Versatel driftsätter nytt medienät baserat på Net Insights utrustning

En nyckelfunktion för Versatel var möjligheten att transportera alla typer av röst-, data- och videotjänster med garanterad tjänstekvalitet och maximalt nätutnyttjande. Nätet är byggt för samtidig transport av SDI, ASI, Ethernet och VoIP och används vid live-sändningar av bland annat den nederländska Premier League-fotbollen.

Nätet transporterar signaler från totalt 18 fotbollsstadier till NOB:s huvudkontrollrum i Hilversum. NOB har designat Versatels nät och kommer att operera trafiken i nätet. De höga kraven på tillförlitlighet samt möjligheten att blanda tal, data och video i nätet var skälen till varför Versatel valde Net Insights plattform Nimbra.

I samarbete med Net Insights partner Alphatron Broadcast Solutions har nätet framgångsrikt levererats under andra kvartalet 2005.

"Vi är självklart stolta över att ha levererat detta nät, vi har en stark lösning för denna typ av nät och Versatels beslut att välja Net Insight som leverantör bevisar återigen vilken position vi har på marknaden", säger Tomas Duffy, VD på Net Insight.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net