Yara fortsetter å levere sterke resultater

Yaras resultat etter skatt i tredje kvartal ble på 846 millioner kroner (2,70 kroner per aksje) sammenlignet med 759 millioner kroner (2,38 kroner per aksje) i tredje kvartal i fjor. Eksklusive valutagevinster/-tap var resultatet på 2,65 kroner per aksje sammenlignet med 2,27 per aksje i samme periode i fjor. EBITDA (brutto kontantstrøm) for tredje kvartal var 1.505 millioner kroner (1.477 millioner kroner forrige år), mens driftsresultatet i samme kvartal var 783 millioner kroner (834 millioner kroner).

"Etterspørselen etter mineralgjødsel globalt var noe svakere gjennom kvartalet enn forventet på grunn av tørke i flere viktige regioner. Samtidig var det en kraftig økning i energiprisene, noe som medførte et skifte til et tilbudsdrevet gjødselmarked ved inngangen til fjerde kvartal," sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara International ASA, som understreker at Yara under de gjeldende markedsforholdene har levert sterke resultater.

Yaras fabrikker innen Oppstrøms-segmentet viste fortsatt en positiv utvikling med 9% økning i ferdigvareproduksjonen og 13% økning i produksjonen av ammoniakk, sammenlignet med tredje kvartal 2004. Nedstrøms-segmentet derimot opplevde reduserte volumer, spesielt  på grunn av den betydelige tørken man har opplevd i Brasil i år. I Asia fortsatte skiftet fra salg av lavmarginprodukter til spesialitetsprodukter for dyrking av frukt og grønnsaker. Yaras Industri-segment opplevde i perioden positiv markedsrespons med fortsatt vekst og nye kunder innen nitrogen-kjemikalier, flytende CO2 og tørris. Miljøproduktene hadde en volumvekst på 20 prosent.

De høye gassprisene som nå preger markedet, har allerede resultert i redusert produksjon blant amerikanske gjødselprodusenter, og markedsanalytikere forventer ytterligere nedstengning av kapasitet i USA. Utviklingen med økte energikostnader og redusert produksjon gir grunnlag for økte gjødselpriser i tiden fremover. Samtidig understøtter lave globale kornlagre den langsiktige etterspørselen etter mineralgjødsel.

Ytterligere informasjon
Den fullstendige kvartalsrapporten og presentasjonsmaterialet benyttet under presse- og analytikerkonferansen er tilgjengelig på

Kapitalmarkedsdag
Yaras årlige kapitalmarkedsdag arrangeres i Oslo 30. november. Vennligst se www.yara.com for ytterligere informasjon.

Egil Hogna, Investor Relations
Telefon  (+47) 24 15 71 66
Mobil  (+47) 90 187 865

Arne Cartridge, Media Relations
Telefon    (+47) 24 15 73 01
Mobil     (+47) 47 900 900

Yara International ASA er verdens ledende leverandør av mineralgjødsel og står særlig sterkt innen nitrogenbaserte gjødseltyper. Yara har kontorer i 50 land fordelt på alle verdensdeler og selger over 20 millioner tonn mineralgjødsel årlig i mer enn 120 land. Yaras mineralgjødsel er tilpasset lokale forhold og inneholder de næringsstoffer avlingene trenger. Yara gir råd om riktig gjødsling for å bidra til bedre avkastning på bøndenes arbeidsinnsats og et mer bærekraftig landbruk. Yara har en sterk posisjon i industrielle markeder i Europa som leverandør av nitrogenbaserte kjemikalier og er den ledende leverandør av flytende CO2.