Vodafone Sverige-oppkjøpet er gjennomført

Med overtakelsen av Vodafone Sverige øker Telenors skandinaviske mobilkundebase med 37 prosent til totalt 5,6 millioner abonnenter og Telenor har med dette skapt en solid posisjon i det svenske mobilmarkedet.

Vodafone Sverige er den tredje største mobiloperatøren i Sverige med 1,5 millioner abonnenter og ca 16 prosent markedsandel (ca 22 prosent målt i omsetning). Selskapet er nest største aktør på det svenske bedriftsmarkedet med ca 30 prosent markedsandel blant bedriftskundene.

Johan Lindgren har i dag sin første dag som administrerende direktør i selskapet. Johan Lindgren var tidligere finansdirektør og nestkommanderende i Bredbandsbolaget, som Telenor kjøpte i mai 2005.

- Vi er meget glade for at Johan Lindgren takket ja til jobben som administrerende direktør i Vodafone Sverige. Han har solid ledererfaring og de nødvendige kommersielle egenskapene som skal til for å videreutvikle selskapet og Telenors posisjon i det svenske markedet, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder for Telenor i Norden.

- Jeg tar fatt på oppgaven med en stor porsjon ydmykhet. Vodafone Sverige er en virksomhet med en solid posisjon og mange gode tjenester. Samtidig intensiveres konkurransen stadig, og selskapet er inne i en viktig omstillingsprosess der blant annet kostnadene må reduseres, sier Johan Lindgren.

- De neste månedene skal brukes til å lære organisasjonen å kjenne, samt videreutvikle strategien for selskapet, fortsetter Johan Lindgren. - Vi vil også ta fatt på arbeidet med å utvikle felles produkt- og tjenestetilbud sammen med Telenors øvrige virksomhet i Sverige. Den positive mottakelsen felles salg av mobil, bredbånd og TV-tjenester fra Telenor i Danmark har fått, er et eksempel som vi vil se nærmere på, avslutter Lindgren.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Pål Kvalheim, Kommunikasjonsdirektør Telenor i Norden, tel: (+47) 970 44 970
Moniqa Løfstedt, Informasjonssjef i Telenor AB, Tel: (+46) 7 344 18 101