Yara reduserer utslipp av klimagasser

Den nye teknologien vil bli installert i løpet av 2006 og vil sikre målet om vesentlige reduksjoner i norske utslipp av drivhusgasser fra prosessindustrien, i tråd med avtalen mellom Prosessindustriens Landsforbund PIL og Miljøverndepartementet i 2003.

Et mangeårig forsknings- og utviklingsarbeid ved Yaras forskningssenter i Porsgrunn ligger til grunn for den nye renseteknologien. Den vil sette Yara i stand til å bringe sine eldre salpetersyrefabrikker på linje med verdens beste og nyeste fabrikker. Yara har tidligere, da en ny salpetersyrefabrikk ble bygget i Porsgrunn tidlig på 1990-tallet, utviklet og installert en teknologi som ga opptil 70% reduksjon i klimagassutslippene, men som bare var anvendelig for nye fabrikker. Siden den tid har Yara forsket videre for å finne løsninger for eldre anlegg. Etter flere års testing i fabrikker, har Yara nå kommet fram til en unik høytemperatur-katalysator som kan installeres i alle typer anlegg, og som gir minst like gode resultater som for nye anlegg. En ny produksjonslinje har startet opp for industriell produksjon av katalysatoren. Yara planlegger nå å benytte teknologien i sine fabrikker også utenfor Norge, og vil også selge teknologien til andre industribedrifter.

Miljøverndepartementet og PIL, der Yara er medlem, inngikk i 2003 en frivillig overenskomst om å redusere prosessindustriens utslipp av drivhusgasser til 13,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2007. Det er dette målet som nå blir sikret ved at Yara installerer den nye teknologien. Andre PIL-bedrifter, bl.a. ferrolegeringsindustrien, vil bidra økonomisk til gjennomføringen av Yaras tiltak.

Tore Jenssen, Yara HMS
Telefon (+47) 24 15 72 94
Mobil (+47) 41 440 037

Arne Cartridge, Pressekontakt
Telefon (+47) 24 15 73 01
Mobil (+47) 47 900 900

Yara International ASA er verdens ledende leverandør av mineralgjødsel og står særlig sterkt innen nitrogenbaserte gjødseltyper. Yara har kontorer i 50 land fordelt på alle verdensdeler og selger over 20 millioner tonn mineralgjødsel årlig i mer enn 120 land. Yaras mineralgjødsel er tilpasset lokale forhold og inneholder de næringsstoffer avlingene trenger. Yara gir råd om riktig gjødsling for å bidra til bedre avkastning på bøndenes arbeidsinnsats og et mer bærekraftig landbruk. Yara har en sterk posisjon i industrielle markeder i Europa som leverandør av nitrogenbaserte kjemikalier og er den ledende leverandør av flytende CO2.
www.yara.com