Sparebanken Midt-Norge tegner seg for kr 20.809.032 i nytt kredittforetak

SpareBank 1-bankene opprettet 18. august 2005 et kredittforetak som skal yte boliglån innenfor 60% av boligens verdi.

Hensikten med etableringen er å sikre bankene stabil og langsiktig finansiering ved å utnytte det nye regelverket for kredittforetak som utsteder obligasjoner som har sikkerhet i foretakets utlånsportefølje. Det er også en målsetting å oppnå en besparelse i forhold til dagens totale innlånskostnader, og sørge for at SpareBank 1-bankene fortsatt er konkurransedyktige.

Foretaket etableres med en egenkapital på 100 mill. kroner, men denne forventes å øke i løpet av de første driftsårene. Foretaket regner med å ha en gradvis økning i forvaltningskapitalen til 10-15 mrd. kroner etter 3-4 år. Sparebanken Midt-Norge tegner seg for kr 20.809.000 som tilsvarer en eierandel på 20,81%.

Full oppstart av foretaket forventes å finne sted i løpet av første halvår 2006. Foretaket vil bli lokalisert i Stavanger og ledes av Per Skibeli, som kommer fra SpareBank 1 SR-Bank.

Trondheim 19. august 2005.

Eventuelle spørsmål kan rettes til:

Konserndirektør Kjell Fordal, tlf: 905 41 672

Om oss

SpareBank 1 Midt-Norge er regionens ledende finanskonsern. Vi er markedsleder i person- og bedriftsmarkedet og har 48 kontorer i 42 kommuner i tillegg til distribusjon gjennom 15 Bank i Butikk.  Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca. 700 ansatte og omfatter foruten bankvirksomheten, datterselskapene: SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS, EiendomsMegler 1 Midt-Norge AS, Allegro Finans ASA og Midt-Norge Regnskap AS.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Midt-Norge, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen.  Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

SpareBank 1 Midt-Norge er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen AS.

Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside