Kinnevik: Korsnäs förvärvar Frövi

Frövis produktionskapacitet uppgår till 400.000 ton kartongpapper och 250.000 ton kemisk massa per år. Frövis försäljningsintäkter uppgick under 2004 till 2.437 Mkr och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 542 Mkr. Till­sammans hade Korsnäs Industri (dvs exklusive Korsnäs Packaging och Korsnäs Skog) och Frövi under 2004 en total produktionskapacitet på 1,1 miljoner ton pappers- och kartongprodukter. Försäljningsintäkterna uppgick under 2004 till sammanlagt 6.244 Mkr och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) till 1.532 Mkr. Frövi har nyligen erhållit en koncession om att öka produktions­kapaciteten till 450.000 ton kartongpapper.

Den industriella logiken bakom affären är mycket stark och synergierna mellan Korsnäs och Frövi är betydande. Integrationsprocessen förväntas medföra årliga löpande synergier på omkring 150 Mkr. Förvärvet av Frövi kommer huvudsakligen att finansieras med en ökning av Korsnäs existerande syndikerade banklån.

Vigo Carlund, verkställande direktör på Korsnäs och verkställande direktör och koncernchef för Investment AB Kinnevik kommenterade: "Ända sedan det första förvärvet av aktier i Korsnäs 1936 har bolaget levererat en mycket hög avkastning till Kinneviks aktieägare. Förvärvet av Frövi är en unik möjlighet för oss att fortsätta att investera i vår förstklassiga produktion av pappers- och kartongprodukter och samtidigt möjliggöra en fortsatt hög avkastning till våra aktieägare."

"Pappers- och kartongindustrin blir hela tiden mer internationell och vi möter idag konkurrens från alla delar av världen. Tillsammans med Frövi kan vi förbättra effektiviteten och stärka satsningarna på produktutveckling, vilket gör att vi kan fort­sätta att erbjuda de mest attraktiva produkterna till de mest konkurrenskraftiga priserna för våra kunder samtidigt som vi kan fortsätta att ge våra aktieägare en av de högsta avkastningarna i branschen. Både Korsnäs och Frövis bruk är välinvesterade och investeringarna förväntas de kommande åren understiga avskrivningarna."

Transaktionen är villkorad av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter och beräknas kunna slutföras under första halvåret 2006.

Carnegie har varit finansiell rådgivare till Korsnäs och Kinnevik i transaktionen.

Kinnevik arrangerar en telefonkonferens idag kl 16.15 (CET) för att presentera affären. För att delta i konferenssamtalet vänligen ring något av telefonnumren nedan:

Storbritannien: +44 (0) 20 7162 0125
USA: +1 334 323 6203
Sverige: +46 (0) 8 5052 0114

Det finns även möjlighet att lyssna på telefonkonferensen via Kinneviks hemsida, www.kinnevik.se.

För ytterligare information, besök www.kinnevik.se eller kontakta:

Pressmeddelande (PDF)