Televisio-ohjelmia toivotaan myös matkapuhelimeen

Mobiili-tv herättää kiinnostusta ja käyttäjät ovat myös valmiita maksamaan siihen liittyvistä palveluista, selviää tänään julkistetuista mobiilitelevision pilottihankkeen tuloksista. Helsingissä maalis-kesäkuussa järjestetty kokeilu oli yksi maailman ensimmäisistä kaupallisen mobiili-tv:n pilottihankkeista. Siinä oli mukana 500 käyttäjää, joista 41 prosenttia halusi ostaa mobiilitelevisioon liittyviä palveluja jatkossakin. Puolet osallistujista piti kymmenen euron kuukausihintaa palveluista kohtuullisena ja yli puolet (58%) uskoi, että mobiilitelevisiolähetyksistä tulee suosittu palvelu.

Pilottihankkeen järjestivät yhteistyössä Digita, Elisa, MTV, Nelonen, Nokia, TeliaSonera Finland ja YLE. Kokeiluun osallistuneet mobiili-tv:n käyttäjät seurasivat lähetyksiä Nokia 7710 -älypuhelimen ja DVB-H-teknologian välityksellä.

Sisältö on tärkeintä

Pilottihankkeen tuloksista käy ilmi, että käyttäjät kaipaavat myös lyhytaikaiseen ja ajoittaiseen katseluun sopivaa sisältöä nykyisen, jo tutuksi tulleen ohjelmiston lisäksi. Osallistujat seurasivat mobiilitelevisiostakin eniten valtakunnallisten tuttujen kanavien lähetyksiä, ja seuraavaksi suosituimpia olivat urheilu- ja uutiskanavat (CNN, BBC World, Euronews). Jääkiekon maailmanmestaruusottelut, San Marinon ja Monacon F1-osakilpailut sekä Liverpoolin ja AC Milanin välinen ottelu UEFA:n Mestareiden liigassa ylsivät kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon.

Katselutottumukset

Osallistujat katsoivat mobiilitelevisiota keskimäärin 20 minuuttia päivässä, vaikkakin aktiivisimmat käyttäjät seurasivat lähetystä 30-40 minuuttia kerrallaan. Lähetyksiä seurattiin myös päivisin, mikä poikkeaa perinteisen television suosituimmista katseluajoista.

Mobiilitelevisiota katsottiin eniten joukkoliikennevälineissä matkustettaessa, jolloin tarkoituksena oli joko rentoutuminen tai tuoreimpien uutisten seuraaminen. Mobiilitelevisiota katsottiin kuitenkin paljon myös kotona, jolloin tarjonnasta haettiin viihdettä tai täydennystä perinteiselle televisiolle.

Hinnoittelu

Mobiilitelevision kaupallinen potentiaali kävi kiistatta ilmi pilottihankkeessa, sillä 41 prosenttia osallistujista oli valmis maksamaan palvelusta. Käyttäjiltä perittiin 4,90 euron kuukausimaksu, mutta puolet osallistujista piti kymmenenkin euron kuukausihintaa kohtuullisena. Suurin osa käyttäjistä piti kiinteää kuukausimaksua parhaimpana vaihtoehtona, mutta monet olivat kiinnostuneita myös pay per view -hinnoittelusta eli katseluoikeuden ostamisesta tietynlaisiin ohjelmiin, kuten jalkapallo-otteluihin tai formulalähetyksiin.

Pilottihankkeen tulokset kertovat myös, mitä käyttäjät vaativat mobiili-tv-palveluilta:

- Vaivattomuus ja helppokäyttöisyys
- Tekninen toimivuus ja luotettavuus
- Sisältö, joka sopii myös lyhytaikaiseen katseluun
- Mobiilitelevisiosovellus ei saa heikentää puhelimen toimivuutta

"Helsingin pilottihanke vahvistaa uskoamme mobiilitelevision mahdollisuuksiin", sanoo johtaja Richard Sharp, Rich Media, Nokia. "Viesti teollisuudelle on selvä: mobiilitelevisiopalveluiden menestyminen edellyttää mielekästä ja kiinnostavaa sisältöä, helppokäyttöistä teknologiaa, kohtuullista hintatasoa ja yksinkertaista hinnoittelujärjestelmää. Mobiilitelevisiolle on kysyntää, kun nämä asiat ovat kohdallaan."

DVB-H-teknologia tekee mahdolliseksi televisiokanavien tehokkaan jakelun mobiililaitteisiin. Erinomainen kuvanlaatu, vähäinen virrankulutus ja suuri kanavavalikoima (jopa 55 kanavaa) takaavat parhaimman mahdollisen käyttäjäkokemuksen.

Lisätietoja:
Suomen mobiili-tv-projekti: www.finnishmobiletv.com

Digita
Digita Oy on Suomen johtava radio- ja televisiopalvelujen jakeluyhtiö ja merkittävä tietoliikenneverkkojen ja verkkoinfrastruktuurin kehittäjä. Koko maan kattava organisaatio takaa palvelujen korkean laadun ympäri vuorokauden. Digitan asiakkaita ovat tv- ja radioyhtiöt sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattorit. Yhtiön liikevaihto on 89 miljoonaa euroa (2004), ja sen palveluksessa on 370 työntekijää. Digita kuuluu kansainväliseen TDF-konserniin.

Elisa Oyj
Elisa Oyj on täyden palvelun tietoliikenneyritys, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset puhe- ja datapalvelut, yhteyden internetiin ja sisältöpalveluihin, puhelinpalveluratkaisut, asiakaskohtaiset viestintä- ja ICT-ratkaisut, kansainväliset viestintäratkaisut sekä verkko-operaattoripalvelut.

Elisan liikevaihto kohosi vuonna 2004 EUR 1,36 miljardiin ja henkilöstön määrä oli 5,376 työntekijää. Vuoden 2004 lopussa Elisan verkkoon kuului 1,22 miljoonaa kiinteää liittymää. Laajakaista-asiakkaiden määrä kohosi 222 307 sopimukseen ja matkapuhelinliittymien määrä oli 1,38 miljoonaa. Elisan osake on listattu Helsingin Pörssissä ja sillä on noin 300 000 osakkeenomistajaa jotka koostuvat sekä kotimaisista ja kansainvälisistä institutionaalisista sijoittajista että suomalaisista kotitalouksista.

TeliaSonera Finland Oyj
TeliaSonera Finland Oyj on TeliaSoneran tulosyksikkö, joka tarjoaa tuotteita ja palveluja Suomessa Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtava televiestintäyritys, ja sillä on merkittäviä omistusosuuksia myös Venäjän, Turkin ja Euraasian kasvavilla markkinoilla. Yhtiön liikevaihto on 9,08 miljardia euroa (2004), ja sen palveluksessa on yli 29 000 työntekijää. TeliaSonera noteerataan Tukholman ja Helsingin pörsseissä.

Viime vuoden lopussa TeliaSoneralla oli 15,4 miljoonaa matkaviestintäasiakasta, 8,3 miljoonaa kiinteän verkon asiakasta ja 2 miljoonaa internet-asiakasta. Osakkuusyhtiöt mukaan lukien matkaviestintäasiakkaita oli 51,3 miljoonaa, kiinteän verkon asiakkaita 8,9 miljoonaa ja internet-asiakkaita 2,05 miljoonaa.

Yleisradio
Yleisradio Oy (YLE) on täyden palvelun televisio- ja radioyhtiö, jonka tehtävistä, toiminnasta ja toiminnan rahoittamisesta on säädetty laissa. Julkisen palvelun yhtiönä sen tavoitteena on tarjota kaikille suomalaisille yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään. YLEn ohjelmia ja palveluja tuotetaan suomen ja ruotsin kielellä. Tarjontaa on lisäksi mm. saamen ja romanin kielellä sekä viittomakielellä. YLEn pääomistaja on valtio, ja yhtiön toiminta rahoitetaan pääosin lupamaksutuloilla.

MTV3 ja Subtv
MTV3 ja Subtv tavoittavat päivittäin noin kolme miljoonaa suomalaista, ja viime vuonna niiden yhteenlaskettu katseluosuus oli 38 prosenttia. Mainostuotoilla mitattuna MTV3 on Suomen suurin yksittäinen mainosmedia, jossa mainostaja voi esittää viestinsä valtakunnallisesti tai kohdistaa sen kymmenelle näkyvyysalueelle. MTV3 tavoittaa enemmän katsojia kuin mikään muu media Suomessa, ja nopeasti kasvava kaapeli- ja digikanava Subtv tavoitti vuoden alussa jo 800 000 katsojaa päivittäin.

Nelonen
Nelonen on osa SanomaWSOY:n sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmää Swelcomia. Nelonen on aktiivisten kaupunkilaisten kanava, jolla on vahva asema myös mainostajien keskuudessa. Nelosta katsoo viikoittain 74 % suomalaisista, ja liikevaihdolla mitattuna se on maan kolmanneksi suurin mainosmedia.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Digita