Nokia ostaa Intellisyncin

Johtoasema langattomissa yritysratkaisuissa vahvistuu, tuotetarjonta operaattoreille ja yrityksille laajenee

Nokia ja Intellisync ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Nokia ostaa yhdysvaltalaisen Intellisyncin, joka on alustariippumattomien langattomien viestintä- ja matkapuhelinsovellusten markkinajohtaja. Yritysosto mahdollistaa Nokian yritysratkaisujen kehitys-, käyttöönotto- ja hallintaratkaisutarjonnan kasvun teollisuudenalan kattavimmaksi.

Yritysosto parantaa Nokian valmiuksia vastata nopeasti kasvavan yritysmobiliteettimarkkinan tarpeisiin. Kun yhdistetään Nokian vahvuudet -langattomien- ja tietoturvateknologioiden osaaminen, Nokia-brändi ja markkinajohtajuus matkapuhelimissa sekä laajat asiakassuhteet ja kumppanuudet -  Intellisyncin osaamiseen  langattomien sähköposti-, synkronointi- ja laitehallintaohjelmistoissa, Nokian asema yritysmobiliteettimarkkinoilla vahvistuu.

"Yritykset kohtaavat erilaisia haasteita valitessaan laitteita, joilla päästään turvallisesti sähköpostiin ja joissa yritystieto on turvassa. Samalla järjestelmien tukeminen on tullut operaattoreille entistä haasteellisemmaksi. Haluamme yksinkertaistaa  työntekijöiden mobilisointia, riippumatta yritysasiakkaidemme lähtötilanteesta," sanoi  Nokian Enterprise Solutions -yksikön johtaja Mary McDowell. "Asiakaskeskusteluissa havaitsimme, että Intellisyncin ostolla, sen tuotteilla ja henkilöstöllä pystymme parhaiten vastaamaan näihin haasteisiin. Yhteinen tuotevalikoimamme Intellisyncin tietotaidolla vahvistettuna tekee Nokiasta johtavan mobiliteettitoimittajan kaikenkokoisille asiakasyrityksille."

Intellisync on toimittanut maailmanlaajuisesti eri operaattoriverkkoihin osan suurimmista langattomista sähköpostiratkaisuista, joissa hyödynnetään laajaa laitevalikoimaa ja eri sovellusalustoja. Yritys on yritysmobiliteettisovellusten ja mobiiliiratkaisujen edelläkävijä. Intellisyncin teknologia mahdollistaa tiedon ja tiedostojen synkronoinnin eri ohjelmistojen välillä täsmällisesti ja turvallisesti.  Tämä yritysosto ja äskettäin julkistettu Nokia Business Center push-sähköposti- ja yhteistoimintaohjelmistoratkaisu ovat osoitus Nokian sitoutumisesta johtavien yritysmobiliteettiratkaisujen toimittamiseen. Nokia pystyy yhdistämään asiakkaansa eri langattomat laitteet mihin tahansa tietolähteeseen, sovellukseen tai verkkoon, mikä mahdollistaa yrityksen mobiilin toiminnan.

"Tarjoamme yhdessä laajan mobiiliratkaisuvalikoiman yrityksille ja operaattoreille kaikkialla maailmassa", sanoi johtaja Woodson  Hobbs, Intellisyncista. "Olemme toimineet yhdessä mobiilioperaattoreiden ja yritysten kanssa ja toimittaneet alusta- ja laiteriippumattomia mobiiliohjelmistoja. Olemme rakentaneet johtavan brändin mobiiliteettimarkkinalla. Intellisyncin markkinajohtajuus alustariippumattomassa push-sähköpostiratkaisussa, laite- ja järjestelmänhallinnassa, mobiilisovellusten käyttöönotossa, integroidussa viestinnässä, tiedon- ja tiedostojen synkronoinnissa sekä mobiilissa tietoturvassa on osoitus Intellisyncin menestyksestä."

Sopimuksen ehtojen mukaisesti Intellisyncin osakkeenomistajille maksetaan  USD 5,25 osakkeelta. Yrityskaupan arvo (laimennettu) on noin 430 miljoonaa USD (noin 368 miljoonaa euroa). Yrityskauppa arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2006 ensimmäisellä neljänneksellä. Intellisync perustettiin vuonna 1993 ja sillä on noin 450 työntekijää.

Intellisync
Alustariippumattoman langattoman viestinnän ja mobiiliohjelmistojen markkinajohtaja Intellisync kehittää ja markkinoi operaattori- ja yritystason langatonta sähköpostia ja mobiilialustaa suuryrityksille, mobiilioperaattoreille, ohjelmisto- ja laitevalmistajille. Intellisync on voittanut  useita langattoman teollisuudenalan palkintoja. Se tarjoaa saumatonta synkronointia, tietoturvallista langatonta sähköpostia sekä laite- ja mobiiliteetinhallintaohjelmistoja, jotka yhdistävät lähes minkä tahansa laitteen, tiedonlähteen ja sovelluksen. Yli 75 % Fortune 50 -yrityksistä ja yli 35 mobillioperaattoria käyttää Intellisyncin 'Powered by Intellisync'(TM) - ratkaisuja. America Online, Crédit Agricole, Domino's Pizza, Guidant, Microsoft, NTT DoCoMo, Oracle | PeopleSoft, Pfizer, Target, T-Mobile, Union Pacific, Verizon Wireless, Vivo, Wind ja Yahoo! ovat esimerkkejä globaaleista yrityksistä, jotka ovat valinneet Intellisyncin mobiiliratkaisun. Lisätietoja:  www.intellisync.com

Nokia
Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille

Nokia järjestää puhelinneuvottelun sijoittajille, analyytikoille ja lehdistölle keskiviikkona, marraskuun 16. päivä klo 17.15 - 18.15 Suomen aikaa numerossa +44 1452 560 299, tunnusluku 2504414.

Puhelinneuvottelun taltiointi on kuunneltavissa numerossa + 1 706 645 9291 noin kahden tunnin kuluttua puhelinneuvottelun päättymisen jälkeen.

Puhelinneuvottelussa esitetty materiaali on saatavilla osoitteesta www.nokia.com/investors

On otettava huomioon, että tähän tiedotteeseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi A) suunnitellusta yrityskaupasta ja sulautumisesta saatavat hyödyt ja muut seikat jotka sisältävät tunnettuja ja tuntemattomia riskejä; B) epävarmuudet ja muut tekijät, jotka voivat aiheuttaa, että todellinen tulos, liiketoiminnan laajuus, suoritukset ja saavutukset poikkeavat huomattavasti tässä tiedotteessa mainituista tai tarkoitetuista tuloksista; C) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite", "on tarkoitettu", "parantaa" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) vaikeudet Intellisyncin, sen tuotteiden ja työntekijöiden integroitumisessa Nokiaan ja odotettujen synergioiden saavuttamisessa; 2) sulautumisen ajankohtaan liittyvät epävarmuustekijät, 3) Intellisyncin osakkeenomistajilta tarvittava hyväksyntä yrityskaupalle; 4) yrityskaupan täytäntöönpanon edellytyksenä olevien ehtojen täyttyminen, mukaan lukien viranomaishyväksyntöjen saaminen; 5) epävarmuudet liittyen tiettyjen markkinasegmenttien kasvuun; 6)
langattoman viestinnän teollisuudenalan kilpailutilanne ja kilpailijoiden suunnitellusta yrityskaupasta johtuvat toimet; 7) sulautuneiden yritysten kyky tuoda markkinoille uusia tuotteita suunnitellun yrityskaupan jälkeen ja markkinoiden hyväksyminen uudelle tarjonnalle;sekä 8) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2004 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-22 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

Lisätietoja
Intellisync tulee rekisteröimään tarvittavat asiakirjat suunnitellun yrityskaupan yhteydessä. Nämä asiakirjat lähetetään Intellisyncin osakkeenomistajille. Intellisyncin osakkeenomistajia kehotetaan lukemaan asiakirjat ja muu asiaan liittyvä materiaali niiden tullessa saataville, koska ne sisältävät tärkeää tietoa yrityskaupasta ja Intellisyncista. Sijoittajat ja osakkeenomistajat voivat saada veloituksetta jäljennökset rekisteröidyistä asiakirjoista, kun ne ovat saatavilla, Securities and Exchange Commission:in  (SEC) Internet-sivuilta osoitteessa www.sec.gov  . Lisäksi sijoittajat ja osakkeenomistajat voivat saada jäljennökset Intellisyncin SEC:lle rekisteröimistä asiakirjoistaIntellisyncin Investor Relations Internet-sivulta osoitteessa www.intellisync.com . Asiakirjat sisältävät myös kuvauksen niistä eduista, jotka Intellisyncin johto ja työntekijät saavat yrityskaupan seurauksena.
Lisätietoa Intellisyncin keskeisestä liiketoiminnasta, tuloskehityksestä ja taloudellisesta asemasta on saatavilla Intellisyncin SEC:iin rekisteröimistä asiakirjoista, jotka ovat saatavilla veloituksetta SEC:n Internet-sivuilla osoitteessa www.sec.gov  , sekä Intellisyncin Internet-sivuilta osoitteessa www.intellisync.com. Nokiasta on lisätietoa saatavilla Nokian SEC:iin rekisteröimistä asiakirjoista, jotka ovat  saatavilla veloituksetta SEC:in Internet-sivulla osoitteessa www.sec.gov , sekä Nokia Investor Relations Internet-sivuilta osoitteessa www.nokia.com.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia Enterprise Solutions