeren 2000 vært adm. direktør i Cybercity A/S. Før dette var han partner og medlem i det europeiske ledelsesteamet i konsulentvirksomheten Andersen Consulting (i dag Accenture). Han er utdannet sivilingeniør og har en MBA fra INSEAD i Frankrike.

Kontakt:

Kommunikasjonsavdelingen, SONOFON