HUHTAMÄKI TIIVISTÄÄ TOIMINTAANSA AASIASSA JA OSEANIASSA

Huhtamäki ulottaa meneillään olevan tuotannon uudelleenjärjestelyohjelmansa Aasiaan ja Oseaniaan, ja pureutuu samalla eteläisen Kiinan kasvaville pakkausmarkkinoille. Yhtiö siirtää kovia pakkauksia valmistavan tehtaan Hong Kongista Etelä-Kiinaan. Lisäksi kahden Australiassa toimivan pakkaustehtaan toiminta yhdistetään.

Etelä-Kiinan uuden tehtaan rakentaminen käynnistyy alkuvuodesta 2006. Hong Kongin tehdas suljetaan vuoden 2007 loppupuolella, mikä vähentää työvoimaa noin 100 henkeä.

"Meillä on hyvä asema pohjoisen Kiinan markkinoilla, mutta tarvitsemme lisää kapasiteettia voidaksemme tarttua eteläisen Kiinan tarjoamiin kasvun mahdollisuuksiin", sanoo Huhtamäen varatoimitusjohtaja Tony Combe, joka vastaa Aasian, Oseanian ja Afrikan alueesta.

Australiassa Huhtamäki sulkee Bayswaterin (Perth) tehtaan vuoden 2005 loppuun mennessä ja siirtää sen tuotantolinjat Mulgraven (Melbourne) tehtaaseen. Bayswaterissa on noin 30 työntekijää.

Kahden tehtaan sulkeminen on osa Huhtamäen tuotannon uudelleenjärjestelyohjelmaa, jolla saavutetaan optimaalinen tuotantorakenne eri puolilla maailmaa, parannetaan tuntuvasti kustannustehokkuutta ja luodaan perusta tulevalle kasvulle. Tehtaiden sulkemisesta aiheutuvat kustannukset sisältyvät 80 milj. euron suuruiseen varaukseen, jonka yhtiö on aiemmin julkistanut uudelleenjärjestelyjen toisen vaiheen osalta.

Huhtamäki-konserni on johtava kuluttajapakkausten valmistaja, jolla on 70 tehdasta ja myyntiyksikköä 36 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2004 konsernin liikevaihto oli 2,1 miljardia euroa, ja työntekijöitä sillä on runsaat 15.000. Emoyhtiö Huhtamäki Oyj:n pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet on noteerattu Helsingin Pörssissä.

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Sakari Ahdekivi, Espoo