Kinnevik: Delårsrapport 2005 1 januari - 30 september

• Marknadsvärdet på koncernens innehav av börsnoterade värdepapper ökade under årets nio första månader med netto 541 Mkr efter erhållen utdelning och inlösen av aktier i Tele2 om 627 Mkr, och uppgick per 30 september 2005 till 21.852 Mkr.
  • Resultat efter skatt, inklusive värdeförändring finansiella tillgångar och resultat från avvecklad verksamhet (Invik), uppgick till 632 (-2.623) Mkr.
  • Resultat per aktie från kvarvarande verksamhet uppgick till 1,98 (-11,30) kronor.
  • Nettoomsättningen för årets nio första månader uppgick till 4.348 (4.298) Mkr.
  • Korsnäs Holdings rörelseresultat uppgick under årets nio första månader till 302 (640) Mkr. I jämförelsetal för 2004 ingår resultat från egen skog under det första kvartalet med cirka 60 Mkr. Resultatet för de första nio månaderna 2005 har påverkats av ombyggnad av pappersmaskin 4 och underhållsstopp inom Korsnäs Industri med cirka 185 Mkr samt nedläggningskostnader för Korsnäs Packagings engelska anläggning med 27 Mkr.
  • Korsnäs Industris rörelseresultat för det tredje kvartalet uppgick till 176 Mkr, vilket är 10 Mkr högre än motsvarande kvartal föregående år trots att återstående intrimningskostnader av pappersmaskin 4 om 15 Mkr belastat årets tredje kvartal.
  • Den 1 september inleddes handel med Inviks aktie på Stockholmsbörsens O-lista. Sakutdelningen av Invik har reducerat Kinneviks eget kapital med 858 Mkr. Den 30 september uppgick Inviks börsvärde till 1.722 Mkr.
  • Omräkning av jämförelsetal för 2004 till IFRS framgår av bilaga 1 och finns även publicerat på bolagets hemsida, www.kinnevik.se, under Investor Relations/­Redo­visnings­principer.

Rapporten inklusive tabeller kan även laddas ner från medföljande länk:

Kinnevik: Delårsrapport 2005 1 jan - 30 sept