Samarbeid om digital-tv

Samferdselsdepartementet og Kultur- og kirkedepartementet utlyste i juni 2005 konsesjonen for digitalt bakkenett for fjernsyn i Norge.  Dette digitale bakkenettet skal erstatte dagens analoge  nett som sørger for fjernsynsmottak via vanlige antenner.

Dersom NTV søker og får konsesjonen, vil dette gi alle norske forbrukere enkel tilgang til et stort utvalg kanaler, men høy bilde- og lydkvalitet. Partene er enige om å satse på  åpne tekniske løsninger som gjør overgangen til digitalt bakkenett enkelt for forbrukerne. Det vil bli plass til flere betal-tv aktører i nettet.

Både NRK, TV 2 Gruppen AS og Telenor Broadcast har vurdert ulike løsninger og samarbeidspartnere.

"Vi tre er enige om at dette samarbeidet vil gi den beste og enkleste overgangen fra dagens analoge virkelighet til framtidens digitale verden," sier Kåre Valebrokk, TV 2-sjef og styreformann i NTV.

Etableringen av det digitale bakkenettet er et nasjonalt løft med betydelig risiko. Samarbeidet mellom NRK, TV 2 Gruppen AS og Telenor Broadcast sikrer den beste tekniske og redaksjonelle kompetansen, samt finansiell styrke til å gjennomføre utbyggingen.

"Jeg er glad for at vi tre har blitt enige om en god og fornuftig samarbeidsløsning. Vi har lagt bort skuffelsen fra i vår over innsigelsene fra Telenor som førte til en forsinkelse av prosjektet. Det avgjørende for NRK nå er at alle lisensbetalere så raskt som mulig får god og enkel tilgang til hele vårt tilbud," sier kringkastingssjef John G. Bernander.

NTV ble etablert i 2002 med sikte på å skaffe konsesjon for å etablere og drive Norges framtidige kringkastingsnett for digital-tv.  Selskapet eies i dag av NRK og TV 2 Gruppen AS med femti prosent hver. Samarbeidsavtalen vil føre til at Telenor Broadcast kommer inn på eiersiden i NTV. De tre vil eie en tredjedel hver og være likeverdige partnere, hvor ingen enkeltpart har kontroll.

NTV skal eventuelt søke konsesjon og ha ansvar for de forpliktelser og rettigheter som følger med. Samtidig er partene enige om å danne et nytt selskap (NTV II) som skal drive betal-tv virksomhet i det digitale bakkenettet. Også NTV II skal eies av NRK, TV 2 Gruppen AS og Telenor Broadcast med en tredjedel hver.

"Kombinasjonen av vår erfaring med digital-tv og NRKs og TV 2s redaksjonelle styrke, gir oss samlet den nødvendige kompetanse for å lykkes med et så stort prosjekt," sier administrerende direktør i Telenor Broadcast, Stig Eide Sivertsen.

Søknadsfristen for å søke konsesjon for digitalt bakkenett er 30. september.

For ytterligere informasjon kontakt :

Kåre Valebrokk, TV 2-sjef og styreformann i NTV - mobil 97 19 71 72

John G. Bernander, kringkastingssjef NRK - mobil 91 53 19 00