PhotoCure ASA - Hexvix anbefalt for påvisning av blærekreft

Oslo, 19. september 2005. Cystoskopi med blått lys, tilsvarende PhotoCures Hexvix, anbefales nå av European Association of Urology i nye retningslinjer for påvisning og behandling av blærekreft av typen carcinoma in situ (CIS). Retningslinjene anbefaler også at CIS bør regnes som ondartet.

Retningslinjene ble publisert i septemberutgaven av det vitenskapelige bladet European Urology.

"Anbefalingen av Hexvix i de nye retningslinjene er en viktig anerkjennelse av de medisinske fordelene teknologien vår gir, og vil helt klart bidra til å øke kjennskapen til produktet vårt, som vi nå er i ferd med å introdusere på det europeiske markedet," sier Kjetil Hestdal, administrerende direktør i PhotoCure.

De nye retningslinjene sier at "selv om CIS er et forstadie til blærekreft, gjør de histologiske og cytologiske aspektene at CIS utgjør en alvorlig sykdom i seg selv." Retningslinjene viser at fluoriserende cystoskopi "oppdager områder i blæren med mulig CIS som ikke oppdages med hvitt lys."  Selv om bruken av fluoriserende cystoskopi øker påvisningsraten av CIS til over 95 %, har metoden enda ikke blitt en del av den daglige praksisen.

Retningslinjene baserer seg på en gjennomgang av alle publiserte vitenskapelige artikler. Disse er deretter diskutert og godkjent av European Association of Urology. Disse retningslinjene er den nye standarden innen påvisning og behandling av CIS.