Telenors kulturpris til Anne Marit Jacobsen

"Vi er stolte over å kunne være med å løfte frem utøvere som har gjort en spesiell innsats for norsk kulturliv, slik Anne Marit Jacobsen har," sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas  ved utdelingen av prisen i forbindelse med Telenors 150-årsjubileum som ble feiret i Oslo Spektrum lørdag kveld.

I 1995 etablerte Telenor et eget kulturprogram som skal understreke hvilke verdier selskapet står for. Utdeling av Telenors Kulturpris til en betydelig norsk kulturprofil inngår i dette programmet. I år deles prisen ut for tiende gang.

Tidligere prisvinnere er skuespiller Svein Tindberg, billedkunstner Wenche Øien, koreograf Kjersti Alveberg, sanger, musiker og komponist Kari Bremnes, forfatter og filmregissør Torun Lian, skuespiller Juni Dahr, forfatter Ingvar Ambjørnsen, den frie teatergruppen Verdensteateret og danseren Ingrid Lorentzen.

I juryens begrunnelse heter det blant annet at: "Årets prisvinner får Telenors Kulturpris ikke
bare for sin skuespillerkunst, men i høyeste grad også fordi hun er seg selv på scenen gjennom sine utrolige og mangfoldige uttrykk. Vi blir glad i hennes karakterroller - ja - men blir gjennom dem også betatt av Anne Marit Jacobsen selv".

Anne Marit Jacobsen er ansatt ved Nationaltheatret. Hun hadde sin første rolle i 1969 og har siden gledet oss med en rekke roller i ulike teaterstykker. Hun har også medvirket i flere fjernsynsoppsetninger og spillefilmer etter debuten som Hedvig i VILDANDEN (Ibsen) i Fjernsynsteatret.

Anne Marit har mottatt flere priser: I 1997 mottok hun Per Aabels ærespris. I 2003 mottok hun Komiprisen for sin rolle som lady Bracknell i HVEM ER ERNEST? (Wilde), samme år mottok hun også Aase Byes legat.

Spesielt stor suksess hadde Anne Marit med tittelrollen i LILLI VALENTIN (Russel), en forestilling hun har spilt over 300 ganger for mer enn 100.000 tilskuere.

Juryen har bestått av representanter fra norsk kulturliv og Telenor: koreograf Kjersti Alveberg, forfatter Lars Saabye Christensen, skuespiller Thorbjørn Harr og kommunikasjonsdirektør Kai Rosenberg. Komponist og professor ved Norges Musikkhøgskole, Bjørn Kruse, er juryens leder.

Kontaktperson:
Kai Rosenberg, kommunikasjonsdirektør i Telenor, tlf. 915 54 357