Telenor kjøper Vodafone Sverige

Vodafone Sverige er den tredje største mobiloperatøren i Sverige med 1,5 millioner abonnenter og ca 15 prosent markedsandel (23 prosent målt i omsetning). Vodafone Sverige har større gjennomsnittlig omsetning pr kunde enn noen av sine konkurrenter i Sverige.  Selskapet er nest største aktør på det svenske bedriftsmarkedet med ca 30 prosent markedsandel blant bedriftskundene. I finansåret 2005, som endte 31. mars 2005, hadde Vodafone Sverige en omsetning på SEK 6,7 mrd. Vodafone Sverige er et heleid datterselskap av Vodafone Group.

Kjøpet av Vodafone Sverige styrker Telenors markedsposisjon i Sverige og øker Telenors skandinaviske mobilkundebase med 37 prosent til totalt 5,6 millioner abonnenter.

"Dette kjøpet gir Telenor større konkurranseevne på mobilområdet i Sverige, samtidig som det gir oss en bedre økonomisk skalafordel i Norden," sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør i Telenor.

Kjøpet av Vodafone Sverige vil styrke Telenor i bedriftsmarkedet, der større bedriftskunder i økende grad etterspør sømløse nordiske kommunikasjonsløsninger. Gjennom kjøpet av Vodafone Sverige kan Telenor levere et enda mer konkurransedyktig tjenestetilbud til det skandinaviske bedriftsmarkedet.

"Etter kjøpet av Vodafone Sverige vil Telenor fremstå som en mer attraktiv samarbeidspartner i Norden," fortsetter Morten Karlsen Sørby.

Telenor og Vodafone har inngått en samarbeidsavtale i Sverige som vil gi Telenor, Vodafone Sverige og Vodafones kunder mulighet til å benytte Vodafones globale merkevare, produkter og tjenester i Sverige. Transaksjonen vil bli fullført ved årsskiftet 2005/2006, forutsatt godkjennelse fra konkurransemyndighetene i EU.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Pål Kvalheim, kommunikasjonsdirektør, Telenor Nordic. Telefon:  970 44 970. E-post:

Dag Melgaard, pressetalsmann, Telenor ASA, Telefon:  67 89 26 71 eller 901 92 000.

Til redaksjonen:

Presse- og analytikerkonferanse
I forbindelse med oppkjøpet av Vodafone vil en presse- og analytikerkonferanse bli avholdt mandag 31. oktober klokken 17.30 i Auditorium A, Telenor Expo Besøkssenter, i konsernets hovedkontor på Fornebu. Presentasjonen vil foregå på engelsk.

Overføring via Internett og mobiltelefon
Presse- og analytikerkonferansen blir overført over Internett, både som direkte sending og som opptak etter konferansen, på http://www.telenor.no/ir. Under direktesendingen er det mulig å sende inn skriftlige spørsmål via Internett. Det vil også være mulig å følge sendingen direkte eller i opptak på mobiltelefoner som håndterer 3G, GPRS eller EDGE. Se nærmere informasjon på våre hjemmesider.

Telefonkonferanse og spørsmål
Presse- og analytikerkonferansen kan også høres telefonisk, med anledning til å stille spørsmål direkte etter presentasjonen og en spørrerunde i salen. Ring inn i god tid til: 800 80 119.

Materiale
Presentasjonen som blir brukt under presse- og analytikerkonferansen blir også gjort tilgjengelig på www.telenor.no/ir.