Nokia nostaa arviotaan vuoden 2005 kolmannen neljänneksen liikevaihdosta ja osakekohtaisesta tuloksesta

Kolmannen vuosineljänneksen osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) odotetaan olevan 0,18-0,19 euroa ja liikevaihdon 8,4-8,5 miljardia euroa

Nokia päivitti tänään tulosennusteensa vuoden 2005 kolmannelle neljännekselle. Nokia odottaa nyt liikevaihtonsa nousevan 8,4 - 8,5 miljardiin euroon aiemmin arvioidun  7,9 - 8,2 miljardia euron sijasta. Ennusteen muutos johtuu siitä, että matkaviestimiä odotetaan myytävän aiemmin arvioitua enemmän ja siitä, että hinnat ovat pysyneet suhteellisen vakaina kolmannella vuosineljänneksellä. Nokian johto uskoo myös yhtiön matkaviestinten myyntimäärien kasvavan jonkin verran yleistä markkinoiden kasvua nopeammin katsauskautena.

Nokia odottaa kolmannen vuosineljänneksen osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) olevan 0,18-0,19 euroa. Tämä ylittää Nokian aiemman arvion, joka oli 0,14 -0,17 euroa kolmannelle vuosineljännekselle. Uusi arvio on seurausta myynnin odotettua vahvemmasta kehityksestä katsauskauden kahden ensimmäisen kuukauden aikana, hyvästä kustannusten hallinnasta sekä eräistä  kertaluonteisista positiivisista eristä.

Matkaviestinmarkkinat ovat edelleen vahvat, ja Nokia uskoo matkaviestintensä toimitusmäärien ylittävän yhtiön aiemmat odotukset  kolmannella vuosineljänneksellä. Lisäksi matkaviestinten keskimääräisten myyntihintojen odotetaan laskevan aiemmin arvioitua vähemmän kolmannella vuosineljänneksellä, mihin vaikuttavat myynnin maantieteellinen jakauma sekä suhteellisen vakaat hinnat.

Nokian verkkoliiketoiminnan arvioidaan kehittyvän suunnilleen aiempien arvioiden mukaisesti.

Päivitetty arvio osakekohtaisesta tuloksesta sisältää myös kertaluonteisia positiivisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan ja kiinteistöjen luovutuksiin, jotka yhtiö nyt odottaa saavansa päätökseen  jo kolmannen vuosineljänneksen aikana. Näiden erien positiivisen vaikutuksen osakekohtaiseen tulokseen odotetaan olevan yksi eurosentti tai hieman enemmän.

Nokia julkistaa kolmannen vuosineljänneksen tuloksensa lokakuun 20. päivänä 2005.

Nokia järjestää puhelinkonferessin analyytikoille tänään kello 15:00 Suomen aikaa. Lehdistö voi kuunnella puhelua numerossa +1 706 634 5012. Puhelun voi kuunnella myös jälkikäteen 13.9.2005 kello 18.00 - 20.9.2005 välisenä aikana seuraavista numeroista: Yhdysvallat: +1 800 642 1687, muut maat: +1 706 645 9291 (conference ID: 9514800).

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja
teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireillä olevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite", "on tarkoitettu" tai muu vastaava ilmaisu.
Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kasvun jatkuminen koko langattoman viestinnän teollisuudenalalla sekä valitsemillamme uusilla
markkinasegmenteillä; 2) hintaeroosion hallitseminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 4) tuotevalikoimamme kilpailukyky; 5) liiketoimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen sekä markkinasuhdanteiden oikea-aikainen tunnistaminen; 6) teknologiamuutosten vaikutukset
sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 7) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja
muutokset kilpailutilanteessa; 8) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 9) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 10) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 11) kykymme ylläpitää