KEMIRA VALITTU BOTNIAN URUGUAYN SELLUTEHTAAN KEMIKAALIEN TOIMITTAJAKSI

Kemiralle Uruguayn hanke on ensimmäinen vahva näyttö siitä, että asiakkaat arvostavat mahdollisuutta ostaa kaikki selluntuotannossa tarvittavat valkaisukemikaalit yhdeltä toimittajalta. Maailman toiseksi suurimpana sellu- ja paperikemian tuottajana yhtiö pystyy tarjoamaan kokonaisratkaisut suurille sellu- ja paperituottajille kaikkialla maailmassa. Uruguayn projektia silmällä pitäen yhtiön kokonaisosaaminen täydentyi oleellisesti Finnish Chemicalsin oston myötä, Kemiran pääjohtaja Lasse Kurkilahti arvioi.

Suurin osa uudesta sellukapasiteetista rakennetaan Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan. Siellä on tarjolla nopeakasvuista kuituraaka-ainetta, muun muassa eukalyptusta, joka kasvaa hakkuukypsäksi noin kahdeksassa vuodessa ja joka sopii laadullisesti erityisesti hieno- ja tissue-papereihin.

Sekä Botnian että Kemiran tehtaat rakennetaan parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa käyttäen ja ne täyttävät kaikki tiukat eurooppalaiset ympäristönormit. Kemikaalituotannon raaka-aineet hankitaan lähialueilta, ja pääraaka-aine, sähkö, ostetaan Botnialta.

Uruguayn kemikaalitehtaat perustuvat pääosin Kemiran omaan prosessiosaamiseen ja laitosten suunnittelu on valtaosaltaan suomalaista. Rakennustyöt työllistävät paikallisesti enimmillään noin 300 henkeä. Valmistuttuaan kemikaalitehtaat työllistävät yhteensä 25 henkilöä ja heidät koulutetaan projektin kuluessa.

Rakennusten ja laiteperustusten rakentaminen Uruguayssa alkaa vuoden 2006 toisella neljänneksellä. Ensimmäiset laiteasennukset on ajoitettu vuoden 2006 puoliväliin ja sellutuotannon on määrä käynnistyä vuoden 2007 kolmannella neljänneksellä.

Lisätietoja:
Kemira Oyj