Nettowinst ING Groep over 1e halfjaar stijgt met 25,0% tot EUR 3.492 miljoen

• Nettowinst per aandeel stijgt naar EUR 1,61 van EUR 1,33 over 1e halfjaar 2004
  • Winst voor belastingen exclusief desinvesteringen stijgt 9,3% tot EUR 4.011 miljoen
  • Verzekeringswinst exclusief desinvesteringen stijgt 2,3% door Americas en Europe
  • Winst exclusief desinvesteringen bankbedrijf stijgt 16,0% dankzij alle divisies
  • RAROC na belasting exclusief desinvesteringen stijgt tot 18,0%, IRR tot 12,6%
  • Interimdividend stijgt tot EUR 0,54 per aandeel in contanten van EUR 0,49

Bericht van de voorzitter
"In het eerste halfjaar van 2005 heeft ING goed gepresteerd, ondanks de uitdagingen als gevolg van het lage renteniveau op de meeste markten", zei Michel Tilmant, voorzitter van de Raad van Bestuur. "Binnen de gehele Groep stegen de baten. De bankonderdelen profiteerden van lagere risicokosten doordat het kredietverleningsklimaat gunstig bleef. ING Direct continueerde haar snelle groei met het aantrekken van 1,8 miljoen nieuwe klanten. De omzet van de levensverzekeringsactiviteiten steeg, vooral in de opkomende markten. De schadebedrijven boekten sterke verzekeringstechnische resultaten. Ook profiteerde zowel het bank- als het verzekeringsbedrijf van lagere belastingen.

Onze focus op waardecreatie begint vruchten af te werpen, wat blijkt uit de verbeterde rendementen bij de bank- en verzekeringsonderdelen, ondanks de margedruk in de markt. De RAROC (risico-gewogen rendement op kapitaal) van het bankbedrijf verbeterde en alle drie bancaire divisies presteren boven de ING-doelstelling. Bij de verzekeringsbedrijven steeg de waarde van de nieuwe productie in het levenbedrijf met 33,2% door margeverbeteringen en de gerichtheid op de meest aantrekkelijke markten, zoals de markt voor pensioenen.

Wij blijven ons richten op het verbeteren van de efficiency en dienstverlening en op het aanpakken van operationele en compliance-punten. Eerder dit jaar hebben we maatregelen aangekondigd voor kostenbesparingen bij enkele onderdelen. Kostenbeheersing blijft prioriteit voor het management en we zullen verdere stappen ondernemen om de efficiency te verbeteren en onze concurrentiepositie in de volgroeide markten te behouden om zo onze klanten en aandeelhouders meer waarde te bieden.

De onderneming heeft een interimdividend vastgesteld van EUR 0,54 dat in contanten zal worden uitgekeerd. Dit is gelijk aan de helft van het volledige dividend over 2004. Voor de rest van het jaar blijven we vol vertrouwen, alhoewel de renteontwikkelingen een uitdaging blijven vormen voor een aantal onderdelen, zoals we gezien hebben in het tweede kwartaal."

Tabel 1. Kerncijfers ING Groep

Eerste halfjaar
Tweede kwartaal
In EUR miljoen
Mutatie
Winst voor belastingen exclusief desinvesteringen:

- Insurance Europe
15,6%
- Insurance Americas
25,0%
19,1%
- Insurance Asia/Pacific
- Overig (1)

Verzekeringswinst voor belastingen exclusief desinvesteringen
2,3%

- Wholesale Banking
11,3%
13,7%
- Retail Banking
25,5%
29,8%
- ING Direct
25,1%
1,6%
- Overig (2)

Bancaire winst voor belastingen exclusief desinvesteringen
16,0%
13,4%

Totale winst voor belastingen exclusief desinvesteringen
9,3%
Winst/verlies op desinvesteringen

Winst voor belastingen uit desinvesteringen

Totale winst voor belastingen
9,9%
Belastingen
Belangen van derden
Nettowinst
25,0%
- waarvan verzekerings-
activiteiten
- waarvan bancaire activiteiten
65,0%
45,0%

Nettowinst per aandeel (in EUR)
20,4%

Kerncijfers

Nettorendement op eigen vermogen(3)
25,7%
25,4%

Verhouding schuld/eigen vermogen(4)
9,8%
10,9%

Personeel (gemiddeld aantal FTE's)
1,1%

(1) Onder verzekeringsresultaat Overig zijn het resultaat op het afdekken van het dollarrisico in 2004, de rente op de kernschuld alsmede de resultaten op oude herverzekeringsactiviteiten uit 2004 meegenomen.
(2) Het bancaire resultaat Overig bestaat voornamelijk uit rentelasten die niet zijn gealloceerd naar de verschillende bedrijfsonderdelen.
(4) Vergelijkend cijfer is gebaseerd op IFRS per 1 januari 2005.

Winst eerste halfjaar
De nettowinst steeg in het eerste halfjaar van 2005 met 25,0% tot EUR 3.492 miljoen, een stijging ten opzichte van EUR 2.793 miljoen over dezelfde periode vorig jaar, vooral door de solide groei bij de drie bancaire divisies en de verzekeringsactiviteiten in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. De nettowinst van het bankbedrijf steeg met 65,0% tot EUR 2.062 miljoen, vooral door lagere risicokosten en belastingen, alsmede gerealiseerde winsten op desinvesteringen. Ondanks lagere belastingen daalde de nettowinst van het verzekeringsbedrijf met 7,3% naar EUR 1.430 miljoen als gevolg van desinvesteringen en andere eenmalige posten, alsmede het besluit om de voorzieningen verzekeringsverplichtingen in Taiwan te versterken. De rest van Azië, evenals Noord- en Zuid-Amerika en Europa lieten een sterke groei zien. De nettowinst per aandeel steeg met 20,4% van EUR 1,33 tot EUR 1,61.

De totale winst voor belastingen steeg met 9,9% tot EUR 4,382 miljoen. Per saldo hadden de desinvesteringen in het eerste halfjaar een positieve invloed van EUR 56 miljoen. Over het eerste halfjaar van 2005 bedroegen de gerealiseerde winsten uit desinvesteringen EUR 345 miljoen en de winstbijdrage uit gedesinvesteerde onderdelen EUR 26 miljoen, tegenover EUR 135 miljoen respectievelijk EUR 180 miljoen over het eerste halfjaar van 2004. Exclusief de invloed van deze desinvesteringen steeg de winst voor belastingen met 9,3% tot EUR 4.011 miljoen door de hogere resultaten bij zowel het bank- als het verzekeringsbedrijf.

De winst voor belastingen exclusief desinvesteringen van het verzekeringsbedrijf nam toe met 2,3% tot EUR 1.853 miljoen, omdat de hogere resultaten in Noord- en Zuid-Amerika en Europa grotendeels teniet werden gedaan door de lagere resultaten in Azië/Pacific en Overig, waarin ook incidentele winsten in het eerste halfjaar van 2004 zijn opgenomen. Insurance Europe rapporteerde een stijging van 15,6% tot EUR 995 miljoen door hogere beleggingswinsten in Nederland alsmede sterke groei in Centraal-Europa. Insurance Americas rapporteerde een stijging van 25,0% tot EUR 986 miljoen door hogere beleggings- en provisiebaten, alsmede verbeterde marges bij het Amerikaanse levenbedrijf, naast wederom goede verzekeringstechnische resultaten bij het Canadese schadebedrijf. Insurance Asia/Pacific rapporteerde een daling van 14,8%, vooral veroorzaakt door de versterking van de verzekeringstechnische voorzieningen in Taiwan waardoor sterke groei elders in deze regio ­- met name Australië en Zuid-Korea - werd tenietgedaan. Het verzekeringsresultaat Overig liet een daling zien door winsten van EUR 254 miljoen in het eerste halfjaar van 2004 uit oude herverzekeringsactiviteiten en het afdekken van het dollarrisico.

De winst voor belastingen exclusief desinvesteringen van het bankbedrijf nam toe met 16,0% tot EUR 2.158 miljoen door hogere winsten bij de drie bancaire divisies. De resultaten van Wholesale Banking stegen met 11,3% tot EUR 1.206 miljoen als gevolg van lagere risicokosten. De winst van Retail Banking steeg met 25,5% tot EUR 808 miljoen door hogere baten en lagere risicokosten, met name in Nederland en België. De winst van ING Direct steeg met 25,1% tot EUR 254 miljoen door aanhoudend sterke groei van de volumes, die gedeeltelijk werd tenietgedaan door een verkrapping van de rentemarge in het tweede kwartaal van 2005.

Effectieve belastingdruk
De effectieve belastingdruk daalde in het eerste halfjaar van 2005 tot 17,5%, vergeleken met 26,3% in het eerste halfjaar van 2004, door verlaging van het nominale tarief in Nederland, hoge belastingvrije winsten op desinvesteringen en private equity, alsmede een vrijval van de belastingvoorziening van EUR 135 miljoen, wat toe te schrijven is aan de gunstige afwikkeling van een aantal lopende zaken betreffende de vennootschapsbelasting. De effectieve belastingdruk voor heel 2005 ligt naar verwachting rond de 20%.

Valuta-invloeden
De waardevermindering van de Amerikaanse dollar en daaraan gekoppelde valuta werd geheel gecompenseerd door de waardevermeerdering van andere valuta, waaronder de Poolse zloty, de Canadese dollar en de Koreaanse won. De resultaten in het eerste halfjaar van 2004 waren echter inclusief een nettowinst van EUR 87 miljoen (EUR 133 miljoen voor belastingen) op de afdekking van het dollarrisico, die niet herhaald werd omdat ING met ingang van 2005 gestopt is met het afdekken van het dollarrisico.

Gevolgen IFRS
De cijfers over 2004 zijn aan IFRS aangepast. Echter, zoals is toegestaan onder IFRS 1, zijn de vergelijkende cijfers voor 2004 exclusief de invloed van IAS 32, 39 en IFRS 4, die per 1 Januari 2005 worden toegepast. In het eerste halfjaar van 2005 hadden IAS 32, 39 en IFRS 4 een totale positieve invloed op de nettowinst van ongeveer EUR 80 miljoen. Voor het verzekeringsbedrijf hadden deze richtlijnen een positieve netto-invloed van ongeveer EUR 10 miljoen, vooral door de herwaardering van niet-handelsderivaten, boeterente voor vervroegde aflossing van hypotheken en gerealiseerde winsten op obligaties die niet langer geamortiseerd werden. Bij het bankbedrijf was de invloed van IAS 32 en 39 ongeveer EUR 70 miljoen na belastingen, vooral als gevolg van ongerealiseerde resultaten op financiële activa, gerealiseerde winsten op de verkoop van obligaties en hogere boeterente op de vervroegde aflossing van hypotheken. Dit werd gedeeltelijk tenietgedaan door de negatieve herwaardering van niet-handelsderivaten en de asymmetrische verantwoording van resultaten inzake market-making van ING-obligaties. In het tweede kwartaal van 2005 had IFRS een negatieve invloed van EUR 10 miljoen op de Groepsresultaten, vergeleken met een positieve invloed van EUR 90 miljoen in het eerste kwartaal van 2005. De omslag werd grotendeels veroorzaakt door een lagere waarde van de niet-handelsderivaten, gedeeltelijk gecompenseerd door hogere winsten op obligaties en hogere resultaten uit vervroegde aflossing van hypotheken.

Winst tweede kwartaal
De nettowinst in het tweede kwartaal daalde met 6,7% naar EUR 1.551 miljoen, vooral door winsten op desinvesteringen in het tweede kwartaal vorig jaar en andere incidentele posten. De nettowinst over dezelfde periode vorig jaar was inclusief EUR 219 miljoen na belastingen uit de winst op desinvesteringen en winst van gedesinvesteerde onderdelen, plus EUR 92 miljoen aan winst uit oude herverzekeringsactiviteiten en een winst op het afdekken van het dollarrisico van EUR 35 miljoen. In het tweede kwartaal van 2005 werd de winst positief beïnvloed door EUR 135 miljoen aan vrijval van belastingvoorzieningen. Desinvesteringen droegen EUR 11 miljoen bij aan het resultaat, inclusief een nettowinst uit gedesinvesteerde onderdelen. Exclusief deze posten steeg de nettowinst in het tweede kwartaal met 6,7%. De winst voor belastingen exclusief desinvesteringen van het verzekeringsbedrijf daalde met 23,3% naar EUR 867 miljoen, gedeeltelijk als gevolg van winsten uit oude herverzekeringsactiviteiten en de afdekking van het dollarrisico in het tweede kwartaal van 2004 en een negatieve herwaardering van . onder IFRS in het tweede kwartaal van 2005, die zijn opgenomen onder Overig. De winsten werden deels teniet gedaan door de op IFRS gebaseerde herwaardering van derivaten in het tweede kwartaal van 2005. De resultaten van Insurance Asia/Pacific daalden met 64,5% als gevolg van maatregelen om de voorziening verzekeringsverplichtingen in Taiwan te versterken. Hierdoor werd de sterke groei elders in de regio meer dan tenietgedaan. De winst van Insurance Europe daalde met 3,7% als gevolg van lagere levenresultaten in Nederland, grotendeels veroorzaakt door hogere bedrijfslasten. Insurance Americas rapporteerde een winststijging van 19,1% door groei van de Amerikaanse levenbedrijven en aanhoudend sterke verzekeringstechnische levenresultaten bij het Canadese schadebedrijf. De winst voor belastingen exclusief desinvesteringen van het bankbedrijf steeg met 13,4% tot EUR 966 miljoen door betere resultaten bij Retail en Wholesale Banking als gevolg van lagere risicokosten alsmede hogere baten, in het bijzonder uit hypothecaire leningen bij de divisie Retail Banking. De winst voor belastingen van ING Direct steeg met 1,6% omdat de sterke groei van het aantal klanten en toevertrouwde middelen grotendeels teniet werd gedaan door krappere rentemarges, vooral in de VS.

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2005 daalde de nettowinst met 20,1% naar EUR 1.551 miljoen. Exclusief desinvesteringen, die in het eerste kwartaal in totaal EUR 405 miljoen bijdroegen en in het tweede kwartaal EUR 11 miljoen, steeg de nettowinst met 0,3%. De nettowinst van het verzekeringsbedrijf daalde met 4,1% naar EUR 700 miljoen door de versterking van de voorziening verzekeringsverplichtingen in Taiwan, lagere winsten uit private equity en de negatieve derivatenresultaten onder IFRS, die gecompenseerd werden door betere schaderesultaten en lagere belastingen. De nettowinst van het bankbedrijf daalde met 29,7% van EUR 1.211 miljoen in het eerste kwartaal naar EUR 851 miljoen. In de winst over het eerste kwartaal zit begrepen een winst uit de desinvestering van Baring Asset Management en een belang in ING Bank Slaski, terwijl in het resultaat over het tweede kwartaal een winst op NMB-Heller is begrepen. Exclusief desinvesteringen daalde de winst voor belastingen met 19,0% door hogere risicokosten, lagere resultaten bij Financial Markets en voorzieningen bij Wholesale Banking in België, terwijl de winst bij Retail Banking steeg met 5,1%. ING Direct wist haar goede resultaten over het eerste kwartaal te continueren.

1.2 Balanstotaal & Eigen vermogen

Balanstotaal

14,8%

6,8%

Nettorendement op eigen vermogen(2)
25,7%
25,4%

26,4%

- verzekeringsactiviteiten
19,7%
27,0%

21,0%

- bancaire activiteiten
24,0%
15,8%

23,9%

(1) aandelen in eigen bezit, achtergestelde leningen, belangen van derden, obligatieleningen en overige eliminaties
(2)  de vergelijkbare cijfers vermeld onder 1 januari 2005 zijn betreffen geheel 2004 op basis van nettowinst en gemiddeld eigen vermogen onder ING GAAP

Eigen vermogen
Ultimo juni 2005 bedroeg het eigen vermogen van ING EUR 35,3 miljard, een stijging van EUR 7,0 miljard, ofwel 24,8%, vergeleken met 1 januari 2005. De stijging is toe te schrijven aan de toevoeging van de nettowinst over het eerste halfjaar van 2005 (EUR 3,5 miljard), niet-gerealiseerde herwaarderingen van obligaties (EUR 1,8 miljard netto na overboeking van een latente winstdeling naar verzekerings-verplichtingen), valutakoersverschillen (EUR 1,6 miljard), niet-gerealiseerde herwaarderingen op aandelen (EUR 0,8 miljard) en een wijziging in de herwaarderingsreserve van de kasstroom-hedges (EUR 0,8 miljard). Deze stijging werd deels tenietgedaan door de uitbetaling van het dividend in contanten (EUR -1,3 miljard).

Kapitaalratio's
De verhouding schuld/eigen vermogen van ING Groep N.V. verbeterde van 10,9% op 1 januari 2005 tot 9,8%. Deze verbetering is te danken aan een stijging van het risicodragend vermogen met EUR 5,4 miljard (exclusief de belangen van derden) door ingehouden winsten en herwaarderingen, die gedeeltelijk teniet werden gedaan door een stijging van de kernschuld met EUR 0,1 miljard. De kapitaaldekkingsratio (solvabiliteit) van het verzekeringsbedrijf is toegenomen tot 228% van het wettelijk vereiste niveau ultimo juni, vergeleken met 201% op 1 januari 2005. De Tier-1 ratio van ING Bank N.V. steeg van 7,00% op 1 januari 2005 tot 7,20% ultimo juni 2005. De solvabiliteitsratio (BIS-ratio) van de bank daalde licht van 10,59% per 1 januari 2005 tot 10,55% ultimo juni. De totale naar risico gewogen activa stegen met EUR 31,4 miljard, ofwel 11,5%, tot EUR 305,5 miljard door groei bij alle drie bancaire divisies.

Rendement op eigen vermogen
Het nettorendement op het eigen vermogen nam toe van 25,4% over heel 2004 tot 25,7% in het eerste halfjaar van 2005. Het verzekeringsbedrijf toonde een nettorendement op het eigen vermogen in het eerste halfjaar van 2005 van 19,7%, vergeleken met 27,0% voor heel 2004, terwijl het bankbedrijf een stijging rapporteerde naar 24,0 % van 15,8%. De vergelijkende cijfers betreffende het nettorendement op het eigen vermogen zijn gebaseerd op de nettowinst en het gemiddelde eigen vermogen onder ING GAAP, terwijl de cijfers over 2005 gebaseerd zijn op IFRS.

Beheerd vermogen
Het beheerd vermogen nam met 13,2% toe van EUR 446,1 miljard ultimo 2004 tot EUR 505,2 miljard ultimo juni 2005, exclusief de invloed van desinvesteringen en herclassificeringen. Deze stijging is toe te schrijven aan de netto-instroom van EUR 13,6 miljard, de invloed van hogere valutakoersen (EUR 31,7 miljard) en hogere aandelenkoersen (EUR 13,8 miljard). Inclusief de invloed van gedesinvesteerde onderdelen en een herclassificatie die deels is toe te schrijven aan IFRS, in totaal van EUR 45,8 miljard, steeg het totaal beheerd vermogen met 2,7%.

1.3    Dividend
ING Groep keert een interimdividend uit van EUR 0,54 per gewoon aandeel, vergeleken met EUR 0,49 vorig jaar, wat overeenkomt met de helft van het over het boekjaar 2004 uitgekeerde dividend (EUR 1,07). Het interimdividend zal volledig in contanten worden uitgekeerd. De notering van het ING-aandeel ex-dividend vindt plaats op 12 augustus 2005 en het dividend zal op 18 augustus 2005 betaalbaar worden gesteld.

Alle cijfers vergelijken het eerste halfjaar 2005 met het eerste halfjaar 2004, tenzij anders aangegeven. Vergelijkbare cijfers voor 2004 zijn exclusief IAS 32, 39 en IFRS 4.
Persconferentie: 11 augustus, 9.00 uur CET in ING House, Amsterdam. Presentatie & webcast www.ing.com
Analistenpresentatie: 11 augustus 11.15 uur CET in ING House, Amsterdam. Presentatie & webcast www.ing.com
Analistencall: 11 augustus, 16.00 uur CET. NL 020-794-8504 VK +44 207-190-1595 VS +1 303-262-0078
Analistenpresentatie Londen: 12 augustus, 11.00 uur VK, webcast www.ing.com