Nokia N92 tekee mobiilitelevisiosta totta

Maailman ensimmäinen sisäänrakennetulla DVB-H-vastaanottimella varustettu multimedialaite mahdollistaa television katselun milloin vain

Nokia Mobility Conference 2005, Barcelona/Espoo - Nokia esitteli tänään uuden Nokia Nseries-multimediatuotesarjaan kuuluvan Nokia N92 -laitteen. Nokia N92 on maailman ensimmäinen sisäänrakennetulla DVB-H-vastaanottimella varustettu laite, joka vapauttaa televisionkatsojan sohvannurkasta. Kyseessä on ensimmäinen Nokia Nseries -tuotesarjan laite, jolla voidaan katsella tv-lähetyksiä.* Käyttäjät voivat asettaa laitteen muistuttamaan suosikkiohjelmien alkamisesta, laatia omia kanavalistoja ja tilata kanavapaketteja. Nokia N92  laitteen mullistava muotoilu tekee sen käytöstä erittäin ergonomista, ja katselukokemuksen nautinnollisuutta lisäävät heijastuksenestolla varustettu 2,8 tuuman ja 16 miljoonan värin QVGA-näyttö sekä medianäppäimet.

"Nokia N92 on ensimmäinen laite, jossa yhdistyvät perinteisten tv-lähetysten monipuolinen tarjonta sekä langattomien päätelaitteiden liikkuvuus ja vuorovaikutteisuus. Tuloksena on täysin uudenlainen mediamuoto, mobiilitelevisio", toteaa johtaja Richard Sharp, Rich Media, Nokia. "Mobiili-tv tarjoaa kuluttajille paljon uusia kiinnostavia palveluita ja samalla innovaatio- ja kasvumahdollisuuksia mobiili- ja media-aloille."

Nokia N92 -laite on suunniteltu nimenomaan tv- ja videokuvan katselua varten. Mobiilitelevision käyttö on todella helppoa: käyttäjän tarvitsee vain avata Nokia N92 katselutilassa ja painaa Multimedia-näppäintä. Laitteen ohjelmaopas (ESG - Electronic Service Guide) kertoo saatavilla olevista tv-kanavista, ohjelmista ja palveluista. Laitteella voidaan katsella tv:tä jopa neljän tunnin ajan, nauhoittaa tv-ohjelmia ja katsoa lyhyitä 30 sekunnin uusintoja.

Nokia N92 -laitteen matkapuhelinominaisuudet tekevät television ja katsojien välisestä vuorovaikutuksesta entistäkin tehokkaampaa: katsojat voivat esimerkiksi osallistua äänestyksiin ja antaa nopeasti ohjelmia koskevaa palautetta sekä etsiä Internetistä ohjelmiin liittyvää tietoa.  Nokia N92 -laite tukee Nokian uutta Internet-selainta, jonka Mini Map -toiminto osoittaa käyttäjälle hänen sijaintinsa verkkosivuilla näyttämällä kokonaisuudesta miniatyyrikuvan laitteen näytöllä. Koko sivun kattava näkymä tekee sivun eri osien välillä navigoimisesta helpompaa.

Uutuustuotteen erinomaisista musiikkiominaisuuksista kertoo Nokian oma XpressMusic-merkintä. Nokia N92 -laite tukee jopa 2 gigatavun suuruista muistikorttia, jolle käyttäjä voi tallentaa jopa 1500 suosikkikappalettaan. Musiikin kuuntelu onnistuu joko laitteen sisäänrakennetuilla stereokaiuttimilla tai stereokuulokkeilla. Viihdetarjontaa täydentää lisäksi FM-radio, jota elävöittää Visual Radio -sovellus*. Muiden Nseries-tuotteiden tapaan Nokia N92 -laitteessa on myös tulostuslaatuisia kuvia ottava kahden megapikselin kamera sekä sähköpostiliitteiden tuki.

Yhteyden muodostaminen Nokia N92 -laiteella on mahdollista niin Wi-Fin, infrapunan kuin langattoman Bluetooth-teknologian avulla. Lisäksi laite voidaan yhdistää USB 2.0 (Mass Storage Class) -liitännän avulla suoraan yhteensopivaan tietokoneeseen ja siirtää tai ladata näin tiedostoja vaivatta.

Series 60 3rd Edition -ohjelmistoalustaan ja Symbian-käyttöjärjestelmään perustuvan Nokia N92 -multimedialaitteen arvioidaan tulevan markkinoille vuoden 2006 puolivälissä sellaisissa Euroopan, Afrikan ja Aasian maissa, joissa on tarjolla DVB-H  palveluita. Laitteen arvioitu veroton myyntihinta on noin 600 euroa.

*Varmista palvelun saatavuus ja hinta operaattorilta tai palveluntarjoajalta.

DVB-H-teknologia
DVB-H-teknologia tuo tutut tv-ohjelmat langattomiin päätelaitteisiin ja tekee mobiili-tv:n käytöstä miellyttävää erinomaisen kuvanlaadun ja vähäisen virrankulutuksen ansiosta. DVB-H-teknologia mahdollistaa jopa 50 tv-kanavan lähetykset yhden verkon kautta, edulliseen hintaan. Eri puolilla maailmaa on parhaillaan käynnissä kattavia mobiili-tv:n pilottihankkeita, joihin osallistuvat alan johtavat televisioyhtiöt, matkapuhelinoperaattorit, lähetysverkko-operaattorit ja päätelaitevalmistajat. Kaupallisten mobiilitelevisiopalvelujen markkinoiden uskotaan kasvavan vuonna 2006.

Nokia Nseries
Nokia Nseries -tuotesarjaan kuuluu edistyksellisiä multimedialaitteita, jotka tarjoavat käyttäjilleen ennennäkemättömiä ja  kokemattomia multimediaelämyksiä. Nokia Nseries  tuotteissa yhdistyvät uusin teknologia, tyylikäs muotoilu ja helppokäyttöisyys, ja niiden käyttäjät voivat nauttia viihteestä, viestiä tietoa ja ottaa ja jakaa kuvia ja videoita yhden ainoan laitteen kautta, missä ja milloin vain.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Multimedia
Viestintäosasto
Puhelin: 07180 45725

Nokia
Viestintäosasto
Puhelin: 07180 34900
Sähköposti: press.office@nokia.com

www.nokia.com/mobiletv

www.nokia.fi
www.nokia.com

Lisätietoja Nokia Mobility Conference 2005 -tapahtumasta löydät Nokian englanninkielisiltä verkkosivuilta osoitteesta: www.nokia.com/nmc