FLSmidth iværksætter næste fase af strategien

Der er allerede iværksat en række initiativer med henblik på at styrke konkurrenceevnen og fastholde FLSmidth koncernens position som kundernes foretrukne samarbejdspartner. Dette omfatter bl. a. mere forskning og udvikling, standardisering via avancerede IT-værktøjer samt øget design, indkøb og produktion i lavprislande. Koncernen er forud for de lagte planer om herigennem at nå EBT-målet i 2007, og disse tiltag vil blive videreført med uformindsket styrke.

Nu iværksættes tillige næste fase af strategien med henblik på en sikrere, hurtigere og mere økonomisk gennemførelse af større cementprojekter, samtidig med at den positive udvikling af eftermarkedet i både cement- og mineralindustrien videreføres. Denne fase indebærer bl.a. en væsentlig forenkling af organisationen, idet den globale struktur inden for salg, indkøb, projektstyring og -afvikling af cementprojekter erstattes af 4 nye regionale Projekt Divisioner. Der etableres 2 regionale Projekt Divisioner med base i København, 1 med base i Bethlehem, USA, og 1 med base i Chennai, Indien. Derved opnås mindre enheder med hver deres integrerede salgs-, indkøbs- og projektafviklings-organisation.

Teknisk Division med de hidtidige Engineering-aktiviteter samt Forsknings- og Udviklingsfunktionen vil forsat være centrale funktioner med globale ansvar for teknologi, design og udvikling af koncernens hovedmaskiner. Det skyldes ønsket om at fastholde et ensartet højt teknologisk niveau i alle projekter overalt i verden. Samtidig sikrer central erfaringsoverførsel, at FLSmidth altid kan tilbyde kunderne den mest moderne, energibesparende og miljørigtige løsning.

Ligeledes vil det øgede fokus på salg af reservedele og service blive yderligere intensiveret gennem en udbygning af produktsortiment og udvikling af serviceydelser, der tilgodeser kundernes ønsker om forbedret produktivitet, øget driftstid og reduktion af energiforbrug. Målsætningen om, at serviceområdet skal bidrage med en fortsat stigende andel af koncernens samlede omsætning, vil således også fremover være højt prioriteret.

Koncernens globale repræsentation med nationale datterselskaber og kontorer på de enkelte markeder vil i den kommende tid blive analyseret med henblik på at sikre en optimal bemanding på kontorerne i vækstmarkederne. Hensigten er at opnå en større fleksibilitet med fokus på de skiftende globale vækstmarkeder og løbende prioritere ressourcerne på markederne med det største potentiale.

De nuværende Produkt Selskaber og Produkt Divisioner (FFE Minerals, Pfister, Ventomatic, MAAG Gear, FLSmidth Automation, FLSmidth Airtech og FLSmidth Customer Services) vil fortsat operere globalt og ikke direkte blive berørt af ovennævnte ændringer - bortset fra FLSmidth Materials Handling, der fremover vil indgå som en produktenhed under Teknisk Division.

Det tyske selskab MVT Materials Handling GmbH og det hollandske selskab Kovako Materials Handling B.V., der begge hidtil har været en del af FLSmidth Materials Handling gruppen, ændrer samtidig tilhørsforhold. MVT Materials Handlings produkter er overvejende orienteret mod mineralindustrien, og selskabet vil fremover indgå i FFE Minerals gruppen, hvor der er betydelige synergi muligheder. Kovako Materials Handling bliver tilknyttet Pneumatic Transport, USA, der markedsfører Kovakos produkter i Nordamerika og har en række beslægtede produkter samt et fælles kundegrundlag.

I samtlige enheder videreføres tiltag til øget integration af koncernens aktiviteter.

Som meddelt i fondsbørsmeddelelse nr. 23-2005 indtræder direktør i FLSmidth A/S Christian Jepsen i koncerndirektionen i moderselskabet FLSmidth & Co. A/S samtidig med ændringerne pr. 1. oktober 2005. Cand. merc. Christian Jepsen, 46 år, har været ansat i FLSmidth siden 1990 og leder koncernens amerikanske selskab med ansvar for cementaktiviteterne i både Nord-, Mellem- og Sydamerika.

Koncerndirektionen består herefter af 4 medlemmer: Jørgen Huno Rasmussen, CEO, Poul Erik Tofte, CFO samt koncerndirektørerne Bjarne Moltke Hansen og Christian Jepsen.

Endvidere har direktør Søren Iversen besluttet at trappe ned fra starten af næste år, hvorfor han udtræder af direktionen for FLSmidth A/S pr. 1. februar 2006.

Fra dette tidspunkt forenkles koncernledelsen, idet der herefter vil være et sammenfald af direktionerne i holdingselskabet FLSmidth & Co. A/S og driftsselskabet FLSmidth A/S, hvorved koncernledelsen reduceres fra de nuværende 5 til 4 personer.

Efter at have opnået en fokuseret koncern gennem første fase af strategiplanen, finjusteres FLSmidth's organisation nu. Nøgleordet er konsekvent "ejerskab" blandt alle medarbejdere - til kundernes behov, produkternes kvalitet og virksomhedens økonomi. Dette opnås bedre i de nye mindre enheder med entydigt ansvar for og samlet kontrol over hele processen, hvorved risiko for misforståelser, fejl og forsinkelser minimeres. I hver region vil kunderne få øget kontinuitet fra tilbud til ibrugtagning og ligesom virksomheden selv få glæde af maksimeret sikkerhed i projektgennemførelsen.

Henvendelse vedrørende denne meddelelse bedes rettet til adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S, på tlf. 36 18 18 00.

FLSmidth & Co. A/S
Koncernkommunikationsafdelingen